Dacia wisselt in recordtijd van merkidentiteit

24 uur… niet langer. Dacia had slechts een etmaal nodig om een industrieel hoogstandje uit te voeren. In de drie fabrieken in Pitesti, Tanger en Casablanca werden alle modellen in één keer getransformeerd naar de nieuwe merkidentiteit van Dacia. Dat zijn maar liefst 3.100 voertuigen in één dag! Dacia dankt deze knappe industriële prestatie aan het adequate aanpassingsvermogen van zijn organisatie en de solide, kwalitatieve basis van de modellen. Meer dan een jaar ging vooraf aan de omvangrijke metamorfose, die alleen kon slagen bij een nauwgezette voorbereiding en coördinatie tussen alle afdelingen. Christophe Dridi, VP Industrie van Dacia, vertelt je graag meer over de verschillende uitdagingen.

De productie van een voertuig vergt een uitgebreid en complex productieproces. Toch is Dacia erin geslaagd zijn volledige modelgamma in één keer te transformeren naar zijn nieuwe merkidentiteit. En dat in een recordtijd en simultaan in drie verschillende fabrieken: Pitesti in Roemenië en in het Marokkaanse Casablanca en Tanger. Zo vernieuwde het merk radicaal zijn imago en schakelde het over op een nieuwe identiteit – waarmee Dacia zijn inzet voor de toekomst en merkwaarden wil benadrukken. De nieuwe strategie op het gebied van merkidentiteit is de eerste stap van Dacia van de zogeheten Renaulution. Onderdeel hiervan is het aanpakken van verschillende grote uitdagingen; van onderdelenlogistiek tot het vakkundig opleiden van personeel en het dealernetwerk.

Probeer het eens voor te stellen: duizenden auto’s die van de ene op andere dag wisselen van een ‘oud’ embleem op de grille naar een nieuwe. Om te begrijpen hoe die vele modellen van Dacia op die bewuste maandagochtend van de productielijnen rolden, geven we je graag een kijkje achter de schermen van de Dacia fabrieken die het onmogelijke mogelijk maakten.

“Wij denken dat dit de eerste keer is dat een autoproducent zijn gehele gamma in drie fabrieken tegelijk vernieuwt. Het toont aan hoe flexibel en wendbaar Dacia werkelijk is.”

Christophe Dridi, VP Industrie bij Dacia

HOOFDSTUK 1: DE INDUSTRIËLE UITDAGING

In de drie Dacia fabrieken in Pitesti, Tanger en Casablanca rolt elke vijftig seconden een auto van de band. In totaal moesten er liefst 3.100 auto’s per dag voorzien zijn van de nieuwe merkkleuren. Het moment suprême? Maandag 24 oktober 2022 om 9 uur ’s ochtends, toen de eerste nieuwe lichting auto’s de productielijn bereikten en de nieuwe componenten, waaronder merkemblemen, klaarlagen om gemonteerd te worden. Het veranderen van de visuele identiteit voor het gehele gamma, op één dag, was een noodzakelijke voorwaarde voor een geslaagde metamorfose. De nieuwe onderdelen werden vooraf geregistreerd in de IT-systemen, die allemaal op maandagochtend werden omgeschakeld om het risico op fouten uit te sluiten en een succesvolle overgang te garanderen zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. Daarnaast werden alle logistieke ruimtes aangepast om de nieuwe onderdelen op te nemen en vermenging met de oude referenties te voorkomen.

HOOFDSTUK 2: DE LOGISTIEKE UITDAGING

De omschakeling naar de nieuwe merkidentiteit bracht ook een aanzienlijke logistieke uitdaging met zich mee: het tegelijkertijd aanpassen van alle Dacia modellen (Duster, Sandero, Logan en Jogger) in drie afzonderlijke fabrieken volgens een uiterst strak ontwikkelings- en productieschema. Het logistieke team kwam hierbij voor de uitdaging te staan om 190 nieuwe producten van 57 verschillende leveranciers verwerken, inclusief het logo, het nieuwe embleem en de nieuwe kleuren. En dat tijdens een tekort aan reserveonderdelen en grondstoffen, waardoor de logistieke afdeling te maken had met een extra uitdaging, namelijk het inhalen van leveringsvertragingen en ervoor te zorgen dat alle onderdelen aan de afgesproken normen voldeden.

“We zijn in erin geslaagd doordat de organisatie, toewijding en inzet van onze teams voorbeeldig zijn. Alle pre-productievoertuigen werden op tijd geleverd en de productie startte volgens schema. Telkens wanneer we voortaan een nieuwe Dacia op de weg zien, zijn we trots dat we een rol hebben gespeeld in het succes van de lancering en in de tevredenheid van onze klanten.”

Ileana-Florentina Botea, projectmanager logistiek bij Dacia

HOOFDSTUK 3: DE OPLEIDINGSUITDAGING

Nog een reden waarom deze radicale metamorfose tot een succes werd gebracht, is het buitengewone teamwerk van de 20.000 mensen in de drie fabrieken. Al deze toegewijde vrouwen en mannen gingen geen uitdaging uit de weg, wisten snel en adequaat te schakelen en volgden nauwlettend de volledige ontwikkelings- en industriële productieprocedure. Spil in het web van mensen en machines waren de operators, die speciaal werden opgeleid terwijl een omvangrijk productieplan werd uitgerold. Zo slaagden zij erin de productie vanaf de eerste dag naadloos op gang te houden en tegelijkertijd te voldoen aan hoge kwaliteitsnormen.

“We hebben deze omschakeling een jaar lang voorbereid: we anticipeerden op alle problemen met het oog op toeleveringsketens, opleidingen en kwaliteitseisen. Dankzij de coördinatie tussen alle afdelingen zijn we erin geslaagd de nieuwe merkidentiteit op maandagochtend in te voeren zonder noemenswaardige gevolgen voor de productie. Dat is opmerkelijk en verdienstelijk!”

Stefan Stanca, Engineering Project Manager bij Dacia

HOOFDSTUK 4: DE VERKOOP- EN MARKETINGUITDAGING

De verkoop- en marketinguitdagingen mogen ook niet worden vergeten, die voor de continuïteit van de verwachtingen van klanten zorgen gedurende de gehele operatie. De betreffende afdelingen moesten beginnen met het aannemen van orders, voordat de nieuwe merkidentiteit de productie-installaties had bereikt. En ook hier gold: missie geslaagd!

Met dit industriële hoogstandje en de nieuwe merkidentiteit worden de kernwaarden van Dacia onderstreept en uitgedragen. Een moderne, toekomstbestendige identiteit die het merk nog aantrekkelijker maakt dan voorheen.

“We keken er allemaal naar uit om de productie van de modellen te starten met deze nieuwe en zeer succesvolle identiteit die niemand onverschillig zal laten. We zijn erin geslaagd de drie fabrieken te synchroniseren voor een simultane productiestart. Een geslaagde missie die een bron van trots is voor alle medewerkers!”

Mohammed DAHOU-FRAJ, Hoofd van de afdeling Projecten Marokko bij Dacia