EPISODE 4: TWEE NIEUWE PATENTEN VOOR EEN NOG KRACHTIGERE ELEKTROMOTOR
Nieuwe Megane E-Tech 100% electric: kennismaking met de innovaties
Al bijna 125 jaar innoveert Renault onophoudelijk. De uitvindingen van het merk hebben de tand des tijds doorstaan en worden nog elke dag gebruikt zonder dat we het zelf beseffen. Voorbeelden zijn de versnellingsbak met een rechtstreekse verbinding met de aandrijfas (1899), het automatische startsysteem dat aanzwengelen van de motor overbodig maakte (1909), de uitvinding van de ‘vijfde deur’ (1961), deurvergrendeling met infrarood afstandsbediening (1983), keyless entry (2000) et cetera. Al deze uitvindingen staan op naam van Renault!
Ook met de nieuwe Megane E-Tech 100% electric, de eerste auto van een nieuwe generatie Renault-modellen, blijft Renault innoveren. Tijdens de ontwikkeling van het model en het platform heeft Renault meer dan driehonderd patenten aangevraagd! Uit deze innovaties hebben we er zeven geselecteerd die we in de loop van deze zomer communiceren. In dit vierde artikel licht Fabrice Bernardin, hoofd van UET e-technologie bij de Directie Engineering van Renault, de motorprestaties van Megane E-Tech 100% electric toe. Die prestaties zijn mede te danken aan een innovatief oliekoelsysteem voor de motor dat goed was voor twee patenten.
De aandrijflijn van de nieuwe Megane E-Tech 100% electric is volledig binnen de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi ontwikkeld. Renault produceert de aandrijflijn in zijn fabriek in het Franse Cléon en Nissan doet hetzelfde in Japan. De aandrijflijn biedt zowel optimaal energierendement als het plezier van elektrisch rijden, zoals de snelle reacties op het stroompedaal en de dynamische en lineaire acceleratie.
“Een elektromotor heeft een heel goed koelsysteem nodig om optimaal te presteren. Daarom hebben wij – onze collega’s in Japan en in Cléon – twee innovaties ontwikkeld en gepatenteerd. De eerste is de oliekoeling van onze synchrone elektromotor met bewikkelde rotor. We hebben op strategische plaatsen verstuivers aangebracht om de wikkeling van de elektromotor met olie te besproeien en zowel de rotor als de stator te koelen. De tweede is een handigheidje waarmee we de dynamiek van de rotor gebruiken om de koeling van de stator te versterken door olie op de nokken van de stator te spuiten”, legt Fabrice Bernardin uit. Hij is Hoofd UET e-technologie bij de Directie Engineering van Renault.
DE VOORDELEN VAN DEZE INNOVATIES
Het nieuwe oliekoelsysteem van de synchrone motor met bewikkelde rotor van de nieuwe Megane E-Tech 100% electric biedt diverse voordelen:
- hogere efficiëntie dankzij vier strategisch geplaatste verstuivers, die het elektrische circuit op essentiële plaatsen besproeien en tegelijk de rotor (roterend deel) en de stator (vast deel) van de elektromotor koelen;
- compactere motor, waarvan het gewicht 33% lager ligt dan die van de vorige generatie; een lager gewicht draagt bij aan een lager energieverbruik;
- rijplezier: dynamische en vloeiende (tussen)acceleraties in alle situaties, motorvermogen beschikbaar tijdens een lange belastingsduur, zelfs bij hoge snelheid op de snelweg.
EEN NIEUWE WERKWIJZE
Het nieuwe oliekoelsysteem houdt de elektromotor van Megane E-Tech 100% electric op een optimale temperatuur dankzij de combinatie van eenvoudige en doeltreffende technische oplossingen: doelgericht sproeien van olie op essentiële plaatsen in de elektromotor en een geoptimaliseerd oliecircuit.
Deze gepatenteerde innovaties maakten de ontwikkeling van een elektromotor mogelijk die zowel compact is als uiterst krachtig en die uitstekend presteert, wat het rijplezier vergroot.
OM VERDER TE GAAN
Referentie van de patenten:
- Oliekoeling van een synchrone elektromotor met bewikkelde rotor: patent FR304350 – uitvinders: Karim Mikati, Guillaume Tavernier, Stephane Decaux.
- Oliekoeling van een synchrone elektromotor met bewikkelde rotor met toevoer van olie naar de nokken van de stator: patent FR3059487 – uitvinders: Karim Mikati, Emmanuel Motte, Fabrice Bernardin.