Renault Group groeit in 2024 dankzij 10 modellanceringen

In 2024 realiseerde Renault Group een wereldwijde verkoopgroei van 1,3% dankzij de lancering van 10 nieuwe modellen. Het totaal aantal verkochte auto’s kwam uit op 2.264.815 exemplaren. In Europa was de groei tweemaal zo groot als de groei van de markt (+3,5%), met de Dacia Sandero als de bestverkochte auto in alle verkoopkanalen. Het aandeel van geëlektrificeerde modellen steeg aanzienlijk, met een groei van 45% in hybrides en 9% in volledig elektrische voertuigen.

RENAULT

Renault – het bestverkopende Franse merk wereldwijd – noteerde in 2024 een totaal van 1.577.351 verkochte auto’s (PC+LCV). Het merk blijft groeien (+1,8% ten opzichte van 2023). In Europa groeide Renault met 3,3% op een markt die steeg met +1,7%, en bereikte het 1.009.672 verkochte auto’s, gedreven door resultaten in Frankrijk (+0,4%), Spanje (+10,8%), het Verenigd Koninkrijk (+21,4%) en Italië (+6,7%).

Ook in Nederland groeide Renault hard, met 42.450 verkochte personenauto’s en bedrijfswagens (+29%) realiseerde het merk een marktaandeel van 8,3%. Daarmee werd Renault het op één na grootste automerk van Nederland in 2024. De Trafic werd zelfs de bestverkochte bedrijfswagen van Nederland met meer dan 12.000 verkochte exemplaren.

Het merk zet zijn strategie voort met enerzijds een erkend hybride aanbod (40% van de verkoop in het ICE-segment) en anderzijds een 100% elektrisch aanbod dat bekroond werd met twee opeenvolgende Auto van het Jaar-titels (Scenic E-Tech electric, COTY 2024, en Renault 5 E-Tech electric, COTY 2025). De nieuwe R5 was tevens de bestverkochte elektrische auto in Frankrijk in november en december 2024.

In de markt voor lichte bedrijfswagens is het merk de leider5 in Europa met 310.458 registraties (+4,6% ten opzichte van 2023). Buiten Europa noteerde Renault groei in markten waar nieuwe modellen werden gelanceerd. Dankzij de Kardian groeide het merk met 10,3% in Brazilië en 7,2% in Marokko. De Grand Koleos – het eerste voertuig van de nieuwe Renault Korea-entiteit – zorgde voor een groei van 80,6% in Zuid-Korea.

Door zijn waardegeoriënteerde strategie voort te zetten, breidde Renault zijn offensief in de C- en hogere segmenten uit, met de lancering van Scenic E-Tech electric, Symbioz en Rafale. Bovendien vertegenwoordigden retailverkopen meer dan één op de twee verkopen van het merk.

In 2025 zet Renault zijn elektrificatie-offensief voort met de commerciële lancering van Renault 4 E-Tech electric en de uitbreiding van Renault 5 E-Tech electric op diverse markten, versterkt door een nieuwe versie met een 40 kWh-batterij.

DACIA

Het merk Dacia noteerde in 2024 676.340 verkochte auto’s wereldwijd (+2,7% ten opzichte van 2023) en bereikte het merk recordmarktaandelen, vooral in Italië (+13,1%), Marokko (+16,3%), Spanje (+12,4%), België en Luxemburg (+15,4%). In Nederland beleefde Dacia een recordjaar met 7.374 verkochte auto’s (+8,5%). Dit resultaat werd gedreven door een sterk productplan gebaseerd op vier kernmodellen: Sandero, Duster, Jogger en Spring. Deze groei zet zich voort in 2025 met de komst van de Bigster, waarvoor de orderboeken begin januari zijn geopend. De Bigster staat in het voorjaar van 2025 bij de dealers. Dacia verstevigde ook zijn positie op het podium van de merken met de meeste verkopen aan particuliere klanten, zijn belangrijkste klantenbasis. De Dacia Sandero is – sinds 2017 opnieuw – de bestverkochte auto onder particuliere klanten en was in 2024 ook de bestverkochte auto in alle verkoopkanalen samen.

In 2025 is het merk van plan zijn strategie, gericht op het essentiële, voort te zetten door deze uit te breiden naar het C-segment met de Bigster. Ook richt het zich op elektrificatie met nu drie modellen beschikbaar met een hybride aandrijflijn (Jogger, Duster en Bigster).

ALPINE

Voor het vierde jaar op rij noteerde Alpine een stijging in zijn verkoop (+5,9% ten opzichte van 2023) met 4.585 verkochte voertuigen. Italië (+37,5%), het Verenigd Koninkrijk (+24,9%), Spanje (+19,3%) en Duitsland (+10,6%) waren de markten die de groei van het merk stimuleerden. Het jaar 2024 markeerde een keerpunt met de lancering van Alpine’s elektrische offensief met de A290, de allereerste volledig elektrische hot hatch van het merk, die ook werd bekroond als Auto van het Jaar 2025.

In 2025 voegt het merk de A390 toe, een volledig elektrische sport fastback, aan zijn Dream Garage en zet het zijn internationale uitbreiding voort, met name in Ierland en de Scandinavische landen (Noorwegen, Finland en Denemarken).

MOBILIZE

Sinds oktober 2024 heeft Mobilize de bestellingen geopend voor Duo, zowel in de versie met als zonder rijbewijs. Toegewijd aan het bieden van eenvoudige en toegankelijke laadoplossingen aan bestuurders van elektrische auto’s, heeft het merk ook zijn aanbod uitgebreid met Mobilize Power, een bidirectionele thuislaadservice voor Renault 5 E-Tech electric en Alpine A290. Mobilize breidt ook zijn Mobilize Fast Charge-netwerk uit in Frankrijk en in Italië, na de overeenkomst die werd gesloten met Autostrade per l’Italia.

Verkoopcijfers hieronder uitgelicht

WERELDWIJDE VERKOOP VAN RENAULT GROUP PER MERK

 Volume 2024∆ % vs. 2023
Renault1.557.351+1,8
VP1.174.380+1.5
VU402.971+2,8
Dacia676.340+2,7
VP670.136+2,7
VU6.204+6,6
Renault Korea Motors6.539-70,3
Alpine4.585+5,9
   
Renault Group2.264.815+1,3

VIJFTIEN BELANGRIJKSTE MARKTEN VAN RENAULT GROUP IN 2024

  Volume 2024Marktaandeel %
1Frankrijk541.79525,8
2Italië205.42311,7
3Turkije167.26213,5
4Spanje149.69712,7
5Duitsland144.5864,7
6Brazilië139.2145,6
7Verenigd Koninkrijk121.7115,3
8Marokko67.68638,4
9België + Luxemburg64.92511,5
10Roemenië61.21735,5
11Polen54.7858,8
12Nederland49.8519,8
13India41.7290,9
14Zuid-Korea39.8262,5
15Portugal36.16414,9

1 Europese scope volgens ACEA
2 Sandero, Duster, Clio en Captur
3 Voorlopige gegevens eind december op basis van een deel van de Europese markten: Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk, België, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Roemenië, Slovenië en Zwitserland.
4 Exclusief twee facelifts
5 Exclusief pick-ups