HYVIA versnelt de ontwikkeling van zijn waterstof-ecosysteem en opent zijn fabriek in Flins, Frankrijk
- Negen maanden na zijn oprichting opent HYVIA, de joint venture voor waterstofmobiliteit van Renault Group en Plug Power, zijn fabriek in Refactory, de fabriek van Renault Group voor de circulaire economie in Flins (Île-de-France)
- Dit is de eerste stap in een groter industrieel project
- HYVIA begint met het assembleren en testen van brandstofcellen op basis van de geavanceerde technologie van Plug Power. De brandstofcel van 30 kW zal de toekomstige Renault Master H2-TECH (Van, Chassis Cabine en City Bus) aandrijven
- Eind 2022 start de fabriek ook met de assemblage van H2-laadstations en de productie van koolstofarme waterstof met een eerste elektrolyser
- Zo bevestigt HYVIA zijn verankering in Frankrijk en zijn totaaloplossingen voor waterstofmobiliteit. HYVIA heeft de ambitie om tegen 2030 een Europees marktaandeel van 30% te veroveren voor lichte H2‑bedrijfsvoertuigen
“Sinds zijn oprichting op 3 juni 2021 gaat het snel voor HYVIA. Onze fabriek is een menselijke, technologische en industriële uitdaging. Ze illustreert perfect onze unieke joint venture: we bundelen de expertise van Renault Group, een belangrijke speler in de autosector, en van Plug Power, wereldleider in kant-en-klare oplossingen voor waterstof en brandstofcellen.”
David Holderbach, CEO van HYVIA
“De HYVIA-fabriek maakt deel uit van de Re-energy-pijler van onze strategische Refactory-fabriek in Flins. De uitbreiding ervan belichaamt de sterke ambities van Renault Group voor H2-mobiliteit als aanvulling op elektrische mobiliteit. Ze zal bijdragen tot een grotere lokale integratie door waarde te creëren in Frankrijk en Europa.”
Luca de Meo, CEO van Renault Group
“Plug Power is er trots op dat de assemblage van zijn brandstofcel in Frankrijk van start gaat. We zijn al meer dan 10 jaar actief in Europa als belangrijke investeerder in de ontwikkeling van het Europese H2-segment. Met HYVIA versnellen we onze groei, in samenwerking met Renault Group. Samen zetten we belangrijke stappen in de strijd tegen klimaatverandering.”
Andrew Marsh, CEO van Plug Power
De HYVIA-fabriek: een grootschalig industrieel project
De HYVIA-fabriek in Flins is de eerste stap van een groter industrieel project dat vandaag van start gaat met 3.000 m2 en een hooggekwalificeerd team van ongeveer 15 medewerkers: operatoren, kaderleden en technici uit de fabriek in Flins.
Veiligheid, respect voor het milieu en kwaliteit: het zijn niet alleen belangrijke uitdagingen, maar ook prioriteiten gebaseerd op de beste praktijken van Renault Group en Plug Power.
Tegen eind 2022 zal:
- De assemblage- en testlijn voor brandstofcellen een capaciteit van 1.000 eenheden per jaar bereiken.
- De assemblagelijn voor laadstations op waterstof worden gelanceerd.
- De H2-bevoorrading beginnen met de installatie van een elektrolyser van 1 MW die waterstof zal leveren aan de fabriek (450 kg H2/dag), om brandstofcellen en laadstations op waterstof te testen.
- De fabriek ook werken met heftrucks op H2.
De komende jaren zal de HYVIA-fabriek verder worden uitgebreid met een tweede fase, door haar industriële basis te vergroten en de lokale en verticale integratie te versterken.
De HYVIA-brandstofcel: een menselijke, technologische en industriële uitdaging
- Een menselijke uitdaging
Net als de rest van het personeel van HYVIA bereiden de engineering- en productieteams in Flins zich voor op de ambitieuze uitdagingen van het ecosysteem voor waterstof. Om dit doel te bereiken hebben de ingenieurs en operatoren van de fabriek gespecialiseerde opleidingen gevolgd in Frankrijk en de Verenigde Staten om de nodige expertise op te doen voor het assembleren en testen van een brandstofcel.
De complementaire competenties van de operationele teams van Renault Group en Plug Power zijn een van de sleutelfactoren voor het succes van HYVIA. - Een technologische uitdaging
De brandstofcel van 30 kW werkt met PEM-technologie (Proton Exchange Membrane), gebaseerd op de beproefde en duurzame technologie van Plug Power.
Ze combineert lucht en waterstof om elektrisch vermogen te genereren voor een groter rijbereik. Zowel lucht- als waterstofstromen komen in het ‘hart’ van de brandstofcel terecht. De brandstofcel bestaat uit een negatieve elektrode (anode) en een positieve elektrode (kathode), gescheiden door een polymeermembraan. De waterstofmoleculen worden gescheiden in elektronen en kationen. De elektronen gaan naar een externe kring, wat een stroom genereert die zowel onze batterij van 33 kWh als onze elektromotor van 57 kW voedt. De kationen gaan door het polymeermembraan en binden zich met de anionen uit de lucht om water te vormen. - Een industriële uitdaging
De assemblage van brandstofcellen vertegenwoordigt een breed scala aan ongeveer 450 onderdelen en stromen (lucht, H2, elektriciteit, koelvloeistof en water). De montagelijn van de HYVIA-fabriek is ontworpen voor de complexe assemblage van deze elementen, zoals de controller en de omvormer met hoog vermogen, de luchtfilter, de compressor en de luchtbevochtiger, het koelsysteem tot de eindassemblage van de brandstofcel.
De testzone voor brandstofcellen is operationeel dankzij de reeds aanwezige waterstof op de site en zal de kwaliteit en veiligheid van de brandstofcellen garanderen.
HYVIA: gevestigd in Frankrijk
HYVIA bevestigt zijn industriële verankering in Frankrijk. Ook het hoofdkantoor van HYVIA, de engineering, het R&D-centrum, de integratie van waterstofsystemen en de productie van voertuigen zijn gevestigd in Frankrijk. Sinds zijn oprichting in 2021 heeft HYVIA zich sterk ontwikkeld tot een team van 70 personen, met onder meer een solide team van ingenieurs.