Mobilize V2G: toekomstige Renault 5 wordt duurzame energiebron
De toekomstige, volledig elektrische Renault 5 wordt het eerste model van het merk met een bidirectionele boordlader. Tegelijk met de lancering van nieuwe ‘R5’ introduceert Mobilize – onderdeel van Renault Group – de Mobilize V2G-service, waarmee energie uit de batterij van de Renault 5 kan worden benut voor huishoudelijk gebruik of kan worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet.
Met de Mobilize V2G-service profiteren klanten van een lagere energierekening en het gebruik van meer groene stroom, terwijl ze een actieve rol spelen in de energietransitie. Na de introductie van de Renault 5 wordt Mobilize V2G ook beschikbaar voor andere toekomstige elektrische modellen van Renault.
Corinne Frasson, Director of Energy bij Mobilize: “Dankzij Mobilize V2G worden auto’s een opslag voor energie. Het enige dat bestuurders hoeven te doen, is hun auto regelmatig aan te sluiten op de Mobilize Powerbox om hun elektriciteitsrekening te optimaliseren. Zo worden de mobiliteitsoplossingen van Mobilize duurzamer én betaalbaarder.”
Dankzij V2G-technologie – waarbij V2G staat voor vehicle-to-grid (‘auto-naar-elektriciteitsnet’) – is laden bidirectioneel. Hiermee kan de batterij van een auto niet alleen worden opgeladen, maar kan ook energie uit de batterij worden gehaald om bijvoorbeeld te benutten voor huishoudelijk gebruik. Dit is vooral effectief tijdens piekmomenten, wanneer de energie relatief duur is wegens de grote vraag. Het opladen van de auto vindt dan weer plaats tijdens daluren, wanneer elektriciteit goedkoper is.
De Mobilize V2G-service is gebaseerd op drie onderdelen die met elkaar samenhangen:
- Een bidirectionele boordlader met V2G-technologie, beschikbaar op de toekomstige elektrische modellen van Renault, te beginnen met de nieuwe Renault 5.
- De Mobilize Powerbox, een bidirectioneel laadpunt dat is ontworpen in samenwerking met Software République.
- Een smartphone-app waarmee bidirectioneel laden geprogrammeerd kan worden door simpelweg het tijdstip in te stellen wanneer de auto weer zal worden gebruikt en met welk gewenst batterijniveau. Het spreekt voor zich dat de behoefte aan mobiliteit altijd voorrang krijgt.
Nieuwe bidirectionele lader debuteert in Renault 5
De toekomstige, 100% elektrische Renault 5 is de eerste van een reeks nieuwe modellen die met een bidirectionele lader wordt uitgerust. De innovatieve architectuur integreert hardware zoals omkeerbare elektrotechnische componenten en software die nodig is om de elektrische stromen te beheren. De technologie geeft permanente toegang tot de Mobilize V2G-service met behoud van batterijcapaciteit.
Behalve dat de V2G-technologie het mogelijk maakt om elektriciteit te leveren aan het net, kan de bidirectionele lader ook worden gebruikt om elektrische apparaten te voeden dankzij V2L (Vehicle-to-Load). Met een speciale, door Renault ontworpen adapter die wordt aangesloten op de laadpoort levert de auto dezelfde energie als een 220V-stopcontact. Handig voor bijvoorbeeld een elektrische barbecue op de camping of om met een stofzuiger het interieur schoon te maken.
Mobilize Powerbox
Software République (bestaande uit Renault Group, Orange, STMicroelectronics en Thales) ontwikkelde in samenwerking met technologiepartner IoTecha Corp de Mobilize Powerbox. Dit laadpunt communiceert met de auto en de cloud om te bepalen of de batterij moet worden opgeladen, of dat energie moet worden teruggestuurd naar het elektriciteitsnet. Dit is afhankelijk van de laadbehoeften van de batterij, huishoudelijke behoeften en stimulansen van de energiemarkt en het elektriciteitsnet.
Het bidirectionele laadpunt wordt gemaakt in de elektronica-assemblagefabriek van LACROIX in Beaupréau-en-Mauges (Maine-et-Loire, West-Frankrijk). Het vermogen ligt tussen 7 kW en 22 kW en het laadpunt is compatibel met alle elektrische en plug-in hybridemodellen. Klik hier voor meer informatie over de Mobilize Powerbox.
Meer informatie over V2G en Mobilize-services voor de Nederlandse markt volgt bij de introductie van de nieuwe Renault 5 in 2024.