Euro NCAP: vijf sterren voor Renault Espace
SCHIPHOL-RIJK – De nieuwe Renault Espace krijgt de maximale vijf sterren bij de crashtests van de onafhankelijke veiligheidsorganisatie Euro NCAP. De nieuwe Espace is het zestiende model van Renault dat deze hoogste score behaald.
TOPSCORE
Hoewel Euro NCAP de veiligheidsnormen dit jaar aanscherpte, haalt de nieuwe Espace een eindscore van 81 procent. De nieuwe Espace krijgt 31,4 punten op een totaal van 38 voor de bescherming van volwassenen. Op het gebied van bescherming van kinderen verdient de nieuwe Renault een score van 44 punten op een totaal van 49.
BESCHERMING
Bij een botsing zijn de inzittenden voorin beschermd door zes airbags: twee grote airbags die zich aanpassen aan de aard van de botsing en de positie van de inzittenden, twee zij- en twee gordijnairbags. Bovendien zitten passagiers veilig in de auto dankzij de gordelspanners met adaptieve spankrachtbegrenzers en ‘anti-submarining-stoelen’. Het subframe van de motor speelt een belangrijke rol bij de energieabsorptie tijdens een frontale botsing dankzij de variabele weerstand van de kreukelzones. Tegelijk is de passagiersruimte bestand tegen de zwaarste impact. De Espace is een van de weinige D-segment auto’s die ook achterin is voorzien van gordelspanners met adaptieve spankrachtbeschermers, ‘anti-submarining-stoelen’ en gordijnairbags.
VIJFTIEN JAAR
Al meer dan vijftien jaar gaat Renault op het gebied van veiligheid verder dan de criteria van de Euro NCAP vereisen. Het Franse merk was in de jaren 2000-2009 een van de eerste dat de ‘anti-submarining- technologie’ ontwikkelde. Dit systeem, dat voorkomt dat inzittenden bij een frontale botsing onder hun gordel doorglijden, werd pas in 2015 een criterium bij de Euro NCAP.
COMBINATIE VAN PASSIEVE EN ACTIEVE VEILIGHEID
De nieuwe Renault Espace biedt diverse rijhulpsystemen en veiligheidsfuncties. De Adaptieve Cruise Control houdt de afstand tot de voorganger continu gelijk. De Active Emergency Braking System helpt bestuurders kop-staartbotsingen te voorkomen door te waarschuwen met visuele en geluidssignalen. Als de bestuurder niet tijdig reageert wordt automatische een remingreep uitgevoerd.
De nieuwe Espace heeft daarnaast vier waarschuwingssystemen. De Lane Departure Warning met visuele en geluidssignalen, de Safe Distance Warning om voldoende afstand te bewaren tot de voorligger, de Traffic Sign Recognition met Speed Alert als de toegestane maximumsnelheid wordt overschreden en de Blind Spot Warning dat waarschuwt voor weggebruikers in de dode hoek.
PLEZIERIGE RIT
De Renault Espace heeft daarnaast features die rijden ook vergemakkelijken, waaronder een Head-up display. Ook handig is de grootlichtassistent, die automatisch het grootlicht overschakelt naar dimlicht bij tegemoetkomend verkeer. Verder is de parkeerhulp onmisbaar waaronder het Easy Park Assist-systeem, parkeersensoren aan de voor-, zij- en achterkant en een achteruitrijcamera.
Tot slot is de actieve veiligheid van de nieuwe Renault Espace vergroot dankzij technologieën die uniek zijn in het D-segment, namelijk een 4Control-chassis gecombineerd met actieve dempers. Deze systemen geven de nieuwe crossover de wendbaarheid van een Clio in de bebouwde kom en een uitstekende handeling en stabiliteit bij hoge snelheid op bochtige buitenwegen.