Meer Duster dan ooit

Dacia presenteert de volledig nieuwe Duster. De derde generatie opent een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van de Duster, die is uitgegroeid tot de standaard in zijn segment. Het veelzijdige Dacia-icoon bezit alle kenmerken waar het merk voor staat: robuust, outdoor, essentie, coolheid, slimmigheid en zuinigheid. De Dacia Duster kwam in 2010 op de markt en werd in 2017 voor het eerst volledig vernieuwd. Hij klom naar de top en herschreef de regels van het SUV-segment.

De Dacia Duster is een succesverhaal. In zijn 13-jarige carrière heeft hij meer dan veertig onderscheidingen ontvangen, staat het productieaantal al op 2,2 miljoen en groeide hij uit tot de bestverkochte SUV in Europa over alle segmenten in 2022. In de fabriek van Dacia in het Roemeense Pitesti rollen dagelijks zo’n duizend exemplaren van de Duster van de band. Dat is er bijna één per minuut!

KRACHTIGER EN ASSERTIEVER DESIGN

Dacia heeft het design van de Duster opnieuw uitgevonden. Hij heeft nog steeds de opvallende uitstraling die de eerdere generaties naar de top bracht, evenals een solide en robuust SUV-karakter, maar dan van een hoger niveau dankzij de nieuwe designtaal van Dacia. De nieuwe Duster laat zich met trots zien.

“Before even starting work on All-New Duster’s style, we honed its proportions, to find a strong, balanced posture. When you get the proportions right early on, you don’t need artifices to tweak style later.”

– David Durand, Design Director bij Dacia

‘De essentie, zonder kunstmatigheden’. Deze filosofie van Dacia geldt voor alle modellen en dus ook voor de nieuwe Duster. De ontwerpers begonnen met eenvoudige vormen, zoals het passagierscompartiment, de motorkap, de spatborden, etc. Deze elementen zijn vervolgens gecombineerd in een helder geheel, met een moderne en robuuste stijl en strakke, zelfverzekerde lijnen.

Van het scherpe en verticale frontontwerp tot de afgeschuinde wielkastbeschermers, de grote achterklep en de zijruiten die zich vrijwel naadloos van voor naar achteren uitstrekken – de eenvoudige vormen en proporties dragen bij aan de kracht van het design. De nieuwe Duster wordt beschermd door een stijlvolle ‘band’ rondom de auto. De bodembescherming aan de zijkant is verbonden met die van de wielkasten, die op hun beurt weer in verbinding staan met de bumpers. Het maakt de nieuwe Duster robuuster dan ooit, klaar voor het outdoor-avontuur!

De nieuwe Duster heeft een consistent design en gaat mee met zijn tijd. Hij combineert zijn robuuste outdoor-karakter met duurzaamheid.

“We wanted the exterior and interior design to be really consistent. The taut and tough style inside make you feel properly protected.”

– David Durand, Design Director bij Dacia

Dit gevoel komt ook terug in het grote, hoge en verticaal ingerichte dashboard. De vorm van de ventilatieopeningen verwijst naar die van de wielkasten en zorgt voor een consistent geheel. Net als de buitenzijde biedt het interieur de essentie. Dat betekent dat ieder onderdeel een doel heeft.

Er is veel aandacht besteed aan de ergonomie, inclusief het centrale 10,1-inch beeldscherm dat 10 graden naar de bestuurder is gekanteld. Daarnaast is de nieuwe bediening van de automatische transmissie zeer gebruiksvriendelijk. Dat geldt ook voor het stuurwiel met afgeplatte onder- en bovenzijde.

“Duster wouldn’t be Duster without a clever and practical interior that makes daily life easier for users. Everything is designed to make you feel at home, front and back“

– David Durand, Design Director bij Dacia

De kenmerkende nieuwe Y-vorm benadrukt de link tussen het interieur en exterieur van de nieuwe Duster:

“We wanted to make All-New Dusters design more attractive than ever, by making the style even more quintessentially Duster and Dacia, by vigorously and proudly reasserting our values: Robust and Outdoor, Essential but Cool, and Eco-Smart.”

– David Durand, Design Director bij Dacia

NIEUWE DUSTER MET VERBETERDE PRESTATIES DANKZIJ CMF-B-PLATFORM

De nieuwe Dacia Duster wordt gebouwd op het CMF-B-platform, dat een centrale rol speelt in de strategie van Dacia. Dit concurrerende en zeer flexibele platform werd voor het eerst gebruikt voor de huidige Dacia Sandero, Logan en Jogger. Het platform biedt alle veelzijdigheid die Dacia nodig heeft om zijn ambitieuze productplannen optimaal uit te voeren.

Ondanks dat de nieuwe Dacia Duster slechts fractioneel langer is geworden, biedt hij dankzij het CMF-B-platform meer ruimte voor inzittenden en bagage. Het geavanceerde platform zorgt ook voor meer comfort dankzij minder vibraties en geluiden tijdens het rijden, terwijl het rijplezier en de connectie met het wegdek naar een veel hoger niveau is getild. Bovendien is het CMF-B-platform van de nieuwe Dacia Duster geschikt voor toepassing van (mild) hybride-aandrijving.

“The new CMF-B platform is a key asset to develop the Dacia line-up today and tomorrow. We can see all its potential on All-New Duster: it houses high-efficiency electrified powertrains, significantly enhances performance across the board and keeps the appeal and accessibility that have made it a hit.”

– Patrice Lévy Bencheton, VP Product Performance bij Dacia

ROBUUST EN OUTDOOR: NIEUWE DUSTER IS GEDURFDER DAN OOIT

De offroad-capaciteiten van de nieuwe Dacia Duster zijn ongeëvenaard in de 4×4-markt voor modellen zonder close-ratio-transmissie. De fans van het merk kunnen met de nieuwe Duster zorgeloos genieten van hun outdoor-avonturen.

De nieuwe Dacia Duster is leverbaar met een 4×4 Terrain Control-transmissie, met vijf instellingen:

Bodemvrijheid: 217 millimeter bij de 4×4-uitvoering, de grootste in het segment.

Aanrij- en afrolhoeken om ook grotere obstakels te overwinnen: tot 31° aan de voorzijde en 36° aan de achterzijde (4×4-uitvoeringen).

Een assistentiesysteem om met gecontroleerde snelheid af te dalen, is bijzonder handig bij onregelmatige ondergrond en steile afdalingen. Het systeem maakt vooral gebruik van de remmen om de snelheid van de Duster onder controle te houden (op basis van input van de bestuurder), bij snelheden tussen 0 en 30 km/u. Het systeem activeert automatisch en werkt ook bij achteruitrijden. De bestuurder kan het gas- en rempedaal met rust laten en zich volledig concentreren op het sturen.

Een nieuw All Road Info System met weergave van nuttige informatie op het centrale 10,1-inch beeldscherm tijdens offroad-rijden:

Extra robuuste beschermdelen en materialen:

De bodembeschermers aan de voor- en achterzijde zijn gemaakt van kunststof dat van zichzelf al is voorzien van een kleur. In tegenstelling tot een geverfd onderdeel is de kleur van dit onderdeel onveranderlijk. Eventuele krassen die normaal gesproken hun sporen nalaten, zijn vrijwel onzichtbaar doordat de kleur van de beschermdelen niet wordt aangetast. De beschermdelen rondom de auto zijn gemaakt van Starkle® (zie verderop in dit bericht). Ook dit materiaal is niet gespoten, zodat krassen geen opvallende sporen nalaten.

Voorbereid op InNature-accessoires:

DUURZAMER, MAAR NET ZO BETAALBAAR ALS VOORHEEN

Geheel volgens de Dacia-waarden maakt de nieuwe Duster het mogelijk om betaalbaar duurzaam onderweg te zijn. Hij combineert nieuwe hybride-aandrijflijnen met meer gerecyclede materialen:

Eerste Dacia met Starkle®:

De nieuwe Duster is het eerste productiemodel van Dacia waarin het nieuwe materiaal Starkle® is toegepast. Dit materiaal is voor 20% vervaardigt uit hergebruikt polypropyleen en geheel vrij van lakken en verf. Dat betekent dat de CO2-voetafdruk van de productie kleiner is. De bodembeschermers, wielkastbescherming, bumperdelen en de (extra) bodembeschermers aan de voor- en achterzijde zijn allemaal gemaakt van Starkle®. Daarnaast bevat de nieuwe Duster ook:

* In de polymeercategorie, zoals gedefinieerd in de toekomstige Franse wetgeving voor afgedankte voertuigen (Véhicules Hors d’Usage/VHU).

Ongeëvenaarde prijs-kwaliteitverhouding voor het segment:

DE ESSENTIE, MAAR DAN COOL: MEER TECHNOLOGIE EN SLIMME UITRUSTINGEN

De nieuwe Duster illustreert de filosofie van Dacia voor technologische vooruitgang: het moet goed, slim en betaalbaar zijn en het leven van de gebruikers gemakkelijker maken. Dat betekent ook meer veiligheid en comfort.

Een nieuw infotainmentsysteem met een 10,1-inch touchscreen behoort tot de standaarduitrusting vanaf de Expression-uitvoering. Daarbij zijn er twee systemen beschikbaar:

De Essential-uitvoering van de nieuwe Duster is uitgerust met Media Control. Dit is een compleet infotainmentsysteem met bediening via het stuurwiel. Het toont media-informatie op een 3,5-inch beeldscherm naast de analoge tellers van het instrumentarium. Het systeem biedt vier luidsprekers, Bluetooth-verbinding, een USB-aansluiting en een in het dashboard geïntegreerde smartphonehouder. Als de smartphone wordt verbonden met de gratis Dacia Media Control-app, zijn de radio, andere media en nog een aantal functies te bedienen via de smartphone.

De connectiviteit aan boord voldoet aan nieuwe Europese GSR2-vereisten. In de uitvoeringen met Media Display en Media Nav Live biedt de nieuwe Dacia Duster ook:

Cruise control behoort voortaan tot de standaarduitrusting vanaf het uitrustingsniveau Expression. Een grootlichtassistent is standaard voor de Journey- en Extreme-modellen. Alle uitvoeringen hebben standaard een lichtsensor.

Er zijn ook nieuwe rijhulpsystemen waarmee de nieuwe Dacia Duster voldoet aan de nieuwste veiligheidseisen. Denk aan een automatisch noodremsysteem (in stedelijk gebied, inclusief detectie van andere auto’s, voetgangers, fietsen en motorfietsen), verkeersbordherkenning met waarschuwing voor snelheidsoverschrijding, Rear Parking Assist, Emergency Stop Signal, Lane Departure Warning, Lane Keep Assist, Driver Attention Alert en het eCall noodoproepsysteem. De slimme functie My Safety maakt het mogelijk om de favoriete assistentiesystemen met een druk op een knop naar wens in te stellen.

Het comfort van de nieuwe Dacia Duster is van een nog hoger niveau dankzij het CMF-B-platform dat een groter interieur mogelijk maakt. Vooral de beenruimte voor- en achterin is merkbaar verbeterd. De vloer van de bagageruimte ligt hoger en de laadopening is zowel hoger als breder. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte zelf, die nu een 6% groter volume heeft (472 liter onder de hoedenplank bij de nieuwe Duster in 4×2-uitvoering).

De Duster biedt ook nieuwe voorzieningen die comfort en gemak verbeteren en stress verminderen. Een elektronische handrem is standaard voor de Journey-uitvoering en optioneel voor de Extreme. Beide uitrustingsniveaus zijn standaard voorzien van elektrisch instelbare en inklapbare buitenspiegels. Tevens is de nieuwe Duster beter dan ooit voorbereid op zware (winterse) omstandigheden met de optionele stuurwielverwarming en voorruitverwarming.

Tegelijk met de nieuwe Duster introduceert Dacia ook het nieuwe en slimme accessoiresysteem YouClip.Het betreft een door Dacia ontwikkeld systeem voor een eenvoudige bevestiging van bepaalde accessoires op specifieke plekken in het interieur. Afhankelijk van de uitvoering is de nieuwe Duster voorzien van vier of zes YouClip-grepen (op het dashboard, aan de passagierskant van de middenconsole, achter de middenconsole, twee aan weerskanten van de bagageruimte en in de achterklep).

De YouClips zijn geschikt voor een tablethouder, een opbergzakje, een smartphonehouder met inductielader of een 3-in-1 bekerhouder, tassenhaak en beweegbare lamp. Dit ingenieuze 3-in-1-systeem is standaard voor de Duster Extreme en alle YouClip-accessoires zijn leverbaar via het Dacia dealernetwerk.

EEN EENVOUDIG AANBOD MET ALLES DAT MEN WENST

Tegenwoordig kiest ongeveer 70% van de Dacia klanten voor de hogere uitrustingsniveaus. Daarom is de nieuwe Duster niet alleen beschikbaar als Essential en Expression, maar ook in twee verschillende, maar aanvullende topmodellen: de Duster Extreme voor liefhebbers van outdoor-activiteiten en intens rijden, en de Duster Journey die zich richt op onopvallende elegantie, comfort en welzijn. Beide topmodellen zijn leverbaar voor vergelijkbare prijzen.

De belangrijkste standaarduitrusting:

DE AFMETINGEN