Renault Filante Record 2025 rijdt 1.008 kilometer zonder opladen in minder dan 10 uur
De Renault Filante Record 2025 heeft op het UTAC-testcircuit in Marokko 1.008 kilometer afgelegd in minder dan 10 uur. Het gemiddelde verbruik bedroeg slechts 7,8 kWh/100 km. Een record! De gemiddelde snelheid tijdens de recordpoging bedroeg 102 km/u.
Dit elektrische studiemodel, ontwikkeld om energie-efficiëntie te maximaliseren en records te vestigen op het gebied van energieverbruik en rijbereik, maakte gebruik van een batterij van 87 kWh – dezelfde capaciteit als die van de Renault Scenic E-Tech electric. Bij aankomst had de Renault Filante Record 2025 nog 11% batterijcapaciteit over, voldoende voor het afleggen van nog eens 120 km bij snelheden boven 100 km/u.
EEN RECORD GEBASEERD OP ECHTE RIJOMSTANDIGHEDEN
Een van de doelen die Renault zichzelf aan het begin van 2025 stelde, was om met een elektrische auto meer dan 1.000 km af te leggen, met een batterij van dezelfde grootte als die van de Scenic, bij realistische snelwegsnelheden en zonder te stoppen om op te laden. De eerste poging stond gepland in oktober, maar werd op het laatste moment geannuleerd vanwege slecht weer. Uiteindelijk lukte het op 18 december op het UTAC-testcircuit in Marokko.
Als het enige doel was geweest om de grootste afstand tussen twee oplaadbeurten te halen, hadden de ontwerpers simpelweg een grotere batterij kunnen monteren of de auto laten rijden in eco-modus met een gemiddelde snelheid van 30 km/u. Maar Renault wilde veel méér: voor dit efficiëntierecord werd de Filante Record 2025 voorzien van een standaard batterij (87 kWh, zoals in de Scenic E-Tech electric) en kregen de coureurs de opdracht om gemiddeld meer dan 110 km/u te rijden. Het doel: meer dan 1.000 km afleggen in minder dan 10 uur – inclusief technische stops en wisselingen van bestuurders.
Om dat doel te bereiken moest alles uit de kast worden gehaald op het gebied van efficiëntie: optimale aerodynamica, minimaal gewicht en slimme materiaalkeuze.
MINISERIE: HET VERHAAL ACHTER HET EFFICIËNTIERECORD
| An exclusive mini-series behind the scenes Renault will be running a three-episode mini-series documenting the project, with a full immersion in the Filante Record 2025 story and its journey to setting the new electric-efficiency record. Episode 1 – The beginnings: a look back at Renault’s past records and the birth of a concept car engineered as a lab for innovation. Episode 2 – Under pressure: the extreme lightweighting, technical obstacles and how Renault overcame them to reach its performance target. Episode 3 – Now or never!: the inside track on the official attempt in Morocco, crowning months of relentless work under pressure. The mini-series sheds light on the stakes, aims and excellence behind Filante Record 2025’s efficiency record. |
EEN EERBETOON AAN HET ERFGOED VAN RENAULT, GEÏNSPIREERD OP DE LUCHTVAART
Voor de auto die het record moest breken combineerden de ontwerpers een opvallend design met het erfgoed van Renault. Ze lieten zich inspireren door modellen die eerder records vestigden op het gebied van efficiëntie, snelheid en uithoudingsvermogen. Zo ontstond de Renault Filante Record 2025: een auto die verleden en toekomst met elkaar verbindt.
Met zijn unieke ultravioletblauwe kleur brengt de Filante Record 2025 een eerbetoon aan de recordbrekende 40 CV uit 1925 – precies 100 jaar geleden. Ook is er een duidelijke knipoog naar de Étoile Filante uit 1956. Tegelijk zijn er kenmerken uit de luchtvaart in verwerkt. De beschermende koepel over de cockpit doet denken aan een straaljager en de zitpositie is geïnspireerd op Formule 1-auto’s.
Het hele ontwerp en de ontwikkeling van de Filante Record 2025 draaiden om één doel: maximale efficiëntie en zo laag mogelijk stroomverbruik.
Sandeep Bhambra, Chief Designer Advanced Renault: “The overarching goal, from the first sketches to the final test-track drive, was absolute efficiency. That’s the hallmark of a record-breaking car – and it mirrors Renault’s pioneering spirit and tradition since its inception in 1898. A lot like the 1925 40 CV and the 1956 Étoile Filante, Filante Record 2025 was engineered to become the first road-worthy car to drive 1,000 km at over 100 km/h without recharging, with an 87 kWh battery exactly like the one powering Scenic E-Tech electric. This accomplishment took a lot of exacting work on several fronts – ultra-efficient aerodynamics of course, the low-rolling-resistance tyres, the lightweight materials (including carbon fibre and 3D-printed aluminium components) and advanced technical features (steer-by-wire for instance). Teams of experts from Renault and its partners Michelin and Ligier worked on every aspect of Filante Record 2025’s design to demonstrate that electric vehicles can now travel long distances without recharging, even at sustained speeds.”
TOEKOMSTGERICHT DESIGN VOOR MAXIMALE EFFICIËNTIE
De eerste versie van de Renault Filante Record 2025 werd vorig jaar getoond op de autoshow Rétromobile in Parijs en combineerde vliegtuiglijnen met stijlelementen van historische Renault modellen. Windtunneltesten in het voorjaar lieten echter zien dat er nog meer mogelijk was.
Dus ging het team opnieuw aan het werk – met als doel om nóg meer efficiëntie te bereiken. Ze pasten de wielkasten aan (die lijken op die van de Étoile Filante) en integreerden die volledig in de carrosserie. Dat verbeterde de luchtstroom en maakte het silhouet nog luchtiger.
De centrale structuur was al bijna ideaal qua aerodynamica en bleef vrijwel ongewijzigd. De meeste aanpassingen betroffen het optimaliseren van technische interfaces en het verkleinen van luchtinlaten om de luchtweerstand verder te verlagen.
EEN SCALA AAN GEAVANCEERDE TECHNOLOGIEËN
De Renault Filante Record 2025 is een rijdend laboratorium dat een aantal innovaties voor het eerst toont:
- Volledig elektronische stuur- en remsystemen (steer-by-wire en brake-by-wire) die nieuwe ontwerpvrijheid bieden en gewicht besparen
- Uitgebreid gebruik van ultralichte materialen zoals koolstofvezel, aluminiumlegeringen en 3D-geprint Scalmalloy
- Geoptimaliseerde vormen en patronen, zodat materiaal alleen wordt gebruikt waar dat nodig is
- Speciaal ontwikkelde Michelin-banden met lage rolweerstand en aerodynamische eigenschappen
TEAMWORK IN ACTIE
De mensen achter dit project waren net zo belangrijk als de technologie. Het vestigen van het record ging niet alleen om het bereiken van een doel: het was een uitdaging die engineers, ontwerpers, partners en drie Renault Group-coureurs (Constance Léraud-Reyser, Laurent Hurgon en Arthur Ferrière) samen aangingen. Het project laat zien hoe Renault samenwerkt met partners als Ligier (verantwoordelijk voor aandrijflijn, chassis en carbonstructuur) en Michelin (dat speciaal voor de Filante Record 2025 banden ontwikkelde met lage rolweerstand).
HET MENSELIJKE VERHAAL EN DE SPANNING ACHTER HET RECORD
18 december 2025, UTAC-testcircuit, Marokko
In oktober werd een eerste poging in Frankrijk drie dagen voor aanvang afgelast vanwege het weer. De teams zetten alles op alles om de Filante Record 2025 nog voor het eind van het jaar een nieuwe kans te geven. De ontwikkelaars, engineers, partners, coureurs en het circuitteam stonden allemaal paraat.
Na enkele testsessies de dag ervoor, begon op 18 december om 6:30 uur het werk aan de auto. Het was 4 graden, droog en windstil. De omstandigheden en weersvoorspelling waren gunstig: de hele dag zon en een temperatuur die zou oplopen tot 13°C. De planning: 10 uur rijden, 239 ronden op een circuit van ruim 4 km.
Drie coureurs namen om de beurt plaats achter het stuur, elk zo’n 2 à 3 uur. Om 7:50 uur zette Laurent Hurgon zijn helm op en trok zijn handschoenen aan. Hij stapte in, de cockpit sloot. De start stond gepland om 8:00 uur, zodra het licht werd. De ultieme duurproef kon beginnen. Contact, de eerste meters – de Filante Record 2025 was onderweg.
Na 3 uur en 20 minuten was het tijd voor de eerste wissel: Constance Léraud-Reyser nam het stuur over. Na haar rit van 4 uur stapte Arthur Ferrière in om de uitdaging bij zonsondergang af te ronden.
Na 9 uur en 52 minuten (exclusief 7 minuten wisseltijd) was het doel bereikt: 1.008 km gereden, gemiddeld 102 km/u, zonder op te laden.
Met nog 11% accucapaciteit over aan de finish had de Filante Record 2025 nog 120 km verder kunnen rijden bij snelheden boven de 100 km/u.
EEN VISIE VOOR DE TOEKOMST, EN DE INNOVATIE OM DIE TE REALISEREN
De ontwerpkeuzes, technologie en prestaties van de Renault Filante Record 2025 gaan veel verder dan een puur technisch experiment: de lessen uit dit project zullen worden toegepast bij de ontwikkeling van toekomstige elektrische modellen. Auto’s die nog efficiënter zijn, beter aansluiten op echte gebruikssituaties – zelfs bij langdurige ritten op hoge snelheid.
HOE DESIGN DE EFFICIËNTIE VERGROOT
Jocelyn Mérigeault, aerodynamics engineer: “The wind-tunnel tests last spring showed us exactly what our computer simulations had hinted at: that Filante’s drag coefficient was too high. It was close to 0.40 and we had to bring it down to about 0.30. We realised that, to get there, we needed to go back to the drawing board and take another look at several aspects of the design and architecture. So we made bold changes – redesigning the front and rear wheel fairings, which were where most of the drag was coming from. But we also wanted to keep the 40 CV vibe, that artful balance between remarkable performance and fetching looks. We streamlined the ‘wings’, and actually rearranged the architecture, detaching them from the central structure and mounting them directly on the wheels. This freed up the airflow around the mechanical components – the suspension, control arms and transmission – which had been obstructing a lot of air before. Then we shrank the air inlets and outlets as much as we could to get rid of any parasitic drag. Filante was inherently aerodynamic from the outset. What we did was fine-tune it to unlock its full potential and enable it to meet our performance targets.”
RIJDERS DELEN HUN INDRUKKEN NA EEN UITZONDERLIJKE DAG
Laurent Hurgon, development driver and first driver: ”Three hours of total concentration, with the sun setting over an almost lunar landscape. The silence is striking and you feel slightly cut off from the world, fully in your own bubble to focus on performance. After a three-hour stint, the battery is at 75%, exactly on target for the 1,000-kilometre objective. The pressure is there, but it’s a true collective challenge and a great source of pride to contribute to this record.”
Constance Leyraud-Reyser, chassis control systems engineer and second stint driver: ”Four hours at the wheel felt long, but the adrenaline and the music in my ears, helped me push through. The key was concentration: holding the line, optimising every movement and being smooth on the steering wheel, especially with the steer-by-wire system, which is a joy to drive. With the heat and the thirst, it really felt like running a marathon, but the personal challenge was met, as I managed to drive for four hours, far longer than planned. Now we’re keeping our fingers crossed for Arthur and for reaching the 1,000-kilometre mark”.
TOT SLOT …
Olivier Blanche, concept-car project manager: ”This project was born from an obsession: achieving record-breaking efficiency. We battled the weather and aerodynamics, but what stands out most for me is the human adventure: an incredibly motivating collective challenge, driven by the dedication of the Renault teams and all our partners”.
Arthur Ferrière, chassis tuning engineer and final stint driver: ”Renault Filante Record 2025 is a truly surprising car, both exterior and interior. It demands a high level of concentration, but it’s quite easy to maintain the right speed and the right line. I’m very proud to have been part of this record. As the final stint driver, there was a bit of pressure, I had to finish the job after Laurent and Constance. But as soon as I put on my helmet and gloves, I was fully focused and determined!”