Dacia Sandriders klaar voor safari-avontuur in Zuid-Afrika
Dacia Sandriders zet de jacht op succes in het FIA World Rally-Raid Championship voort tijdens de eerste Zuid-Afrikaanse Safari Rally in de W2RC, die plaatsvindt van 18 tot en met 24 mei.
Het is de eerste keer dat de W2RC neerstrijkt in Zuid-Afrika als derde race van het seizoen 2025. Daarentegen is het niet de eerste keer dat Dacia Sandriders zich op het Afrikaanse continent begeeft. Daar vierde Dacia Sandriders in oktober vorig jaar zijn debuutzege, tijdens de seizoensfinale van de Rallye du Maroc.
Ook nu arriveert Dacia Sandriders opnieuw als winnaar in Sun City, waar dit langverwachte W2RC-evenement van start gaat. In februari behaalde het team de overwinning in de Abu Dhabi Desert Challenge, waarin Nasser Al-Attiyah en Édouard Boulanger hun Dacia Sandrider na vijf uitputtende dagen in de woestijn naar de eerste plaats reden.
Die overwinning in het Midden-Oosten bracht de Qatarese Al-Attiyah naar de voorlopige koppositie in het rijdersklassement van het W2RC, terwijl de Franse navigator Boulanger de leiding nam in het navigatorenklassement. Dacia Sandriders steeg naar de tweede plaats in het merkenklassement.
De Zuid-Afrikaanse Safari Rally is niet alleen nieuw terrein voor Dacia Sandriders, het is ook een compleet nieuw type evenement voor het team. Sinds de start in oktober vorig jaar reed het team uitsluitend rally’s op woestijnachtig terrein.
De combinatie van gravel- en zandpaden, open savanne, dichte bush en bergachtige omgeving van de Zuid-Afrikaanse Safari Rally markeert een volgende stap in de ontwikkeling van Dacia Sandriders binnen de zwaarste tak van de autosport – een uitdaging waar het team naar uitkijkt en klaar voor is. Dat vooruitzicht heeft ook de aanpak bepaald voor deze 2759 kilometer lange rally. “We kijken er enorm naar uit om dit nieuwe evenement in het World Rally-Raid Championship te ontdekken. We hebben heel hard gewerkt om ons goed voor te bereiden op de Zuid-Afrikaanse Safari Rally, die een totaal ander profiel heeft dan wat we tot nu toe hebben meegemaakt. Omdat we nog niet eerder in Zuid-Afrika hebben gereden en pas enkele dagen voor de start zullen testen in het land, hebben we een realistische benadering. We bevinden ons in het speelveld van het Toyota-team en weten dat zij opnieuw heel sterk zullen zijn. Hoe dan ook, het doel is om de posities van Nasser en Édouard in het rijders- en navigatorenkampioenschap vast te houden en tegelijkertijd onze plek in het merkenklassement te versterken. Maar bovenal gaan we naar Zuid-Afrika met de intentie om cruciale ervaring en kennis op te doen van dit type terrein, door met beide Dacia Sandriders de finish te bereiken.” – Tiphanie Isnard, Team Principal.
Dit persbericht gaat hieronder verder in het Engels.
SOUTH AFRICAN SAFARI RALLY ROUTE IN SHORT
Based out of Sun City 140 kilometers northwest of Johannesburg, the South African Safari Rally begins with a 25-kilometre Prologue on Monday May 19. Stage 1, a loop stage southwest of the Sun City Bivouac, follows on Tuesday May 20 with a timed route of 285 kilometers and a total distance of 571 kilometers. Stage 2 further southwest of Sun City on Wednesday May 21 marks part one of the Marathon Stage with crews covering 418 kilometers to reach the overnight Marathon Camp. The South African Safari Rally resumes on Thursday May 22 with part two of the Marathon Stage, Stage 3, which covers a further 537 kilometers. Stage 4, which runs close to South Africa’s border with Botswana on Friday May 23, is another loop stage starting from and finishing in Sun City. It adds 698 kilometers to the event’s total distance. The deciding Stage 5 on Saturday May 24, located a short distance from Sun City, measures 290 kilometers of which 218 kilometers are against the clock (including eight kilometers of the Power Selective Section). While dry conditions are the norm during May in northwest South Africa, the possibility of light rain remains, while the ambient temperature ranges from five degrees centigrade in the morning and at night to 26 degrees centigrade during the day.
HOW THE DACIA SANDRIDERS HAS PREPARED FOR ITS SOUTH AFRICAN ADVENTURE
Technical director Philip Dunabin explains how the Dacia Sandrider Ultimate category contenders have been readied for the challenge of the South African Safari Rally. “We don’t have much information or knowledge of the event but we know there will be a variety of terrain and places with over-hanging vegetation, which can break the bodywork and break the windscreen. There is also the risk from water crossings where the water can be quite deep if it rains heavily.
“There are new elements of bodywork added on the front of the car to protect the windscreen and protect from branches and so on getting trapped between the canopy that’s above the top of the windscreen and the windscreen pillar.
“We’ve made modifications to the rear of the front wheelarches so that they don’t get ripped off by the vegetation quite so easily, a problem we had in the Dakar early on.
“We’ve also added a new air intake system so there will be a snorkel fitted to each side of the car. That will run up the windscreen pillar and feeds the air in through the back of the wheelarch to the air filter box which sits just underneath the back of the bonnet.
“At the rear of the car we’ve removed the boot that we had earlier in the program and made a new cosmetic feature to give it a tidier appearance that’s more in keeping with Dacia styling.
“Because the stages run between 1000 metres and 1500 metres above sea level, we’ve done a certain number of modifications to the engine mapping to make sure we run at maximum power in all of the stages.
“From the reliability side we’ve strengthened the longitudinal transmission shafts going to the front axle with some new parts, improved dimensions and improved tolerancing.” – Philip Dunabin, Technical director.
KEY QUOTES
“Although it’s new terrain for the Dacia Sandrider, we start the South African Safari Rally with confidence because the team has done a very good job to prepare for this event, which we know won’t be easy. After our Abu Dhabi Desert Challenge victory in February, me and Édouard lead the championship so the most important objective will be to keep our positions at the halfway point of the season. I’m excited to experience this new event, having tested for another manufacturer in the country a few years ago. I also want to show the performance of the Dacia Sandrider is not only strong in the desert but also in the kind of mixed terrain we can expect in South Africa.”
– Nasser Al-Attiyah (Qatar), Driver Dacia Sandriders
“I’ve been to South Africa once before for the World Rallycross Championship, but obviously that won’t help a lot in terms of experience. From what I have seen, which was also the case in Kenya when I was competing in World Rally Championship, we will experience broken surfaces and challenging terrain. The objective for me is clear: after being unable to finish the first two events of the season I want to get all the way to the end in South Africa. At the same time, I also want to reproduce the performance that was there in the Middle East but avoid the mistakes that held us back on rounds one and two. As is always the case in the W2RC, the level of the competition will be high. While it’s a mission of discovery for me, many of the crews have done this event before, which will only make things even more challenging. But if we can finish the event that will already represent a good result for us.”
– Sébastien Loeb (France), Driver Dacia Sandriders
THE DACIA SANDRIDERS SOUTH AFRICAN SAFARI RALLY LINE-UP
#200: Nasser Al-Attiyah (QAT)/Édouard Boulanger (FRA)
#219: Sébastien Loeb (FRA)/Fabian Lurquin (BEL)
SOUTH AFRICAN SAFARI RALLY: THE BIG NUMBER
2759: The inaugural South African Safari Rally covers a total distance of 2759 kilometres.