EPISODE 4: TWEE NIEUWE PATENTEN VOOR EEN NOG KRACHTIGERE ELEKTROMOTOR

Nieuwe Megane E-Tech 100% electric: kennismaking met de innovaties

Al bijna 125 jaar innoveert Renault onophoudelijk. De uitvindingen van het merk hebben de tand des tijds doorstaan en worden nog elke dag gebruikt zonder dat we het zelf beseffen. Voorbeelden zijn de versnellingsbak met een rechtstreekse verbinding met de aandrijfas (1899), het automatische startsysteem dat aanzwengelen van de motor overbodig maakte (1909), de uitvinding van de ‘vijfde deur’ (1961), deurvergrendeling met infrarood afstandsbediening (1983), keyless entry (2000) et cetera. Al deze uitvindingen staan op naam van Renault!

Ook met de nieuwe Megane E-Tech 100% electric, de eerste auto van een nieuwe generatie Renault-modellen, blijft Renault innoveren. Tijdens de ontwikkeling van het model en het platform heeft Renault meer dan driehonderd patenten aangevraagd! Uit deze innovaties hebben we er zeven geselecteerd die we in de loop van deze zomer communiceren. In dit vierde artikel licht Fabrice Bernardin, hoofd van UET e-technologie bij de Directie Engineering van Renault, de motorprestaties van Megane E-Tech 100% electric toe. Die prestaties zijn mede te danken aan een innovatief oliekoelsysteem voor de motor dat goed was voor twee patenten.

De aandrijflijn van de nieuwe Megane E-Tech 100% electric is volledig binnen de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi ontwikkeld. Renault produceert de aandrijflijn in zijn fabriek in het Franse Cléon en Nissan doet hetzelfde in Japan. De aandrijflijn biedt zowel optimaal energierendement als het plezier van elektrisch rijden, zoals de snelle reacties op het stroompedaal en de dynamische en lineaire acceleratie.

“Een elektromotor heeft een heel goed koelsysteem nodig om optimaal te presteren. Daarom hebben wij – onze collega’s in Japan en in Cléon – twee innovaties ontwikkeld en gepatenteerd. De eerste is de oliekoeling van onze synchrone elektromotor met bewikkelde rotor. We hebben op strategische plaatsen verstuivers aangebracht om de wikkeling van de elektromotor met olie te besproeien en zowel de rotor als de stator te koelen. De tweede is een handigheidje waarmee we de dynamiek van de rotor gebruiken om de koeling van de stator te versterken door olie op de nokken van de stator te spuiten”, legt Fabrice Bernardin uit. Hij is Hoofd UET e-technologie bij de Directie Engineering van Renault.

DE VOORDELEN VAN DEZE INNOVATIES

Het nieuwe oliekoelsysteem van de synchrone motor met bewikkelde rotor van de nieuwe Megane E-Tech 100% electric biedt diverse voordelen:

EEN NIEUWE WERKWIJZE

Het nieuwe oliekoelsysteem houdt de elektromotor van Megane E-Tech 100% electric op een optimale temperatuur dankzij de combinatie van eenvoudige en doeltreffende technische oplossingen: doelgericht sproeien van olie op essentiële plaatsen in de elektromotor en een geoptimaliseerd oliecircuit.

Deze gepatenteerde innovaties maakten de ontwikkeling van een elektromotor mogelijk die zowel compact is als uiterst krachtig en die uitstekend presteert, wat het rijplezier vergroot.

OM VERDER TE GAAN

Referentie van de patenten: