Renault frendzy: voor werk of vrije tijd, aan u de keuze!
Voorpremière van de 64e Autosalon van Frankfurt: Renault onthult alvast zijn nieuwe concept car, de FRENDZY. Na de ‘liefde op het eerste gezicht’ met de DeZir, het ‘ontdekken van de wereld’ met de CAPTUR, het ‘stichten van een gezin’ met de R-Space, is het nu tijd voor ‘werken’ met de FRENDZY. Het is de vierde fase van het op de levenscyclus gebaseerde designbeleid van Renault.
Deze FRENDZY is ontwikkeld onder leiding van Laurens van den Acker en is een elektrisch aangedreven auto geworden die dubbel inzetbaar is: zowel voor het werk als voor het gezin, want hij biedt alles voor het professionele en voor het gezinsleven.
Het is een mobiel kantoor met een ingebouwde BlackBerry® PlayBook™ die conform alle nieuwe stijlcodes van Renault is ontworpen.
“Met de FRENDZY presenteert Renault de vierde fase van het designbeleid dat zijn intrede deed met de Renault DeZir. De FRENDZY gunt ons een blik op één van de meest belangrijke activiteiten bij Renault, het ontwikkelen van ’bedrijfswagens met een origineel en innovatief aanbod.”, aldus Laurens van den Acker – Directeur Industrieel Design Renault S.A.
FRENDZY, een partner met twee gezichten
Renault presenteert een auto met twee gezichten. Tegenwoordig zijn ons beroepsleven en ons gezinsleven sterk met elkaar verweven en ‘zapt’ de bestuurder voortdurend van de ene wereld naar de andere. In de FRENDZY wordt dat kinderspel.
“De FRENDZY is een geweldige tool die de sterke trend weerspiegelt dat flexibiliteit en veelzijdigheid een must zijn geworden. Hij is efficiënt en modern voor het beroepsleven en sportief en gezellig voor het gezin.” – Axel Breun – Directeur Design Concept en Show Cars.
Aan de buitenkant…
In plaats van een middenstijl zien we aan de passagierskant een ‘klassieke’ deur en een zijschuifdeur waar een groot 37 inch scherm in verwerkt zit: dit is de ‘werkkant’. Aan de bestuurderskant ontbreekt ook de middenstijl, maar zijn er twee portieren geplaatst die beide in tegengestelde richting openen: dat is de ‘familiekant’. Voor beide werelden wordt gemakkelijk inladen en handig instappen gegarandeerd!
Deyan Denkov, ontwerper van het exterieur, verduidelijkt: “een asymmetrische carrosserie bleek de meest logische manier om het tweeledige karakter van de auto tot uitdrukking te brengen. Van meet af aan wilde ik breken met het traditionele design van bedrijfswagens en laten zien dat ook deze auto’s emotioneler, dynamischer en aantrekkelijker kunnen zijn. Ik heb verschillende inspiratiebronnen gebruikt, zoals vliegtuigen met een bijzondere vorm waar de Airbus Beluga en de Antonov 224 mooie voorbeelden van zijn”.
Doordeweeks is de FRENDZY geschikt voor de professionele gebruiker, met het grote buitenscherm waarop verschillende nuttige boodschappen kunnen worden weergegeven (‘ben aan het lossen, ben over vijf minuten terug’, weergave van de rij-modus of laadniveau van de accu), of waarop reclame kan worden gemaakt, zowel tijdens het rijden als bij stilstand. In het weekend ontpopt deze auto zich tot gezinswagen, met een comfortabele passagiersstoel en een grote achterbank. Als de kinderen willen kunnen ze een film kijken of spelen met de BlackBerry® PlayBook™ met touchscreen die op de rugleuning van de bestuurderstoel schuift. Of ze maken een tekening op de lei die in de zijschuifdeur is ingebouwd.
De bestuurder past zelf zijn auto aan zijn behoeften aan. In de werkmodus zijn de zijspiegels verticaal geplaatst en is de binnenverlichting groen; in de gezinsmodus kantelen de zijspiegels tot ze horizontaal staan en verandert het binnenlicht in oranje. Aan de buitenkant komt de kleur terug in de koplampen en de achterlichten zodat je ziet waarvoor de auto op dat moment wordt gebruikt.
Renault is al 13 jaar leider op de Europese bedrijfswagenmarkt en laat met de nieuwe FRENDZY zien dat de functionaliteit, de modulariteit en de veelzijdigheid die bekend zijn van de Kangoo, Trafic en Master ook in een ander jasje kunnen.