Nieuwe Renault Trafic E-Tech electric maakt aanbod elektrische bedrijfswagens compleet
De Renault Trafic is een succesnummer waar ruim 2,4 miljoen ondernemers sinds 1980 op vertrouwen. Met de introductie van de nieuwe, 100% elektrische Trafic E-Tech electric – als aanvulling op de Renault Kangoo E-Tech electric en Master E-Tech electric – opent een nieuw hoofdstuk in de rijke geschiedenis van de Trafic en biedt Renault nu van iedere lichte bedrijfswagen (LCV) een volledig elektrische variant.
ALLE VOORDELEN VAN DE TRAFIC, MAAR DAN VOLLEDIG ELEKTRISCH
Net als de andere elektrische bedrijfswagens van Renault sluit deze nieuwe uitvoering van de Trafic geen compromissen. Hij biedt dezelfde kwaliteiten als de versies met een verbrandingsmotor: niet alleen qua prestaties, maar ook wat betreft keuzevrijheid en mogelijkheden tot personalisatie.
De Renault Trafic E-Tech electric bezit alle pluspunten die het model in de afgelopen veertig jaar zo succesvol hebben gemaakt. De Trafic is uitgegroeid tot een icoon in zijn segment en staat op een verdienstelijke derde plaats van meest verkochte bedrijfswagens in Europa.
DE RUIMSTE KEUZE
De Renault Trafic biedt de ruimste keuze in lengtematen, veelzijdigheid en laadmogelijkheden van alle bedrijfsauto’s. Dat geldt ook voor de nieuwe Trafic E-Tech electric:
- Twee lengtematen (5,08 of 5,48 meter) en twee hoogtematen (1,967 en 2,498 meter)
- Laadruimte (gesloten bestelwagen) variërend van 5,8 tot 8,9 kubieke meter
- Tot 4,15 meter laadlengte (in de verlengde L2-versie, met scheidingswand en luik)
- Tot 920 kg trekvermogen en 1,1 ton laadvermogen
- Ook beschikbaar als platform-cabine
- Uiterst modulair en welhaast onbeperkte aanpassingsmogelijkheden via een netwerk van ruim 359 gecertificeerde conversiepartners
De totale opbergruimte in het interieur bedraagt maar liefst 88 liter (19,7 liter in de middenconsole, 14,6 liter in de portieren en 54 liter onder de bijrijdersbank). In sommige uitvoeringen is het dashboardkastje een Easylife-lade, met een slim openingsmechanisme dat het extra handig maakt voor de bestuurder en 6,6 liter aan opbergruimte biedt.
De Renault Trafic was een van de eerste bedrijfswagens die als ook ‘mobiel kantoor’ kan fungeren. Zo is de rugleuning van de middelste volledig neerklapbaar en te gebruiken als ‘bureau’ inclusief een opbergvak voor bijvoorbeeld een notitieblok, of te gebruiken als lunchtafeltje. Mede door de Renault Trafic is deze handige, onmisbare uitrusting de nieuwe standaard geworden voor vakmensen in hun bedrijfswagens.
KRACHTIG EN EFFICIËNT
De nieuwe Renault Trafic E-Tech electric is uitgerust met een 52 kWh-batterij waarmee de bedrijfswagen een actieradius tot 297 kilometer (WLTP) biedt. Dat is ruim voldoende voor de meeste gebruikers, en dat tegen ongekend gunstige gebruiks- en eigendomskosten.
Voor de aandrijving dient een elektromotor die 90 kW (122 pk) vermogen en 245 Nm koppel levert. Hiermee staat de bedrijfswagen garant voor een soepel en ontspannen rijgedrag onder alle omstandigheden. Met behulp van de Eco-modus – waarbij het motorvermogen wordt beperkt – kan de actieradius nog verder worden geoptimaliseerd. Daarnaast is de Trafic E-Tech electric beschikbaar in een ‘long range’-versie met een gelimiteerde topsnelheid van 90 km/u, wat een actieradius tot 322 kilometer (WLTP) oplevert. Voor maximale terugwinning van energie omvat het conventionele, hydraulische remsysteem van de Renault Trafic E-Tech electric nu een ARBS (Adaptive Regenerative Brake System).
OPLADEN
Klanten van de Renault Trafic E-Tech electric hebben keuze uit drie laadopties:
- Een 7 kW 1-fase AC-boordlader die geschikt is voor alle soorten thuisstopcontacten
- Een 22 kW 3-fasen AC-boordlader waarmee bij een (semi-)publiek laadpunt in minder dan 25 minuten 50 km (WLTP) aan rijbereik kan worden bijgeladen
- DC-snelladen met 50 kW vermogen wordt volgend jaar beschikbaar
Tot slot biedt de nieuwe Renault Trafic E-Tech electric verschillende specifieke diensten via de MyRenault smartphone-app of het Renault Easy Link-multimediasysteem (standaard geleverd op alle uitvoeringen):
- Inplannen van laadsessies en op afstand controleren van de batterijstatus
- Geplande voorverwarming van de cabine
- Laadpunten langs de ingestelde route
- Lijst van bestemmingen die met de resterende batterijlading zijn te bereiken
De orderboeken van de nieuwe Renault Trafic E-Tech electric in de lengtevariant L2 (H1 en H2 Gesloten bestel, FloorCab en CrewCab) openen in oktober. De levering start in november. De verkoop van de lengtevariant L1 (H1 Gesloten bestel en CrewCab) start in november, met leveringen vanaf december.
Renault levert de Trafic E-Tech electric standaard inclusief 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op 70% van de batterijcapaciteit. Als de gezondheidstoestand van de batterij binnen de garantietermijn onder 70% van het nominale niveau daalt, dan garandeert Renault een kosteloze vervanging van de batterij.
GEPRODUCEERD IN FRANKRIJK
Renault besloot in 2010 om de productie van de Trafic onder te brengen in Sandouville. Hiervoor investeerde het 230 miljoen euro om de fabriek te moderniseren en aan te passen voor de productie van een bedrijfswagen die in 600 mogelijke combinaties geleverd kan worden. Sinds de productiestart in 2014 rollen dagelijks bijna 600 exemplaren van de Trafic van de band: om de 80 seconden, verdeeld over twee shifts. Ongeveer 75% van de voertuigen uit deze fabriek wordt geëxporteerd. De productielocatie in Sandouville loopt nog steeds voorop en bereidt zich nu voor op de lancering van de elektrische Trafic E-Tech later dit jaar.
De 1.677 medewerkers inde fabriek in Sandouville assembleren ook modellen voor Nissan (Primastar) en Renault Trucks (Trafic Red Edition). Daarbij staan ze voor verschillende uitdagingen op het gebied van de energietransitie, CO2-reductie (het energiebeheersysteem van de fabriek behaalde in februari 2023 de ISO 50001-certificering), digitalisering van processen en innovatie.
De elektromotor en laadsystemen voor de nieuwe Renault Trafic E-Tech electric komen uit de fabriek van Renault in Cléon (Normandië). De batterij wordt geassembleerd in Flins, terwijl de elektrificatie van de Trafic in het Franse Gretz-Armainvilliers wordt verzorgd.