Nieuwe merkidentiteit van Dacia transformeert naar de dealers
In 2022 opent Dacia een volgend hoofdstuk in de ontwikkeling van zijn nieuwe visuele identiteit, die afgelopen zomer werd onthuld. Nu breekt de fase aan voor een andere aankleding en uitstraling van alle dealervestigingen. Hoewel het nieuwe gezicht trouw blijft aan de basiswaarden van het merk, oogt het indrukwekkend en versterkt het de zichtbaarheid naar buiten toe en de moderniteit van het netwerk.
In iets meer dan vijftien jaar tijd heeft Dacia zich op de kaart gezet door zijn pragmatische aanpak en eigenzinnig karakter, waarbij de wensen van klanten nimmer uit het oog zijn verloren en producten voor zoveel mogelijk mensen betaalbaar zijn gehouden. In 2022 zet het merk zijn unieke positionering kracht bij door de nieuwe visuele merkidentiteit, die zowel eenvoud als authenticiteit uitstraalt, door te trekken naar de dealers.
Thomas, Dacia VP, Sales and Marketing Efficiency
Een showroom op maat met de nieuwe visuele merkidentiteit
Het plan ‘Renaulution’, dat een jaar geleden werd aangekondigd door Luca de Meo, moest “de merken van Renault Group opnieuw kracht geven, elk binnen hun duidelijke en afgebakende segment”. Nu onthult Dacia de nieuwe visuele merkidentiteit, die straks bij alle dealers te zien zal zijn. In januari is in het Franse Melun de metamorfose van de eerste dealer voltooid. In de loop van dit jaar zal het leeuwendeel van de vestigingen in Europa en ook in Nederland volgen.
Centraal in de identiteit staat een minimalistisch logo, geïnspireerd op techniek en mechanische voorwerpen, zoals tandwielen, kettingen of gereedschap. In het eenvoudige en nauwkeurige logo zijn duidelijk de letters ‘D’ en ‘C’ uit de naam Dacia als twee symmetrische onderdelen te zien die de schakel van een ketting vormden. Tot slot verruilde Dacia de blauwe kleur voor kakigroen en een volledig nieuw kleurenpalet, bedoeld als een knipoog naar natuur en outdoor-activiteiten.
Het nieuwe gezicht van de Dacia vestigingen, dat samen met de interne designteams werd uitgewerkt, is gebaseerd op deze specifieke en grafische elementen, die sinds juni 2021 terug te vinden zijn in het logo en in de communicatiemiddelen van het merk. Bij dealers zal straks vooral de grote merkzuil bij de ingang van de vestigingen opvallen. De sokkel is van hout en het bovenste deel van kakikleurig metaal, inclusief het nieuwe merklogo, hier uitgevoerd in het wit. Een tweede zuil naast de ingang geeft praktische informatie. Een brede kakikleurige band over de gevel onderstreept de contouren van de showroom. Bovenaan de gevel, boven de showroom, straalt het merklogo in lichtgevende blokletters met zwart gelakte randen. Het logo, dat overdag een kakikleur heeft, wordt ’s nachts wit verlicht. Voor extra zichtbaarheid zorgen de vlaggen met het merkembleem en complementaire kleuraccenten zoals terracotta en zand.
Voor het interieur van de showroom zijn eind 2021 drie ontwerpbureaus in competitieverband aan de slag gegaan. Tussen april en augustus 2022 moet de nieuwe inrichting worden voorgesteld op een proeflocatie. De inrichting zal warm zijn, zodat klanten zich op hun gemak voelen om met de verkoopadviseurs te praten. Er zal ook een belangrijke plaats zijn voor digital en branding, met een nieuw traject en een transparantere, eenvoudigere en meer gedifferentieerde klantervaring.
Een toegevoegde waarde voor het merkimago van Dacia
Het nieuwe Dacia gezicht van de showroom moet de ontwikkeling van het merk en zijn productgamma ondersteunen. Met dit decor versterkt Dacia zijn zichtbaarheid en de moderniteit van zijn netwerk. Dacia blijft trouw aan zijn basiswaarden en heeft die doorgetrokken naar de elementen die de uitstraling van zijn dealers bepalen.
De bewust hoge en massieve merkzuil belichaamt bijvoorbeeld de robuustheid van het merk, net als de zwarte omlijsting van lichtgevende blokletters. Met deze monochrome contouren gaat Dacia terug naar de essentie door de plaats van de showroom met een verbazingwekkende eenvoud te accentueren. Het gebruik van hout voor de basis van de zuil straalt warmte en authenticiteit uit. In combinatie met de alomtegenwoordige kakikleur verwijst het naar het outdoor-karakter dat Dacia na aan het hart ligt. Tot slot creëren het metaal en de blokletters met achtergrondverlichting een modern beeld dat de vestiging nog extra cachet geeft.
Het voorbeeld van de vestiging in Melun
De eerste Dacia vestiging met de nieuwe merkidentiteit is in januari 2022 geopend in het Franse Melun. De dealer is al jaren partner van Dacia en Renault: LS Group (Lamirault Schumacher). Het relatief nieuwe gebouw vergemakkelijkte de verbouwing. De mooie en grote glazen gevel was vrij van signalisatie en had een praktische ingang. Dacia wil tegen eind 2022 niet minder dan duizend vestigingen ombouwen. Dat is ongeveer 40 procent van zijn primaire netwerk.
Het eerste contact van de klant met zijn toekomstige auto
Met de nieuwe dealersignalisatie wil Dacia het bezoek van klanten aangenamer te maken. Het kleurenpalet van de vestigingen is immers eenvoudig herkenbaar en de signalisatie (grote zuil, vlaggen) is van ver zichtbaar. In het donker trekt de witte achtergrondverlichting van de merknaam en het logo de aandacht.
Het merk zet in op de sterke waarden die ten grondslag liggen aan zijn DNA, zoals robuustheid, eenvoud en zuinigheid, en wil dat klanten zich herkennen in deze nieuwe identiteit wanneer ze naar een dealer komen. Het gebruik van materialen zoals hout en kleuren zoals kakigroen bevestigen Dacia’s nauwe band met de natuur.
De moderne en kwalitatieve afwerking van elementen zoals de blokletters die van de gevel lijken los te komen en overdag in kakigroen en ’s nachts wit licht verschijnen, bevestigen de aanwezigheid van Dacia te midden van andere concurrenten. Al die kenmerken illustreren Dacia’s streven om de vertrouwensband met zijn klanten te versterken.
En daarna?
Hoewel de massale metamorfose van de dealervestigingen gepland is vanaf maart 2022, zal het ook nog enkele maanden duren voordat de nieuwe identiteit in de vorm van een merkembleem prijkt op de grille van de Duster, Sandero, Spring en zelfs de nieuwe Jogger, die in september 2021 werd onthuld op het autosalon van München (IAA Mobility).
Op de Dacia Bigster Concept, die een jaar geleden werd onthuld, was als voorproefje het nieuwe merkembleem te zien. Deze metamorfose voor het hele gamma staat gepland voor de herfst van 2022 als derde fase in de uitrol van de nieuwe merkidentiteit van Dacia.
Wordt vervolgd …