Renault licht tipje van de sluier op over toekomstige showroom op de Champs-Élysées

HISTORISCH STRATEGISCHE AANWEZIGHEID

Als pionier en visionair was Renault de eerste autofabrikant die in 1910 een showroom opende op de avenue des Champs-Élysées in Parijs om klanten te verwelkomen tijdens de autosalon, die destijds in het Grand Palais werd gehouden.

Van de eerste tentoonstellingswinkel aan het begin van de vorige eeuw tot de Pub Renault in 1962 en het Atelier Renault in 2000: het avontuur van Renault is historisch verbonden met de aanwezigheid op de Champs-Élysées, die er door zijn prestige en aantrekkingskracht een sterk strategisch merksymbool van heeft gemaakt.

Nu het huurcontract van de vestiging met twaalf jaar wordt verlengd, wil Renault zijn iconische showroom aan de mooiste laan ter wereld revolutionair veranderen om zijn vernieuwingsproject te ondersteunen.

Met gemiddeld bijna 1,8 miljoen bezoekers per jaar ondergaat dit internationale symbool van Renault momenteel de vierde transformatie in zijn geschiedenis. In de gloednieuwe, kenmerkende showroom wordt het baanbrekende concept van ‘een ruimte om in te leven’ op een hedendaagse manier herinterpreteert.

Fabrice Cambolive, CEO van Renault: “De opkomst van de elektrische auto, geavanceerde technologie aan boord, nieuwe mobiliteitsvormen, duurzaamheid… de auto-industrie ondergaat momenteel een van de meest ingrijpende revoluties uit zijn geschiedenis. Bij Renault zijn we trots op onze 125 jaar expertise en onze resoluut menselijke, gepassioneerde, internationale en moderne visie op de auto. We zien het als onze plicht om een centrale rol in het leven van onze klanten te spelen. Onze aanwezigheid op de Champs-Élysées, het symbool van een Frankrijk dat openstaat voor de wereld, is vanzelfsprekend en illustreert perfect wat de auto van morgen voor ons betekent: ervaring, herinnering, projectie, delen en verwondering.”

LEEFRUIMTE MET VELE TOEPASSINGEN

De vernieuwing van deze plek, die werd uitgedacht als een ‘laboratorium’ voor mobiliteitsoplossingen, illustreert tegelijkertijd de diepgaande transformatie die het merk doormaakt in het kader van het strategische plan Renaulution. 

De voornaamste ambitie van de vestiging is om mensen een andere kijk op de mobiliteit van morgen te geven en om de unieke relatie van Renault met zijn klanten te versterken. Deze locatie biedt onderdak aan een permanente tentoonstelling van achttien voertuigen en een agora in het hart van het gebouw, waar conferenties, tijdelijke tentoonstellingen en live-uitzendingen zullen plaatsvinden. De Place des Libertés stelt Retail Renault Group – een dochteronderneming van Renault Group waarvan de herinrichting van de binnenstadvestigingen gepland is tegen 2030 – in staat om klanten op maat gemaakte producten te bieden en voertuigen voorafgaande aan hun première te presenteren. Klanten kunnen ter plaatse hun nieuwe of tweedehands auto financieren, kopen en huren. Er zal ook een after-sales service beschikbaar zijn.

Bezoekers vinden er ook de fysieke merchandisingwinkel ‘The Originals Renault Store’ en krijgen toegang tot het restaurant, waarvan het terras heropend wordt voor maximaal 154 gasten (binnen en buiten). Tot slot kunnen het gebouw en de verschillende ruimtes door derden worden gehuurd om evenementen te organiseren.

NIEUWE LOCATIE, VERHEVEN DOOR EEN NIEUWE NAAM

Bij de oprichting van de tentoonstellings- en verkoopruimte in 1910 was de naam slechts een adres. De daaropvolgende namen werden allemaal zorgvuldig gekozen om de evolutie van de verschillende representatieve concepten van het merk in hun respectieve tijdperken te benadrukken.

In 1962 introduceerde Renault een nieuw revolutionair concept in Europa, meer gericht op merk en imago dan op producten. Een ontmoetingsplaats rond een automerk, die nog creatiever en expressiever was, maar net zo modern en visionair als in 1910: de ‘Pub Renault’ was geboren, geïnspireerd op het Franse woord ‘publicité’ en de Engelse term ‘pub’. Het begin van het tijdperk van de auto’s om in te leven. In 2000 werd de vestiging, geïnspireerd door de industriële esthetiek van de jaren negentig, omgedoopt tot Atelier Renault, een weerspiegeling van de nieuwe reclameslogan ‘Renault, créateur d’automobiles’.

Vandaag herontdekt Renault de architectuur en het concept van de locatie. Het toekomstige uithangbord van het merk krijgt wederom een nieuwe naam: le défilé Renault – the carwalk Renault™.

Deze nieuwe naam verwijst naar de knowhow van het merk en illustreert de ambitie om uit te groeien tot een ontmoetings- en uitwisselingsplek waar elke bezoeker kan plaatsnemen voor een parade van Renault modellen. De woordspeling in de Engelse versie van de naam (‘carwalk’) is een knipoog naar haute-couture modeshows (catwalk).

Het logo, dat getuigt van een directe relatie met de architectuur van de locatie, verwijst naar de centrale spiraalconstructie, ovaal en organisch, die de conventies van statische tentoonstellingen doorbreekt.

VIRTUELE TECHNOLOGIE OM DE REALITEIT TE ZIEN

In afwachting van de heropening van zijn toekomstige vlaggenschip ontwikkelde Renault alvast een digitale tweeling in samenwerking met Publicis Sapient, een adviesbureau voor digitale transformatie. Deze ‘digitale tweeling’ bevindt zich in een geavanceerde, virtuele wereld met eindeloze mogelijkheden. Hoewel hij trouw blijft aan het reële concept, zoals bedacht door architect en ontwerper Franklin Azzi, biedt hij toch enkele artistieke vrijheden, waaronder een veertien verdiepingen tellende spiraal (carwalk) waarop 85 Renault-modellen worden gepresenteerd.

Deze nieuwe virtuele wereld vertelt 125 jaar geschiedenis van het merk aan de hand van een interactief parcours waarin bezoekers zich kunnen verplaatsen om deze modellen te ontdekken, van de oudste tot de nieuwste modellen uit het assortiment (Megane E-Tech electric, Austral E-Tech full hybrid, Espace E-Tech full hybrid, nieuwe Clio, Prototype R5 E-Tech electric, 4ever Trophy E-Tech electric en Scenic Vision). Via een keuzemenu is direct toegang tot het model naar keuze mogelijk.

Daarnaast kunnen bezoekers het toekomstige restaurant in avant-première ontdekken en The Originals Renault Store bezoeken om de merchandisingproducten van het merk te kopen. Iedereen kan zijn persoonlijke avatar maken en communiceren met andere gebruikers via een publieke of private chat of via het geïntegreerde microfoonsysteem.

De digitale tweeling is ontwikkeld met geavanceerde technologie op basis van Pixel Streaming onder de Unreal Engine. De Unreal Engine is de meest open en geavanceerde realtime 3D-creatietool ter wereld, die wordt gebruikt om populaire videogames zoals Fortnite te ontwikkelen. Deze technologie maakt het mogelijk om fotorealistische beelden en uiterst realistische meeslepende ervaringen te creëren.

Deze digitale tweeling heeft de ambitie om uit te groeien tot de thuisbasis van alle online gemeenschappen door middel van belevenissen die aan een zo groot mogelijk publiek worden aangeboden. Dit modulaire platform zal tal van toekomstige ontwikkelingen integreren om de betrokkenheid van de gebruikers te stimuleren en commerciële kansen te creëren die aansluiten bij de web3-strategie van het merk.

Arnaud Belloni, Global Chief Marketing Officer bij Renault: “Renault gaat opnieuw de uitdaging aan van de dialoog tussen reëel en virtueel. Met deze digitale tweeling bevestigen we onze positie als technologisch marktleider en pionier op het gebied van meeslepende ervaringen en digitale diensten.”

Het universum is vanaf nu wereldwijd toegankelijk op alle apparaten met een internetverbinding via thecarwalkrenault.com of een QR-code. Er zijn verschillende talen beschikbaar: Frans, Engels, Spaans, Portugees, Italiaans en Duits.

NIEUW TIJDPERK IN EEN GEMODERNISEERDE OMGEVING

De nieuwe parel van Renault in het hart van de Franse hoofdstad werd mogelijk gemaakt dankzij de internationaal gerenommeerde Franse architect en ontwerper Franklin Azzi. Renault heeft dit project geselecteerd omdat het aansluit bij de esthetische en technische ambities van het merk. Van ontwerp tot realisatie stelde Franklin Azzi een holistische aanpak voor, zowel in het architecturale voorstel als in zijn visie op een op ervaring gericht klantentraject.

In zijn agentschap in Parijs, opgericht in 2006, ontwikkelt de architect een transversale benadering die voortbouwt op de onderlinge verwevenheid van blikken en disciplines. Zo ontwikkelt hij een kunst om te ontwerpen en te bouwen die openstaat voor alle schalen en soorten ruimtes. Franklin Azzi zet zich als ontwerper/bouwer in op alle creatieve niveaus, van grote schaal tot het kleinste detail van de productie, of het nu gaat om openbare of private opdrachten, in Frankrijk of internationaal.

Hij heeft met name het gebouwenerfgoed nieuw leven ingeblazen (Tour d’Argent, Temple), de leef- en werkruimtes van morgen bedacht (Messager, Toko, The Bureau), de stedelijke inrichting herzien met respect voor het bestaande (Alstom-hallen in Nantes, Beaupassage voor Emerige) en demonteerbare en verwijderbare structuren ontwikkeld (het paviljoen op het dak van de Galeries Lafayette). Elk van deze plaatsen is ontworpen vanuit een duurzame en hedendaagse benadering ten dienste van de gebruikers.

Franklin Azzi ontwikkelt, ver van alle formele voorschriften, een architectuur die minimaal is in zijn esthetiek en maximaal in zijn uitzonderlijke functionalisme en ecologische kwaliteit. Hij staat voor een postulaat van de terugkeer naar het ‘gezond verstand’. De nieuwe Tour Montparnasse, een project uitgevoerd in samenwerking met de Nieuwe AOM (Franklin Azzi Architecture, Chartier Dalix Architectes en Hardel Le Bihan Architectes), staat symbool voor zijn vermogen om te creëren en te innoveren door hergebruik. Het is een synthese van zijn visie op de verticale, energiezuinige, open en veerkrachtige stad.

Voor Renault heeft Franklin Azzi de voor het publiek toegankelijke 2.000 m² tentoonstellingsruimte ingericht als een oplopend parcours met een lus van 170 meter die de verschillende niveaus zal aandoen. Deze architectuur, waarvan de vorm is overgenomen in het logo, is een knipoog naar autocircuits.

Hoogwaardig designmeubilair, verzorgde verlichting, sobere materialen en transparantie: alles is bedacht om het hedendaagse te laten samengaan met de traditie om Franse en internationale bezoekers vanaf 2025 een ongeëvenaarde Renault-ervaring te bieden, open en toch intiem.

Franklin Azzi, architect en ontwerper: “Het doel is het creëren van een leefruimte, een intuïtieve, emotionele en vloeiende ervaring te bieden om het merk te onthullen en een essentieel en onvergetelijk klantentraject voor te stellen in een iconische vestiging. Als ruggengraat van het project verbindt de carwalk de ruimtes en programma’s, maar ook de verschillende tijdperken. Voertuigen die een stempel op de geschiedenis van Renault hebben gedrukt worden chronologisch naast de voertuigen getoond die de toekomst zullen vormgeven. De ‘grote lus’ is een functioneel object met hoge technische specificaties, maar bezit ook een poëtisch karakter. Deze wordt gekenmerkt door de ‘oneindige weg’ die in het plafond eindigt en symbolisch de ambitie van Renault vertegenwoordigt om altijd verder te gaan in de voortdurende zoektocht naar innovatie. Het unieke architecturale concept belichaamt de waarden van vrijheid, mobiliteit en duurzaamheid van Renault Group en onthult een unieke plek waar het concept krachtig en natuurlijk tot uiting komt en waar iedereen de ervaring van the carwalk Renault™ kan beleven.”

INFORMATIE OVER LE DÉFILÉ RENAULT – THE CARWALK RENAULT™ 

* Instelling die het publiek ontvangt
** Personen met beperkte mobiliteit