De nieuwe Renault 5 E-Tech electric: het elektrische en Renaulutionaire popicoon

AUTO VAN DE NIEUWE GENERATIE, RESULTAAT VAN RENAULUTION
De Renault 5 E-Tech electric is anders dan alle andere auto’s. Hij staat voor Renaulution, het strategisch plan van Renault Group, maar ook voor de industriële vernieuwing en de energietransitie bij Renault.

De productieversie van de nieuwe Renault 5 E-Tech electric is op een innovatieve manier ontwikkeld en heeft de magie en de charme van de conceptauto behouden. Hij is binnen drie jaar ontwikkeld, in plaats van de gebruikelijke vier jaar. De auto zit boordevol elektrische en digitale technologie, rolt in Frankrijk van de productielijn en is bovendien scherp geprijsd: vanaf € 25.000. Na de zomer staat hij bij de Nederlandse dealers.

Om deze compacte, betaalbare stadsauto te realiseren, heeft Renault Group niet alleen gebruikgemaakt van zijn eigen expertise, maar ook die van Ampere – het onderdeel van Renault Group dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van elektrische voertuigen en software – en Mobilize – het bedrijfsonderdeel gericht op abonnementsdiensten, lease en financiële diensten.

Voor dit project vertrouwt Renault Group op zijn nieuwe multidisciplinaire organisatie, opgezet om gelijke tred te houden met de technologische veranderingen in deze sector door middel van een flexibele, innovatieve en efficiënte aanpak. Ampere geeft Renault bijvoorbeeld een duidelijk concurrentievoordeel, met de snelle ontwikkeling van het platform voor kleine elektrische auto’s en een sterk Europees industrieel ecosysteem. Daardoor kan Renault een nieuwe reeks aantrekkelijke elektrische modellen ontwikkelen. De Renault 5 E-Tech electric is daarvan de eerste.

Luca de Meo, CEO van Renault Group: “De Renault 5 E-Tech electric is anders dan alle andere auto’s. Hij ondersteunt niet alleen de transitie naar elektrische, connected mobiliteit – als onderdeel van een groenere en duurzamere aanpak – maar speelt ook een sleutelrol in de transformatie van Renault Group tot een autofabrikant van de volgende generatie. Om de auto in slechts drie jaar tijd tot zo’n technologisch hoog niveau in Frankrijk te kunnen ontwikkelen, moesten we bijzondere beslissingen nemen en moest onze organisatie zo flexibel mogelijk zijn.”

“Voor dit project hebben we onze normale aanpak omgekeerd. We maakten gebruik van AmpR Small, ons nieuwe EV-platform dat uniek is in Europa. Daardoor konden we de kosten in de hele waardeketen drukken om de winstgevendheid te behouden en tegelijkertijd het allerbeste te leveren op het gebied van EV- en digitale technologie. Tegelijk hebben we ook ons industriële ecosysteem verplaatst… Er is een iconische auto nodig om iedereen zo te laten samenwerken en de weg vrij te maken voor blijvende veranderingen in onze interne organisatie. Onze sector maakt grote veranderingen door, maar ik geloof dat deze auto nieuwe wegen zal openen voor Renault.”

Een uniek en emotioneel aansprekend design

Toen Renault hem in 1972 introduceerde, viel de Renault 5 op met zijn originele en moderne design. Zijn plastic schildbumpers en felle carrosseriekleuren en de vorm van zijn koplampen gaven hem een ondeugende, bijna menselijke uitstraling. De Renault 5 weerspiegelde de veranderende samenleving van destijds en werd direct een hit – vooral bij vrouwen en jongeren, toen een nieuwe groep kopers. De Renault 5 was een frisse verschijning, een symbool van vrijheid en levensvreugde.

Maar hoe blaas je een icoon waarvan de populariteit nooit is afgenomen nieuw leven in? Wat is de beste manier om er een nieuw, begeerlijk model van te maken? En dan niet alleen voor wie de oorspronkelijke Renault 5 kent, maar ook voor jongere generaties met andere verwachtingen, terwijl de wereld in de greep is van een elektrische en digitale transitie. Welke waarden zijn belangrijk voor het nieuwe model? Het zijn slechts enkele van de vele vragen die het projectteam zich stelde – over onderwerpen variërend van het uiterlijk via de ontwikkeling tot en met de lancering van de nieuwe Renault 5 voor de 21e eeuw.

Het designteam koos voor een emotionele aanpak en hanteerde een ‘retro-futuristische’ stijl. Felle kleuren, koplampen met een brutale uitstraling, verticale achterlichten, gewelfde spatborden, een aparte kleur voor de accentlijsten boven de zijruiten, een ventilatierooster in de motorkap en meer: de Renault 5 E-Tech electric knipoogt nadrukkelijk naar de ondeugende stijl van zijn voorganger. Het idee was om een nieuwe draai te geven aan details die mensen zich meteen herinneren, maar passend in de energietransitie en de stijl van de 21e eeuw.

Het rooster in de motorkap is opnieuw ‘uitgevonden’. Het is nu een laadindicator in de vorm van het cijfer 5. Als de bestuurder zijn Renault 5 E-Tech electric nadert, licht de indicator op, wat de interactie tussen hem en zijn auto illustreert. Een ander voorbeeld van de ‘vermenselijkte’ interface van de auto is de begroeting door de pupilvormige LED-koplampen, die naar de bestuurder ‘knipogen’. Wat de oorspronkelijke Renault 5 niet had, maar wat tegenwoordig essentieel is voor optimale efficiëntie, zijn de aerodynamische kenmerken. Ze zijn aanwezig, maar onzichtbaar, zoals het aerodynamische glazen paneel over de achterlichten, dat is aangebracht om de luchtstroom te optimaliseren.

De emotie die het carrosseriedesign oproept, wordt in het interieur weerspiegeld. De bestuurder wordt hartelijk ontvangen in het interieur. De Renault 5 E-Tech electric is voorzien van een 10-inch multimedia-touchscreen met een duidelijke interface. Het grafische en geluidsontwerp van de welkomstpresentatie is ontwikkeld in samenwerking met Ircam, het instituut voor muziek en geluid, en Jean-Michel Jarre. De artiest, componist en auteur is een pionier op het gebied van elektronische muziek en heeft een passie voor technologie. Hij ontwikkelde ook de soundscapes in het interieur en de VSP (Vehicle Sound for Pedestrians) – een geluidssignaal waarmee de auto voetgangers waarschuwt als hij langzamer dan 30 km/u rijdt.

Elektrisch platform van de nieuwste generatie en uniek in Europa

Om de productieversie van de Renault 5 E-Tech electric dezelfde aantrekkingskracht te geven als de conceptauto die Renault in januari 2021 presenteerde, werkten de design-, ontwikkelings- en productteams samen om de auto te ontwikkelen tot een praktische auto voor gebruik op de openbare weg. Gewoonlijk wordt het ontwerp van een auto aangepast aan het platform waarop het geproduceerd wordt. Maar voor de Renault 5 E-Tech electric ontwikkelden de ingenieurs het platform juist voor het ontwerp dat Luca de Meo’s hart had veroverd: een model van kunststof, gemaakt door de afdeling Advanced Design.

De Renault 5 E-Tech electric is als eerste model gebaseerd op het nieuwe AmpR Small-platform van Ampere, ontwikkeld voor elektrische auto’s in het B-segment. Daarmee is het model uniek en biedt hij werkelijke voordelen ten opzichte van de concurrentie, zoals een vlakke vloer, lange wielbasis (2,54 meter), bovengemiddelde interieurruimte, 326 liter bagageruimte, een lager zwaartepunt en een lager gewicht (minder dan 1.500 kg). Het AmpR Small-platform levert ook schaalvoordelen op, zonder dat het ten koste gaat van elektrische componenten of technologie die nuttig is voor klanten. Dankzij deze nieuwe aanpak heeft Renault de ontwikkelingstijd van de auto weten terug te brengen tot slechts drie jaar.

De Renault 5 E-Tech electric is ook uitgerust met een nieuwe bidirectionele AC-lader die geschikt is voor V2X-technologie. Dit baanbrekende systeem zal op grote schaal worden gebruikt. Het maakt de auto een belangrijk onderdeel in het energie-ecosysteem via de diensten van Mobilize. Daarmee kan elektriciteit worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet en kunnen de gebruikers besparen op hun elektriciteitsrekening.

De elektromotor van de Renault 5 E-Tech electric is compacter dan die in de Megane en Scenic E-Tech electric en maakt gebruik van de vertrouwde synchroonmotortechniek van Renault met gewikkelde rotor. Omdat de motor geen permanente magneten bevat, zijn er geen zeldzame aardmetalen gebruikt, wat bij de productie de impact op het milieu vermindert. De motor komt in vermogensvarianten van 110, 90 en 70 kW.

Uitzonderlijk rijplezier stimuleert keuze voor elektrische auto

De Renault 5 E-Tech electric is zowel in de stad als op de openbare weg in zijn element. De versie met 52 kWh-batterij biedt een actieradius tot 400 km (WLTP), terwijl de batterij zich snel laat opladen dankzij de 11 kW AC-boordlader en DC-snellaadvermogens tot 80 of 100 kW. Bovendien mag de Renault 5 E-Tech electric een aanhanger van maximaal 500 kg trekken, zoals een kleine vouwwagen, wat uniek is voor een elektrische stadsauto.

Andere eigenschap van de Renault 5 E-Tech electric is zijn kleine draaicirkel en uitzonderlijke wendbaarheid dankzij de geoptimaliseerde voorwielophanging. De multilink achterwielophanging, wat ongebruikelijk is in deze klasse, draagt bij aan het ongekende weggedrag in het B-segment. De nieuwe Renault 5 E-Tech electric staat garant voor bijzonder veel rijplezier, zonder in te leveren op het gebied van rijcomfort.

Deze prestatie demonstreert de kwaliteiten van Renault Group op het gebied van design en productie van compacte, lichte, competitieve en populaire elektrische auto’s die een essentiële rol spelen in de energietransitie van de automarkt.

Door technologie versterkte ervaring met menselijke meerwaarde

De Renault 5 E-Tech electric zit boordevol geavanceerde innovaties. Die zijn op intelligente wijze toegepast om bestuurder en passagiers een unieke ervaring te bieden, met praktische voordelen voor het comfort en de veiligheid. Deze functionele, brede benadering van innovatie is onderdeel van het DNA van de auto’s van Renault. Het merk streeft er altijd naar de beste technologie voor iedereen beschikbaar te maken. De Renault 5 E-Tech electric illustreert dat en is:

Duurzaam ontwikkeld in een ‘electric valley’ met Europabreed bereik

Renault Group heeft zich gecommitteerd om de Renault 5 E-Tech electric en de batterij vanaf de zomer van 2025 compleet in Frankrijk produceren. De auto en de batterij worden dan geassembleerd in de fabriek in Douai,  een van de productielocaties van de oorspronkelijke Renault 5. De aandrijflijn (elektromotor, reductietandwielen en vermogenselektronica) wordt geproduceerd in Cléon en de modules in de Gigafactory in Douai (Envision AESC-partnerschap). Tegen 2030 is de ecologische voetafdruk van de modules 35% kleiner dan die van de Renault Zoe E-Tech electric.

De Renault 5 E-Tech electric wordt gebouwd met behulp van een compact ecosysteem van leveranciers die binnen een straal van 300 kilometer rond het ElectriCity-complex zijn gevestigd. De inzet op concurrerende lokale productie is de basis voor de ontwikkeling van een Europese ‘Electric Valley’, waar bedrijven zijn gespecialiseerd in de waardeketen van elektrische voertuigen. Dat draagt bij aan de werkgelegenheid en helpt onze ecologische voetafdruk te verkleinen.

De oorspronkelijke Renault 5 was zijn tijd vooruit en was de eerste auto met een brandstofverbruik bij 90 km/u onder de symbolische grens van 5,0 l/100 km. En al in 1974 was hij verkrijgbaar in een elektrische versie, met een actieradius van 110 kilometer! De Renault 5 markeerde ook het begin van eco-design, met een dak gemaakt van natuurlijke vezels om de geluidsisolatie te verbeteren, de binnenruimte te optimaliseren en het brandstofverbruik te verlagen. De Renault 5 is ook een ultiem visionair model, want in 1986 kwam het model in de circulaire economie terecht en verschenen gereconditioneerde exemplaren.

De avant-gardistische geest van de oorspronkelijke Renault 5 leeft voort in de waardeketen van de Renault 5 E-Tech electric. Op basis van de expertise van The Future is NEUTRAL – onderdeel van Renault Group en gespecialiseerd in de circulaire economie – en in overeenstemming met de doelstellingen van het merk bereikt de Renault 5 E-Tech electric een recyclebaarheid van 85%. Daarbij is 22% van de gebruikte materialen uit de circulaire economie afkomstig, onder meer 41 kg gerecyclede polymeren. De stoelbekleding voor de uitrustingsniveaus Techno en Iconic wordt gemaakt van volledig gerecycled materiaal. Renault voorziet de laatstgenoemde uitvoering ook van een stuurwiel en isolatiemateriaal uit biomateriaal.

Renault 5 E-Tech electric heeft alles om zich te onderscheiden

De Renault 5 E-Tech electric is een ingenieuze, connected en concurrerende elektrische stadsauto, bedoeld om in Europa de harten te veroveren. Net als zijn voorganger is de Renault 5 E-Tech electric een doeltreffend en prettig antwoord op de technologische, maatschappelijke en ecologische uitdagingen die de moderne mobiliteit met zich meebrengt.

Lees volledig persdossier in de bijlage