Eerste race FIA Formula-E Championship van start
Renault leading in nieuwe elektrische autosportklasse
SCHIPHOL-RIJK – De autosport gaat een nieuw tijdperk tegemoet. Op 13 september 2014 wordt de eerste race van het FIA Formula-E Championship verreden in de straten van Beijing. Het is een spectaculaire raceklasse, met volledig elektrische ‘single-seater’ raceauto’s en talloze bekende coureurs. Renault speelt de hoofdrol als mede-ontwikkelaar van de zogenoemde Spark-Renault SRT_01E, de auto waarmee de tien deelnemende teams met elkaar de strijd aangaan. Renault is ook titelpartner van het e.dams-Renault raceteam, opgezet door Formule 1-legende Alain Prost en Jean-Paul Driot. De ervaring opgedaan bij de productie van Z.E. modellen, heeft Renault kunnen toepassen voor het design van de nieuwe Spark-Renault SRT_01E.
De FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) sprak in 2011 al de wens uit om een elektrische raceklasse op te zetten. Deze nieuwe tak van autosport is het ideale platform voor verdere ontwikkeling van volledig elektrische voertuigen – geheel in het belang van de automobielindustrie – terwijl het veel belangstelling trekt en duurzame mobiliteit op grootse wijze wordt gepromoot.
Het concept van deze nieuwe raceklasse werd uitgerold door de Spanjaard Alejandro Agag, CEO van Formula-E Holdings, die al geruime tijd actief is in de autosport. Het FIA Formula-E Championship kreeg eind augustus 2012 officieel groen licht, waarna toonaangevende namen uit de auto-industrie en de autosport de handen ineen sloegen voor de ontwikkeling van de perfecte elektrische raceauto.
Technisch huzarenstukje
Spark Racing Technology is verantwoordelijk voor het ontwerp (wielophanging en aerodynamica) en de productie van de Formula-E raceauto. Het Italiaanse bedrijf Dallara heeft de koolstofvezel monocoque en het chassis ontworpen, geheel in lijn met FIA’s veiligheidsvoorschriften voor de Formule 1 in 2014. De ingenieurs van Renault Sport namen het ontwerp en de optimalisatie van de gehele elektrische aandrijfunit voor hun rekening, alsmede de veiligheid van de elektrische systemen. Daarbij werkte Renault Sport optimaal samen met McLaren Electronic Systems, dat de van de McLaren P1 afgeleide elektromotor, koppelomvormer en sequentiële vijftrapstransmissie met schakelflippers levert. Het batterijpakket en de bijbehorende regelunit komt van Williams Advanced Engineering, terwijl Michelin speciale 18-inchbanden heeft ontwikkeld voor gebruik op zowel droog als op nat wegdek. Mede dankzij de jarenlange Formule 1-ervaring van Renault Sport en state-of-the-art test- en simulatieapparatuur is de Spark-Renault SRT_01E een technisch huzarenstukje.
Unieke raceklasse
Het FIA Formula-E Championship is een grensverleggende tak van autosport, gebaseerd op drie uitgangspunten: energie, milieu en entertainment. De raceklasse wordt gevormd door tien raceteams en twintig coureurs die het in tien races tegen elkaar opnemen. Het deelnemersveld is van torenhoog niveau, aangezien de helft Formule 1-ervaring heeft. Elke race – of ePrix – duurt een uur en wordt op een stratencircuit gereden. De coureurs hebben twee auto’s tot hun beschikking en moeten minimaal een keer van auto wisselen. Tijdens vrije trainingen en kwalificaties hebben de coureurs 200 kW (272 pk) vermogen tot hun beschikking. Tijdens de race is het vermogen van de Spark-Renault SRT_01E begrensd op 150 kW (204 pk). De drie populairste coureurs met de meeste online fans worden beloond met een zogenoemde FanBoost, waarmee zij gedurende vijf seconden 180 kW (245 pk) tot hun beschikking hebben.
Team e.dams-Renault
Renault heeft een uitstekende uitgangspositie om de constructeurstitel in de wacht te slepen. Als titelpartner van het raceteam e.dams-Renault is er niet alleen technische expertise in huis, maar zijn ook twee veelbelovende coureurs gecontracteerd. Voormalig Formule 1-coureur Sébastien Buemi liet in diverse vrije trainingen al de snelste tijd noteren, terwijl Nicolas Prost, development driver bij Lotus F1 Team, daar vlak achter zit. Met Jean-Paul Driot en Alain Prost als teamleiders zijn de verwachtingen hooggespannen voor het enige Franse team in het FIA Formula-E Championship.
Race kalender
De Formula-e races worden gehouden in tien internationale stadcentra vanaf september 2014 tot juni 2015 naast de kalender van Formule 1 wedstrijden en World Series by Renault racedagen.
13/09/2014 Beijing
22/11/2014 Putrajaya (Maleisië)
13/12/2014 Punta del Este (Uruguay)
10/01/2015 Buenos Aires
14/02/2014 Nog niet bekend
14/03/2015 Miami
04/04/2015 Los Angeles
09/05/2015 Monaco
30/05/2015 Berlijn
27/06/2015 Londen