Het verhaal achter het geluidsontwerp van elektrische auto’s met Jean-Michel Jarre: de documentaire

Renault is een samenwerking aangegaan met Jean-Michel Jarre – artiest, songwriter, auteur, elektronicapionier én technologieliefhebber – om de best mogelijke geluidservaring voor de toekomstige modellen van het merk te ontwikkelen. Van dit bijzondere proces is nu een documentaire te zien.

Een van de eerste projecten van Jean-Michel Jarre was de ontwikkeling van twee verschillende geluiden voor de elektrische en hybride modellen van Renault, in samenwerking met Ircam en de geluidsontwerpers van Renault Group. Het ging daarbij om de VSP (Vehicle Sound for Pedestrians) – een waarschuwingsgeluid voor voetgangers die buiten de auto hoorbaar is tijdens het rijden op lage snelheden – en de welkomstgeluiden die te horen zijn bij het instappen in de auto.

De nieuwe documentaire “The story behind the sound design with Jean-Michel Jarre” geeft een kijkje achter de schermen en de bijdrage van Jean-Michel Jarre gedurende het bijzondere proces van geluid ontwerpen. De documentaire belicht een verbazingwekkend menselijk avontuur en legt de vele kwesties bloot gedurende het ontwerpproces, van de eerste gedachten tot de onthulling van de geluiden van de Renault Scenic E-Tech electric tijdens de autoshow in München (IAA) in 2023.

Het geluid van de motor, de richtingaanwijzers, de pieptonen van het touchscreen of zelfs de audioweergave in de cockpit… Al enkele decennia integreert Renault de beperkingen van geluidsontwerp in de ontwikkeling van zijn voertuigen. Dit is logisch voor een merk dat ervan overtuigd is dat technologische innovaties een ‘toegevoegde menselijke waarde’ moeten hebben. Een benadering die klanten en de samenleving dient.

Fabrice Cambolive, CEO van Renault: “Renault zet zich al meer dan dertig jaar in voor het maken van ‘voitures à vivre’. Het zit in ons DNA om voor onze klanten te zorgen en hen te omringen met de best mogelijke geluidsomgeving.”

JEZELF OMGEVEN MET HET BESTE

Met de komst van de eerste elektrische auto’s heeft het onderwerp ‘geluidsdesign’ een nieuw toepassingsgebied gevonden. Maar hoe vind je een ‘motorgeluid’ opnieuw uit voor een auto die dat niet heeft? Al in 2010 demonstreerde Renault met de DeZir conceptauto een VSP-geluid dat niet lang daarna in de praktijk werd toegepast in de Renault ZOE.

De creatie van een dergelijk geluid, evenals alle andere geluiden zoals de welkomstsequentie aan boord van auto’s, brengt grote uitdagingen met zich mee voor een merk als Renault: geluidsontwerp in dienst stellen van veiligheid en een gezonde ecologie voor een harmonieuzer leven in de stad, maar ook voor een warme en menselijke ervaring aan boord in lijn met het imago van het merk.

Het gaat hier om technologie om de relatie tussen de bestuurder en de auto menselijker te maken. Om dit te bereiken, werken de geluidsontwerpteams van Renault al geruime tijd samen met partners zoals Ircam (Institut de recherche et coordination acoustique musique, Parijs) en componist Andrea Cera. Een groep partners waaraan Jean-Michel Jarre dus recentelijk is toegevoegd.

EEN MEESLEPENDE GELUIDSBELEVING

Het doel van Jarre is om Renault te helpen de best mogelijke geluidservaring te ontwikkelen voor toekomstige elektrische en hybride modellen. Een meeslepende, multi-sensorische en ultrahoogwaardige ervaring alsof je in je eigen woonkamer bent. Bijvoorbeeld door de muzikale sferen te ontwikkelen die via het multimediasysteem worden aangeboden, inclusief een originele ‘podcast’-modus speciaal voor dit type audio.

Het idee was ook om, door middel van een nieuw VSP- en welkomstgeluid, een empathische geluidssignatuur te creëren die mobiliteit uitdrukt in plaats van snelheid en kracht. Deze ontmoeting tussen de wereld van geluidscreatie van Jean-Michel Jarre en de wereld van elektrische auto’s van Renault was een kans voor het merk om zich te onderscheiden en zijn identiteit in dit nieuwe expressiegebied te bevestigen, een gebied dat tot nu toe weinig is verkend en geëxploiteerd.