Alpine: unieke expertise voor de uitdagingen van morgen
Nu de auto-industrie enorm verandert, kan Alpine Cars voor de uitdagingen rond elektrificatie rekenen op de expertise van zijn ingenieurs in het ontwikkelingscentrum in Les Ulis – op zo’n 25 kilometer ten zuidwesten van Parijs. Robert Bonetto, VP Alpine Engineering, beschrijft de expertise die zijn mensen de laatste decennia hebben opgebouwd. Een groot deel van die tijd perfectioneerden zij immers de modellen van Renault Sport.
De activiteiten van Renault Sport Technologies worden sinds 1 mei 2021 voortgezet onder de naam Alpine Cars. Maar de ingenieurs die in het ontwikkelingscentrum werken, hebben niet tot die datum gewacht voordat zij hun mindset richtten op alles wat met Alpine te maken heeft…
“We hebben het over het team dat de Alpine A110 heeft doen herleven. Zij hebben de huidige A110 het wendbare, dynamische karakter en het plezierige rijgedrag gegeven waar het model van vroeger zo bekend en geliefd om is. Ze zijn erin geslaagd de kwaliteiten van het historische model door te geven aan de moderne A110, die geschikt is voor dagelijks gebruik.” Robert Bonetto, VP Alpine Engineering
Drie belangrijke vakgebieden
Na de introductie van de iconische Renault Sport Spider in 1995 hebben de ingenieurs hun kennis en ervaring effectief toegepast voor high-performancemodellen van Renault voor de openbare weg. Als bewijs van hun prestaties hoef je maar te kijken naar de ronderecords voor auto’s met voorwielaandrijving, die dergelijke Renaults lieten noteren op de veeleisende Nürburgring in de Duitse Eifel en naar het plezier dat de eigenaren van modellen met R.S.-badge aan hun auto beleven. “Voor mij zijn er drie belangrijke vakgebieden waarop onze knowhow bijzonder effectief is gebleken”, zegt Bonetto. “Dat zijn aerodynamica, gewichtsbesparing en rijeigenschappen.”
Als het om aerodynamica gaat, profiteert Alpine van een bijzonder stimulerende omgeving. Bonetto: “We hebben het geluk dat we onderdeel zijn van de veel grotere Alpine-bubbel en dat het Formule 1-team van Alpine dichtbij is. Contacten met onze F1-collega’s leveren steeds nieuwe ideeën op. Zij dragen ook graag bij aan de ontwikkeling van onze auto’s voor de openbare weg. De werelden van Alpine Cars en het BWT Alpine F1 Team zijn heel verschillend, maar in de basis hetzelfde. Dus ook voor hen is het zeer interessante materie. Je kunt de resultaten van deze samenwerking aflezen aan de minutieus aangescherpte aerodynamica van de Alpine A110 R.”
Het is geen toeval dat de vleugel van de A110 R is gemaakt van composietmaterialen. “Een zo laag mogelijk gewicht is cruciaal voor goede prestaties”, merkt Bonetto op. “De volledig aluminium, met klinknagels verlijmde carrosseriestructuur van de A110 is gemaakt met toepassing van exclusieve technologieën die onze knowhow op dit gebied bevestigen. Terwijl we voor de A110 R ook uitgebreid gebruikmaken van koolstofvezel, maken we voor ons prototype A110 E-ternité gebruik van materialen die nog innovatiever zijn, onder meer vlasvezels die in Normandië worden geproduceerd.”
Onzichtbaar, maar wel voelbaar aspect: handling
Een aspect waar de expertise van het ontwikkelingscentrum van Alpine weliswaar niet direct zichtbaar is, maar dat zich manifesteert zodra je met een Alpine de weg op gaat, is ‘handling’, ofwel rijeigenschappen en wegligging. Volgens Robert Bonetto speelt juist dat aspect een belangrijke rol in de reputatie van het ontwikkelingscentrum.
Toen Alpine Cars nog Renault Sport was, deed het team uit Les Ulis wekenlang test- en ontwikkelingswerk op het veeleisende en afwisselende parcours van de Nürburgring. Dat droeg bij aan de uitgebreide kennis en ervaring van het team, om nog maar te zwijgen over de gevoeligheid van de testrijders. “Zij kunnen een verschil van twee millimeter in de breedte van een koolstofvezel wielflens voelen”, vertelt Bonetto trots. “Daardoor kon het team een auto zodanig afstellen en verfijnen dat het autosport-DNA dat ons onderscheidt, optimaal tot uiting komt.”
Elektrificatie – een nieuw aspect van de dagelijkse automobiliteit
Tegenwoordig past Alpine Cars deze collectieve expertise niet alleen toe op de Alpine A110, maar vooral ook voor de ontwikkeling van toekomstige elektrische modellen. “Het team heeft voor een optimale basis gezorgd, denk aan de gewichtsverdeling. Met als opmerkelijk resultaat een innovatieve, tweedelige batterij, waarvan het ene deel vóór in de auto is geplaatst en het andere achterin. Het heeft ook een specifieke versnellingsbak voor onze elektrische auto’s ontwikkeld, die zorgt dat er geen koppelonderbreking is. Daarmee hebben we een krachtige maar lichtgewicht oplossing ontwikkeld.”
Alpine Cars onthult het resultaat van al het werk over een paar maanden. Tot dan blijft de denkkracht van de ingenieurs gefocust op het maximaliseren van het rijplezier dat elektrisch aangedreven sportauto’s van Alpine kunnen bieden!