Vakkundige jury onder de indruk van nieuwe generatie bedrijfswagen

Nieuwe Renault Kangoo uitgeroepen tot ‘International Van of the Year 2022’

De nieuwe Renault Kangoo is uitgeroepen tot ‘International Van of the Year 2022’ (IVOTY). De vooruitstrevende bedrijfswagen werd tot winnaar uitgeroepen door een internationale jury van 24 bedrijfswagenjournalisten. De Kangoo wordt vooral geroemd om zijn efficiëntie, veiligheid, duurzaamheid en milieunormen. Het is de vierde keer dat Renault de IVOTY-prijs in de wacht sleept.

De IVOTY 2022-award werd uitgereikt tijdens een speciale bijeenkomst op de Solutrans 2021-beurs in Lyon. Marc Sutcliffe, SVP Light Commercial Vehicle Business Unit bij Renault Group, ontving de prestigieuze prijs uit handen van juryvoorzitter Jarlath Sweeney. De IVOTY is de belangrijkste onderscheiding die in Europa aan een lichte bedrijfswagen wordt toegekend. De winnaar wordt gekozen door een internationale jury van 24 vooraanstaande bedrijfswagenjournalisten. De belangrijkste criteria voor de toekenning van de award zijn efficiëntie, veiligheid, duurzaamheid en milieunormen.

Van de veertien genomineerde bedrijfswagens van elf verschillende merken was de jury het meeste onder de indruk van de nieuwe generatie Kangoo, die de overwinning deelt met de Mercedes-Benz Citan die gebruikmaakt van de techniek en het platform van de Renault Kangoo. Het is de vierde keer dat een Renault bedrijfswagen wordt uitgeroepen tot International Van of the Year. Eerder werd de onderscheiding toegekend aan de Master (1998), Trafic (2002) en Kangoo Z.E. (2012).

“Ik wil de volledige jury bedanken voor het verkiezen van de nieuwe Renault Kangoo tot ‘International Van of the Year 2022’. Deze prijs, die veel voor Renault betekent, maakt onze teams bijzonder trots. Het is een beloning voor hun inspanningen om een bedrijfswagen te ontwikkelen die voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen en waarvan de unieke innovaties het dagelijkse leven van onze klanten prettiger maakt. Deze prestigieuze prijs is de nieuwste erkenning van de 120 jaar innovatie en kennis van Renault op het gebied van lichte bedrijfswagens”, aldus Mark Sutcliffe.

Nieuwe Kangoo, de innovatieve bedrijfswagen

De nieuwe Renault Kangoo, beschikbaar in Nederland vanaf € 16.790, is vooral gericht op wagenparken, vaklui en ondernemers met hoge eisen en die op zoek zijn naar een bedrijfswagen die perfect aansluit op hun zakelijke behoeften met behulp van de nieuwste technologie en innovaties. De vooruitstrevende Kangoo met een atletische en dynamische stijl wordt gekenmerkt door:

In het voorjaar van 2022 wordt de volledig elektrische variant van de Renault Kangoo aan het aanbod toegevoegd en later volgt ook de verlengde versie.

Maubeuge-fabriek: uitmuntendheid als handelsmerk

De Renault fabriek in Maubeuge is al sinds 1997 de belangrijkste productielocatie voor de Renault Kangoo. Om de kwaliteit van de nieuwe Kangoo en de voertuigen van partnermerken Mercedes-Benz en Nissan te garanderen, heeft Renault 450 miljoen euro geïnvesteerd in de fabriek. De nieuwe, hogesnelheid XXL-perslijn voor het stansen van grote onderdelen, 630 nieuwe plaatwerkrobots, nieuwe applicatierobots en nieuwe lijn voor de kwaliteitscontrole van de lak dragen bij aan de modernisering van de fabriek. Dat geldt ook voor de assemblagefaciliteiten met volledige bevoorrading van de onderdelen, nieuwe afwerkingslijn en modernisering van de assemblagefaciliteiten met full-kitting* onderdelenlevering. Verder is de fabriek uitgerust met een nieuwe werkplaats voor de batterij-assemblage van de elektrische Renault Kangoo die over enkele maanden op de markt komt.

Renault Kangoo, een succesverhaal

Sinds de lancering in 1997 heeft Renault wereldwijd al 4,3 miljoen exemplaren van de Kangoo geproduceerd, verdeeld over drie modelgeneraties en zowel in personenauto- als bedrijfswagenvariant. Behalve in Maubeuge, de belangrijkste productiefaciliteit, rolde de Renault Kangoo ook uit de Santa Isabel-fabriek in Córdoba, Argentinië.

* De full-kitting methode zorgt ervoor dat onderdelen automatisch gesorteerd en getransporteerd worden naar het einde van de productielijn met het gebruik van draadgeleide trolleys.