Renault Group continueert groei in waarde-creërende segmenten
- Renault Group noteerde in de eerste helft van 2023 wereldwijd een verkoopresultaat van 1.133.667 voertuigen, een stijging van 13% in vergelijking met H1 2022. In Europa stegen de verkopen van Renault Group met 24% in een markt die met 17% groeide.
- De verkopen van het merk Renault gingen wereldwijd omhoog met 12% naar een aantal van meer dan 772.000 in de eerste helft van 2023. In Europa steeg de verkoop voor Renault met 21% naar een totaal van 503.242 modellen, waarmee het merk een tweede plaats behaalde op de Europese markt en een eerste plaats op de Franse markt.
- De verkopen van Dacia stegen met 24% naar een totaal aantal van 345.000 in de eerste helft van 2023, dankzij het succes van het hele modellengamma.
- Alpine zit ook in een stijgende lijn met een verkoop van meer dan 1.800 modellen, wat resulteerde in een stijging van 9%. In de afgelopen zes maanden zijn twee succesvolle limited editions uitgebracht: de Alpine A110 San Remo 73 en de Alpine A110 R Le Mans.
- De verkoopstrategie van Renault Group is gericht op waarde creëren en die wordt doorgezet waarbij de concentratie ligt op de meest winstgevende verkoopkanalen: retailklanten, rijk uitgeruste versies en C-segment:
- Het aandeel verkopen aan retailklanten bedroeg 65% in de vijf meest belangrijke Europese landen1.
- Retailverkoop was goed voor meer dan de helft van de verkoop van het merk Renault in Europa.
- Dacia neemt een tweede plaats in in de Europese retailmarkt, een stijging van 29% ten opzichte van de eerste helft van 2022. Met een verkoopaantal van 138.978 is de Dacia Sandero goed voor een groei van 23,5% ten opzichte van de eerste helft van 2022 en is daarmee ook het beste verkochte model aan retailklanten in Europa.
- In het C-segment in Europa groeide Renault als merk met 42% ten opzichte van de eerste helft van 2022 dankzij de succesvolle verkoop van de Arkana, Austral en Megane E-Tech electric.
- De Renault Arkana noteerde bijna 42.000 verkopen, waarvan 55% E-Tech versies.
- De Renault Austral noteerde bijna 40.000 verkopen, waarvan 65% hybride versies en 60% topmodellen.
- De Renault Megane E-Tech electric heeft een verkoopaantal van bijna 23.000 behaald, waarvan meer dan 70% voor rekening kwam van rijk uitgeruste versies en 80% voor de versies met de meest krachtige motor. De Megane E-Tech electric is de bestverkochte auto in het C-segment in Frankrijk.
- Het aandeel verkopen aan retailklanten bedroeg 65% in de vijf meest belangrijke Europese landen1.
- Renault Group gaat door met zijn elektrificatie-offensief:
- De verkoop van geëlektrificeerde Renault personenauto’s2 steeg met 18%3, nu goed voor 37% van de personenautoverkoop van het merk in Europa. Volledig elektrische modellen representeren 11% van de Renault personenautoverkoop in Europa.
- De Dacia Jogger Hybrid 140 die sinds januari 2023 op de markt is, is goed voor meer dan 25% in de verkoopmix. Van de volledig elektrische Dacia Spring zijn er meer dan 27.000 verkocht in Europa sinds zijn marktintroductie en dit model is nog steeds een van de bestverkochte elektrische auto’s in Europa.
- Renault Group bereikte eind juni 2023 een backorder lijst die goed is voor 3,4 maanden verkopen. Die kan boven de doelstelling van 2 maanden blijven gedurende het hele jaar, zelfs als de totale markt met 30% zou dalen in vergelijking met 2019.
H1 20234 | H1 20225 | Verandering (%) | ||
RENAULT | Personenauto’s | 585.809 | 538.833 | 8,7 |
Bedrijfsauto’s | 186.387 | 153.050 | 21,8 | |
Personen- + bedrijfsauto’s | 772.196 | 691.883 | 11,6 | |
DACIA | Personenauto’s | 342.809 | 275.523 | 24,4 |
Bedrijfsauto’s | 2.623 | 2.660 | -1,4 | |
Personen- + bedrijfsauto’s | 345.432 | 278.183 | 24,2 | |
ALPINE | Personenauto’s | 1.863 | 1.708 | 9,1 |
RENAULT KOREA MOTORS | Personenauto’s | 12.208 | 25.285 | –51,7 |
JINBEI HUASONG | Personenauto’s | 0 | 0 | – |
Bedrijfsauto’s | 0 | 67 | -100,0 | |
Personen- + bedrijfsauto’s | 0 | 67 | –100,0 | |
EVEASY | Personenauto’s | 1.962 | 3.856 | –49,1 |
MOBILIZE | Personenauto’s | 6 | 68 | –91,2 |
RENAULT GROUP | Personenauto’s | 944.657 | 845.273 | 11,8 |
Bedrijfsauto’s | 189.010 | 155.777 | 21,3 | |
Personen- + bedrijfsauto’s | 1.133 667 | 1.001 050 | 13,2 |
RENAULT GROUP: BESTE VIJFTIEN MARKTEN (verkopen)
Volume H1 20236 | PC / LCV market shareMarktaandeel personen- / lichte bedrijfsauto’s | Wijziging marktaandeel t.o.v. H1 2022 | ||
(eenheden) | (%) | (punten) | ||
1 | Frankrijk | 281.420 | 26,0 | +0,8 |
2 | Italië | 96.960 | 10,4 | +0,7 |
3 | Turkije | 80.130 | 14,4 | -4,4 |
4 | Duitsland | 74.792 | 4,9 | -0,5 |
5 | Spanje | 68.836 | 11,9 | +1,7 |
6 | Brazilië | 52.989 | 5,7 | -0,5 |
7 | Verenigd Koninkrijk | 49.004 | 4,4 | +0,9 |
8 | België+Luxemburg | 36.603 | 11,1 | +1,1 |
9 | Roemenië | 32.541 | 39,8 | +8,0 |
10 | Marokko | 31.102 | 38,2 | -2,0 |
11 | India | 29.411 | 1,3 | -0,8 |
12 | Polen | 25.666 | 9,5 | -0,6 |
13 | Argentinië | 25.106 | 11,3 | +0,8 |
14 | Mexico | 22.207 | 3,5 | +0,8 |
15 | Nederland | 21.559 | 9,0 | +1,6 |
1 Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje, Verenigd Koninkrijk
2 Inclusief EV, Hybrid (HEV) en Plug-In Hybrid (PHEV), exclusief Mild-Hybrid (MHEV)
3 Bron: DATAFORCE, scope: Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, België Kroatië, Denemarken, Finland, Luxemburg, Noorwegen, Nederland, Polen, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Zwitserland.
4 Excl. Renault Russia en AVTOVAZ
5 Excl. Renault Russia en AVTOVAZ