Marco Knoot benoemd tot managing director Renault Group Nederland

Met ingang van 1 januari 2026 wordt Marco Knoot aangesteld als Managing Director van Renault Group Nederland. Na jaren van groei in Nederland heeft Renault Group besloten om zijn operationele efficiëntie verder te versterken door een gemeenschappelijke Managing Director voor de merken Renault, Dacia en Alpine aan te stellen. Als Managing Director zal hij met een duidelijke strategie, sterke samenwerking en focus op innovatie de groei van de merken versterken.

Renault Group Nederland is een organisatie gebouwd op sterke en complementaire merken, een toegewijd dealernetwerk en gepassioneerde medewerkers. Marco Knoot kent de organisatie goed. Hij brengt meer dan twintig jaar automotive-ervaring mee, waarvan ruim vijftien jaar binnen Renault Group. In 2010 startte hij bij Renault Group Nederland als Senior Product Manager. Daarna werkte hij onder meer als Brand Manager voor zowel Dacia als Renault en sinds 2021 vervult hij de functie van Marketing Director Renault Group Nederland.

Guillaume Josselin:“We zijn verheugd over de benoeming van Marco Knoot als Managing Director Renault Group Nederland. Zijn uitgebreide kennis en expertise binnen ons bedrijf stelt ons in staat om ons operationele momentum verder te versterken.”

Marco Knoot: “Ik ben trots op het vertrouwen dat Renault Group in mij stelt om onze organisatie in Nederland naar de volgende fase te leiden en de operationele efficiëntie verder te versterken, met behoud van de unieke identiteit van de diverse merken.”

###

De passie van Marco Knoot voor de automotive sector ontstond al vroeg binnen het familie-dealerbedrijf. Na het afronden van de studie Bedrijfskunde en een Master in Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam volgde een loopbaan in de auto-industrie.

Na eerdere functies bij Aiwa Marketing of Europe, Beherman Nederland (Saab) en Mitsubishi Motors Europe, trad hij in 2010 in dienst bij Renault Group Nederland. Als Senior Product Manager was hij verantwoordelijk voor de introductie van de Mégane met 14% bijtelling, gevolgd door de functie van Brand Manager voor Renault en Dacia, inclusief het volledige personenautogamma en het commerciële actieplan. In 2017 verhuisde hij met zijn gezin naar Engeland om voor Renault Group de Alpine-business op te bouwen in onder meer Groot-Brittannië, Scandinavië en de Benelux. Na zijn terugkeer in 2019 werd hij benoemd tot Marketing Coordinator Benelux Cluster en een half jaar later tot Marketing Director voor Renault en Dacia in de Benelux. Sinds 2021 vervult hij de rol van Marketing Director Renault Group Nederland, met verantwoordelijkheid voor volumeplanning, distributie en logistiek, het product- en prijsbeleid voor personenauto’s en bedrijfswagens, marketingcommunicatie, CRM en data.