Impact op het milieu: Megane E-Tech electric neemt het voortouw

Nul uitstoot tijdens het gebruik, een ontwerp vol met gerecycleerde materialen, een tweede levensduur voor de batterijen en een hoge recycleerbaarheid aan het einde van zijn levenscyclus: met de Megane E-Tech electric presenteert Renault een gloednieuw en 100% elektrisch model dat het voortouw neemt in een wereld met koolstofarme mobiliteit. De Megane E-Tech electric maakt onderdeel van een ‘nieuw modellenoffensief’ van Renault (‘nouvelle vague’), waarmee het merk antwoord geeft op de hedendaagse, mondiale uitdagingen. Door innovatie aan milieuvriendelijkheid met elkaar te koppelen, onderstreept de Megane E-Tech electric de nadrukkelijke wens van Renault om een actieve bijdrage te leveren aan de ecologische transitie. Tegelijk draagt het model bij aan de ambitie van de Renault Group om tegen 2040 koolstofneutraal te zijn in Europa. Quentin, Environmental Officer bij de afdeling materiaalontwikkeling van Renault, vertelt het verhaal achter de ‘groene’ auto die hij mee heeft ontwikkeld.

Quentin kreeg als materiaalverantwoordelijke bij Renault de nieuwe Megane E-Tech electric onder zijn hoede, een 100% elektrisch model dat bewijst dat milieu-uitdagingen meer dan ooit centraal staan in de strategie van het bedrijf. Zijn missie? Milieuvriendelijkere voertuigen ontwikkelen. Zijn methode? Een antwoord bieden op de maatschappelijke en ecologische uitdagingen die ons dagelijkse leven bepalen en onze toekomst mede vormgeven door een verschil te maken met zijn specialiteit, de materiaalkeuze in auto’s. Dertig jaar geleden begon het verhaal met het gebruik van gerecycleerde kunststoffen in voertuigen. Tegenwoordig nemen dergelijke inspanningen een vogelvlucht en krijgt het verhaal een heel andere dimensie. De ecosystemen voor bevoorrading en productie worden voortaan uitgedacht en herwerkt om bij te dragen tot de dynamiek van de circulaire economie om zo de koolstofvoetafdruk van een auto te beperken, lang voordat hij aan het dagelijkse verkeer zal deelnemen. Lokale aankopen, geëngageerde leveranciers, gerecycleerde materialen: de hele filosofie brengt nieuwe perspectieven inzake duurzame mobiliteit teweeg.


“Al vanaf zijn ontwerp is de nieuwe Megane E-Tech electric gericht op de circulaire economie. Het volledig elektrische model, dat wordt geassembleerd in de fabriek van Douai (Frankrijk), weerspiegelt de toewijding van de Renault Group om grondstoffen te sparen dankzij lokale productie en upstream- en downstream-samenwerking met leveranciers en recyclagebedrijven”, aldus Quentin, verantwoordelijke voor materiaalontwikkeling bij Renault.

VERANTWOORDE PRODUCTIE

We trekken richting Noord-Frankrijk, waar de Megane E-Tech electric wordt geassembleerd. In de fabriek van Douai, in de pool ElectriCity, doorkruisen dagelijks honderden voertuigen de productielijnen. De nieuwe C-segment hatchback – met crossover-elementen – belichaamt de waarden van een verantwoorde productie aan de hand van onderdelen die zo dicht mogelijk bij de assemblageplaats afkomstig zijn, alsmede de toepassing van tal van gerecycleerde materialen. Liefst 70% van zijn totale massa is afkomstig uit Europa.

Zowel vanbuiten als vanbinnen werd aan alles gedacht om het grondstoffengebruik te optimaliseren en minimaliseren. Zo zijn verschillende koetswerkdelen van aluminium gemaakt. Het gebruik hiervan maakt de carrosserie niet alleen lichter (wat een gunstig effect heeft op de actieradius en overige rijeigenschappen), tevens is het aluminium op circulaire wijze toegepast. Hoe? Door na het dieptrekken, een proces waarbij het aluminium wordt gesneden om de onderdelen de gewenste vorm te geven, de materiaalresten te sorteren, samen te persen en vervolgens terug te sturen naar de oorspronkelijke leverancier, die het opnieuw in zijn productiecyclus opneemt. Nadien keren de oorspronkelijke aluminiumresten terug naar de fabriek van Douai om weer nieuwe onderdelen van te fabriceren. Het effect? Deze korte recyclagelijn helpt de koolstofvoetafdruk van de autoproductie te verkleinen en de grondstoffenvoorraad veilig te stellen.

“Aluminiumresten vertegenwoordigen ongeveer 40% van de volumes die worden gebruikt bij het persen van onderdelen. En doordat ze volledig worden gerecycleerd, realiseren we een kringloopeconomie met behoud van de kwaliteit van het materiaal. De cirkel – zowel vanuit ecologisch als economisch oogpunt de meest voordelige – is rond!”, aldus Fabrice, recyclage-expert bij de Renault Group.

GERECYCLEERDE KUNSTSTOFFEN VEROVEREN EEN PLAATS IN HET INTERIEUR

Talloze componenten in een modern auto-interieur – zoal het dashboard, de middenconsole, de zetelbekleding en de tapijten – bestaat reeds uit gerecycleerde materialen. Zo bevat de nieuwe Megane E-Tech electric circa 28 kilogram aan gerecycleerd plastic. Met dit gegeven sluit het model nog beter aan bij het traject dat Renault zichzelf heeft opgelegd om zijn koolstofvoetafdruk terug te dringen. Tegen 2030 wil de Renault Group immers dat al zijn voertuigen wereldwijd voor minimaal een derde bestaan uit gerecycleerde materialen.

“Mijn rol bestaat erin om materialen met een zo laag mogelijk koolstofgehalte te selecteren en het gamma aan gerecycleerde materialen uit te breiden. Bij de nieuwe Megane E-Tech electric steeg het percentage gerecycleerde kunststoffen met 20 procent in vergelijking met Renault ZOE”, meldt Quentin met gepaste trots.

EEN RECYCLEERBAARHEIDSPERCENTAGE VAN MEER DAN 90 PROCENT

De nieuwe Megane E-Tech electric gaat nog een stap verder in zijn ecologische ambities en plaveit de weg voor diverse veelbelovende toekomstige projecten, met name op het gebied van recyling van materialen en metalen die in batterijen worden gebruikt. Deze gerecycleerde elementen zullen ooit worden gebruikt voor de productie van nieuwe batterijen van Renaults Gigafactory die vanaf 2024 zal verrijzen op het gigantische fabrieksterrein van Douai.

In het totaal kan de Renault Megane E-Tech electric een recycleerbaarheid van meer dan 90 procent* realiseren. Hiermee luidt het model een nieuw tijdperk in, dat meer geëngageerd en verantwoord is. Dit tot grote tevredenheid van Quentin, die zijn dagelijkse werk op een lijn brengt met zijn ideeën.