Nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R verbreekt Nürburgring-record
SCHIPHOL-RIJK – Renault presenteert de Mégane R.S. Trophy-R. De nieuwste versie van een icoon dat vijftien jaar geleden geïntroduceerd werd, heeft net als zijn illustere voorgangers een nieuw ronderecord (07:40,100) voor voorwielaangedreven productieauto’s laten noteren op de Nürburgring-Nordschleife. Het is opnieuw een bevestiging van de passie van Renault Sport om prestatiegrenzen te verleggen en nieuwe uitdagingen aan te gaan.
Focus op drie aspecten
Geheel volgens de traditie van Renault Sport heeft de Mégane R.S. Trophy-R zijn indrukwekkende prestaties niet puur te danken aan het motorvermogen. De 1,8-liter turbomotor met 221 kW (300 pk) is immers identiek aan die in de reguliere Mégane R.S. Trophy die begin 2019 geïntroduceerd werd. De Trophy-R is in zeer korte tijd ontwikkeld door een klein team dat zich concentreerde op drie aspecten: maximale gewichtsreductie (tot 130 kg t.o.v. Mégane R.S. Trophy), optimale aerodynamica en een nog radicalere benadering van de wielophanging.
Het resultaat is adembenemend: op 5 april 2019 liet de Mégane R.S. Trophy-R op de zeer uitdagende, 20,600 km lange Nürburgring-Nordschleife een rondetijd van 07:40,100 noteren en op de officiële ronde van 20,832 km een rondetijd van 07:45,389, waarmee een nieuw record gevestigd werd voor voorwielaangedreven productieauto’s.
Succesverhaal
Het succesverhaal van de Renault Megane R.S. en de ‘Ring’ begon ruim tien jaar, toen de Mégane R.S. R26.R een rondetijd van 8:17 minuten klokte. Dat record werd in 2011 verpulverd door de Mégane 3 R.S. Trophy. Coureur Laurent Hurgon klokte toen een tijd van 8:07,970 minuten. In 2014 dook de Mégane R.S. Trophy-R van de derde generatie voor het eerst onder de acht minuten (7:54,360). Hurgon was ook degene die de nieuwste Mégane R.S. Trophy-R naar een recordtijd loodste.
Exclusieve uitvoering
De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R komt voor het einde van 2019 op de markt als exclusieve uitvoering die in een gelimiteerde oplage van enkele honderden exemplaren zal worden aangeboden. De Trophy-R maakt op 24 mei 2019 zijn publieksdebuut op het Formule 1-circuit van Monaco, met Renault F1 Team-coureurs Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg achter het stuurwiel. De versieprijzen volgen op een later moment.
De Mégane R.S. Trophy-R vertrouwt op high-performance onderdelen van toonaangevende leveranciers waarmee Renault Sport een solide relatie heeft opgebouwd. Zo is het uitlaatsysteem afkomstig van Akrapovič, de remmen van Brembo en de banden van Bridgestone, terwijl Öhlins de schokdempers levert en Sabelt de kuipstoelen.
Renault Sport, competitiviteit zit in het DNA
De modellen van Renault Sport zijn het resultaat van 120 jaar autosportervaring en veertig jaar aanwezigheid in de Formule 1. Dankzij de nauwe samenwerking tussen de technici van Renault Sport Cars en Renault Sport Racing profiteren de modellen van technologie die direct afkomstig is uit de autosport. Renault Sport laat de passie voor autosport ook gelden tijdens allerlei autosportevenementen, waaronder de R.S. Days die gedurende het jaar op verschillende circuits plaatsvinden. De eerstvolgende R.S. Days vindt plaats op het circuit van Spa-Francorchamps op 24 juli.
Nordschleife: a new official course length for lap times and records. Until this year, most of the lap times and so far unofficial records were registered on the 20.600 km course (start of lap time clocking at the end of the Nordschleife start/finish straight at T13, end of lap time clocking at the start/finish line at the beginning of the start/finish straight at T13). From 2019, the official course formalized by the Nürburgring is the 20.832 km whole lap of the Nordschleife with start and end of lap time clocking at the start/finish line of the Nordschleife track. In this context, the Megane R.S. Trophy-R time is categorized in the compact cars class (only production vehicles with ECE approval without modifications).