Dacia op Brussels Motor Show 2026
Op de Brussels Motor Show van 2026 presenteert Dacia een gamma dat completer en moderner is dan ooit, gestructureerd rond een eenvoudig principe: een breed publiek robuuste, aantrekkelijke en goed uitgeruste auto's aanbieden met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Dacia zet in Brussel al het nieuws van 2025 in de schijnwerpers: nieuwe Sandero en Sandero Stepway, nieuwe Jogger, het nieuwe motorgamma voor Duster en Bigster, evenals Dacia Spring, die ondanks de ingrijpend verbeterde rijervaring een onklopbare prijs behoudt. De concept-car Dacia Hipster Concept biedt vier volwaardige zitplaatsen en een bagageruimte in een auto die nauwelijks 3 meter lang is.
Dacia blijft trouw aan de belofte die het merk zo succesvol heeft gemaakt: alleen de essentie aanbieden, maar dan beter. In 2025 zette het merk een belangrijke stap voorwaarts door zijn gamma grondig te moderniseren met behoud van zijn fundamenten: eenvoud, vindingrijkheid, robuustheid en betaalbare prijzen. De Dacia-stand op de Brussels Motor Show 2026 illustreert dat traject: een merk in beweging dat volwassener wordt zonder zijn DNA te verliezen.
Een snelgroeiend merk, gedragen door zijn bestsellers
Jaar na jaar consolideert Dacia zijn positie op de Europese en Belgische markt. Eind november 2025 bekleedde het merk de vijfde plaats op de Belgische markt voor personenwagens, met een duidelijke voorsprong wat de verkoop aan particulieren betreft. Met een marktaandeel van 13 procent voor dit kanaal en een trio van bestsellers – Sandero, Duster en Jogger – is Dacia uitgegroeid tot een referentie voor klanten die op zoek zijn naar betrouwbare, veelzijdige en betaalbare voertuigen. Zo behoudt Sandero voor het vierde jaar op rij de eerste plaats in de verkoop aan particuliere klanten, wat de centrale rol van dit model in het Dacia-gamma bevestigt. Deze prestatie dankt hij aan zijn duidelijke positionering, zijn heldere productaanbod en de consistentie tussen ontwerp, uitrusting en prijzen. De lancering van nieuwe Sandero en Sandero Stepway in 2026 zal dat elan versterken door het kerngamma te moderniseren zonder het karakter ervan te wijzigen.
Nieuwe Sandero en Sandero Stepway
Eind 2025 onthulde Dacia DE nieuwe Sandero en Sandero Stepway, die een belangrijke stilistische en technische evolutie inluiden en toch trouw blijven aan de oorspronkelijke geest van het model. Zo hebben ze een nieuwe led-signatuur met omgekeerde T‑vorm, die de hertekende koplampen omlijst. Deze nieuwe verlichtingsidentiteit geeft de auto meer uitstraling op de weg en verzekert tegelijkertijd de continuïteit met de designtaal van andere recente Dacia-modellen, zoals de Duster.
Het exterieurdesign kiest resoluut voor meer persoonlijkheid. De volumes zijn geprononceerd, de lijnen zijn strak en de carrosseriebeschermers gemaakt van robuuste materialen getuigen van een avontuurlijke geest, die vooral in de Stepway-versie duidelijk naar voren komt. Nieuwe carrosseriekleuren zoals de metaalkleur Ambergeel en de kleur Sandstone (specifiek voor Sandero), breiden het palet uit en onderscheiden deze nieuwe generatie duidelijk van het vorige model.
Het passagierscompartiment onderging een speciale behandeling. De nieuwe Sandero en Sandero Stepway kunnen worden uitgerust met een multimediasysteem met centraal 10,1″-scherm, verbonden navigatie en online diensten om ritten gemakkelijker en vlotter te maken. Een inductielader voor smartphones is als optie verkrijgbaar, samen met een volledig opnieuw ontworpen digitaal 7″-instrumentarium. Het hele pakket versterkt het gevoel van moderniteit en beantwoordt aan de verwachtingen van klanten, die connectiviteit als een essentieel onderdeel van de uitrusting beschouwen.
Onder de motorkap evolueert ook het motorgamma. De nieuwe Sandero en Sandero Stepway zijn verkrijgbaar met een nieuwe TCe 100-motor om het rijcomfort te verhogen, alsmede een nieuwe dual-fuelmotor, de Eco-G 120 op benzine en lpg, voor nog meer controle over de gebruikskosten. In de versie Eco-G 120 auto wordt deze lpg-technologie voor het eerst gekoppeld aan een automatische versnellingsbak, die het comfort van een automaat verenigt met de economische voordelen van lpg.
Voor klanten bieden deze motoren twee belangrijke voordelen. Enerzijds dringen ze de kosten per kilometer terug en anderzijds bieden ze een groter rijbereik dankzij de dubbele brandstoftank (benzine en lpg). De combinatie van de nieuwe visuele identiteit, het vernieuwde interieur en deze extra motoren maken de nieuwe Sandero en Sandero Stepway meer dan ooit tot de centrale pijlers van het Dacia-gamma.
Nieuwe Jogger: de gezinsauto opnieuw uitgevonden en nu nog veelzijdiger
De Dacia Jogger, die aanvankelijk werd gepresenteerd als de meest betaalbare zevenzitter op de markt, zet zijn traject voort met een sterk opgewaardeerd motoraanbod en gamma. In 2025 werd het Jogger-gamma uitgebreid met de nieuwe Eco-G 120-motor. Deze krachtigere dual-fuelmotor op benzine en lpg levert voortaan 122 pk, tegenover 101 pk voor de vorige Eco-G 100-versie. De Jogger Eco-G 120 is leverbaar vanaf de Essential-uitvoering voor prijzen vanaf € 18.990.
Deze Eco-G 120-motor is ook verkrijgbaar in de uitvoering Eco-G 120, die de voordelen van lpg combineert met die van een automatische versnellingsbak. Een primeur voor Dacia. Deze keuze komt tegemoet aan een groeiende vraag van klanten die het rijcomfort van een automatische transmissie willen verenigen met lage brandstofkosten. De Jogger blijft het ‘Zwitserse zakmes’ van het gamma en leent zich zowel voor gezinsgebruik als voor professionele doeleinden en vrijetijdsgebruik.
Daarnaast krijgt de Dacia Jogger de Hybrid 150 hybride aandrijflijn, die werd geïntroduceerd op Bigster en in 2025 zijn weg vond naar Jogger ter vervanging van de Hybrid 140. Met 158 pk en een koppel van 172 Nm, in combinatie met een geëlektrificeerde automatische transmissie, biedt deze aandrijflijn een uitstekend compromis tussen rijplezier, zuinigheid en gebruiksgemak, vooral in stedelijke en voorstedelijke gebieden.
Het design van de Jogger volgt de evolutie die werd ingezet door andere Dacia-modellen. Zo beschikt hij over de nieuwe verlichtingssignatuur van het merk, een gemoderniseerde interieuraankleding en de optie om net als de Sandero en Sandero Stepway het nieuwe multimediasysteem met 10,1″-scherm en digitaal 7″-dashboard te integreren. Dat alles geeft de Jogger een formeler imago, zonder de essentie op te offeren: een royale ruimte, grote moduleerbaarheid en gebruiksgemak die de kern blijven vormen van het model.
Duster en Bigster Hybrid-G 150 4×4
Dacia heeft een nieuw motorgamma voor de Duster en de Bigster onthuld, met de gloednieuwe Hybrid-G 150 4×4 als topversie. Deze aandrijflijn illustreert als geen ander de filosofie van Dacia: technologieën combineren die het dagelijkse gebruik ten goede komen, met de nadruk op efficiëntie en veelzijdigheid in plaats van overdaad.
De Hybrid-G 150 4×4-motor combineert een hybrideaandrijving met de dual-fueltechnologie (benzine en lpg) in een innovatieve architectuur. Hij steunt op een verbrandingsmotor, bijgestaan door een lithium-ionbatterij van 0,84 kWh en 48 volt, die automatisch wordt opgeladen tijdens het vertragen en remmen, alsook op een elektromotor die de achterwielen aandrijft. Dat systeem maakt het mogelijk om een groot deel van de tijd puur elektrisch te rijden, vooral in stedelijke gebieden. In de stadscyclus kunnen de Duster en de Bigster met deze motorversie tot 60% van de tijd volledig elektrisch rijden, wat in grote mate bijdraagt aan de verlaging van het brandstofverbruik en de lokale uitstoot.
De Hybrid-G 150 4×4 biedt ook een opmerkelijk groot rijbereik, dankzij twee brandstoftanks van 50 liter (benzine en lpg). Samen zijn beide tanks goed voor een rijbereik tot 1.500 kilometer over de WLTP-cyclus, terwijl de gebruikskosten tot 30 procent lager liggen dan die van een vergelijkbare benzineversie. De vierwielaandrijving is gebaseerd op een elektromotor op de achteras, gekoppeld aan een innovatieve tweeversnellingsbak en een ontkoppelbare koppeling. Het geheel werkt samen met een zestrapsautomaat met dubbele koppeling voor de verbrandingsmotor. Die combinatie van vierwielaandrijving, hybridisering, lpg en een automaat is uniek.
In 2025 zal het imago van de Bigster een sterke boost krijgen. Hij behoort namelijk tot de zeven finalisten voor de titel van ‘Auto van het Jaar 2026’. Deze nominatie onderstreept de gecontroleerde opwaardering van het merk Dacia, dat erin geslaagd is een SUV aan te bieden met een assertief design, innovatieve motortechnologie en meer veelzijdigheid, zonder zijn basisprincipes van toegankelijkheid te verloochenen.
In België werd Dacia Bigster al verkozen tot ‘VAB-gezinsauto van het jaar 2026’.
Dacia Spring, een verbeterde rijervaring, nog steeds tegen de beste prijs
Dacia blijft zich inzetten voor betaalbare elektrische mobiliteit met een update voor de Spring, die niettemin de goedkoopste elektrische auto op de markt blijft. Sinds zijn lancering wist Spring al meer dan 179.000 klanten voor zich te winnen in Europa, waarvan ruim 17.000 in 2025. Daarmee bevestigt hij zijn tweede plaats op de markt van de elektrische voertuigen uit het A-, B- en B-SUV-segment, verkocht aan particuliere klanten. De versie 2025 onderscheidt zich door een betere rijervaring dankzij een vernieuwd platform: versterkte centrale structuur, nieuwe batterij, geoptimaliseerd remsysteem, 15″-velgen, verbeterde stabiliteit en verbeterde aerodynamica.
De Spring is voortaan verkrijgbaar met twee nieuwe elektromotoren van 70 en 100 pk, die krachtiger en veelzijdiger zijn dan hun voorgangers en aanzienlijk sneller reageren tussen 80 en 120 km/u. Ook is er nu een LFP-batterij van 24,3 kWh in, die duurzamer en veiliger is. Toch blijft de Spring een van de lichtste volledig elektrische auto’s op de markt, wat bijdraagt aan zijn rijbereik tot 225 km over de gemengde WLTP-cyclus.
Het opladen verloopt efficiënter dankzij de optionele gelijkstroomoplader van 40 kW, waarmee de batterij in 29 minuten kan worden opgeladen van 20 naar 80 procent. Ook opladen via wisselstroom gaat voortaan sneller. De Spring behoudt zijn praktische en robuuste karakter, met een onovertroffen bagagevolume van 308 liter (tot 1.004 liter met neergeklapte achterbank), tal van opbergvakken en de Power-to-Object-optie om externe apparaten van stroom te voorzien. De digitale beleving ging er eveneens op vooruit, met een 7″-instrumentarium, het 10,1″ Media Control- of Media Display-systeem naargelang de versie, en de YouClip-accessoires.
Met zijn eenvoudige gammastructuur – Essential (70 pk), Expression (70 pk) en Extreme (100 pk) – blijft de Spring essentiële, veelzijdige elektrische mobiliteit bieden, geoptimaliseerd voor het dagelijks leven, terwijl hij de marktreferentie blijft op het gebied van prijs en gebruik.
Dacia in Brussel: een stand gericht op het echte leven
De Dacia-stand op de Brussels Motor Show 2026 is ontworpen als een levendige, warme en toegankelijke ruimte, in overeenstemming met de identiteit van het merk. Het visuele universum zal de stijlelementen van Dacia in de verf zetten: robuuste materialen, outdoor-sfeer, natuurlijke kleuren en een uitgesproken aanwezigheid van het merklogo.
Bezoekers worden uitgenodigd de auto’s te ontdekken in sferen die hun werkelijke gebruiken weerspiegelen: stadsgebruik voor de Spring, gezinsgebruik voor de Jogger, avontuurlijke omgevingen voor de Duster en de Bigster en alledaagse veelzijdigheid voor de Sandero en de Sandero Stepway.
Het parcours voor bezoekers omvat ook een demonstratiemodel op ware grootte van de nieuwe Hybrid-G 150 4×4-aandrijflijn uit de Duster en de Bigster.
Dacia Hipster Concept: een alternatieve visie op elektrische mobiliteit
De Dacia Hipster Concept belichaamt de visie van een essentiële en toegankelijke zuiver elektrische mobiliteit, met als doel de CO2-voetafdruk van de huidige elektrische voertuigen te halveren. In een tijd waarin de autosector de voorkeur geeft aan zwaardere, geavanceerdere en duurdere modellen keert Dacia terug naar een benadering die de echte behoeften van gebruikers centraal stelt, in een poging de populaire auto opnieuw uit te vinden. Dit compacte (3 meter lang) maar verrassend ruime model biedt vier volwaardige zitplaatsen en een bagageruimte die kan worden uitgebreid tot 500 liter, een ongekende configuratie in dit segment. Dankzij ver doorgevoerde inspanningen om het gewicht te beperken – hij is 20 procent lichter dan Dacia Spring – verbruikt de Dacia Hipster Concept minder energie en is er minder materiaal nodig om hem te produceren.
Het showmodel is ontworpen voor het dagelijkse leven en moet voldoende rijbereik bieden voor gemiddelde ritten (94 procent van de automobilisten komt toe met twee oplaadbeurten per week). Zo speelt de auto in op een cruciale uitdaging: een écht betaalbare elektrische auto aanbieden op een markt waar de prijzen van nieuwe auto’s sinds 2010 met 77 procent zijn gestegen.
Het ontwerp is bewust eenvoudig, robuust en helder, herkenbaar in slechts een paar pennentrekken. De Hipster Concept heeft een kubusvorm met vier wielen dicht op de hoeken, een tweedelige achterklep voor gemakkelijke toegang tot de bagageruimte, achterlichten die achter het raam zijn geplaatst en een koetswerk met erg weinig gelakte elementen. Materialen zoals Starkle® komen de bescherming ten goede en bevestigen de ‘eco-smart’-filosofie van het merk. Geheel in lijn met de geest van Dacia illustreren enkele ingenieuze en economische oplossingen – zoals de riem als deurklink – het streven naar efficiëntie.
Binnenin wordt de ruimte maximaal benut dankzij verticale glasoppervlakken en een gedeeltelijk transparant dak. De lichte en vereenvoudigde stoelen vormen een voorbank die doet denken aan de populaire auto’s van weleer. Het interieur, ontworpen volgens het YouClip-principe, is volledig aanpasbaar met moduleerbare accessoires. Daarnaast blijft de digitale aanpak essentieel, zij het zonder al te veel uitrusting: de smartphone fungeert als scherm, digitale sleutel en audio-oplossing in lijn met het Dacia BYOD-concept (Bring Your Own Device).
De Dacia Hipster Concept biedt een minimalistische, ingenieuze en echt populaire elektrische auto, ontworpen voor duurzame, toegankelijke en functionele dagelijkse mobiliteit.