Renault, Nissan & Mitsubishi Motors kondigen gezamenlijke roadmap Alliance 2030 aan: het beste van 3 werelden voor een nieuwe toekomst

Renault Group, Nissan Motor Co., Ltd. en Mitsubishi Motors Corporation, de leden van een van de grootste autoallianties ter wereld, kondigen vandaag hun acties en plannen aan om te bouwen aan hun gemeenschappelijke toekomst tot 2030. Ze leggen zich hier vooral toe op de nieuwe waardeketen van mobiliteit.

Anderhalf jaar geleden kondigde de Alliantie haar nieuwe businessmodel voor samenwerking aan om de competitiviteit en rendabiliteit van haar leden te versterken. Ondertussen steunt ze op een solide fundament, beschikt ze over een efficiënt operationeel governancesysteem en is er een uitgebreide en flexibele strategische samenwerking ontstaan.

In het verlengde van de in mei 2020 vastgelegde Leader-Follower-strategie wordt elke technologie ontwikkeld door een leader-team met de steun van het follower-team. Op deze manier krijgt elk lid van de Alliantie toegang tot alle sleuteltechnologieën.

De Alliantie heeft voor 2030 een gemeenschappelijke roadmap uitgewerkt in het teken van elektrische voertuigen en intelligente en geconnecteerde mobiliteit. Hierbij deelt ze investeringen ten voordele van haar drie leden en hun klanten.

“De Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi behoort tot de wereldleiders in de autosector en is een uniek model dat zichzelf heeft bewezen. Al tweeëntwintig jaar bouwen we voort op onze culturen en onze respectieve sterktes voor een gezamenlijk succes”, verklaarde Jean-Dominique Senard, voorzitter van de Alliantie. “Vandaag drijft de Alliantie het tempo op om een mobiliteitsrevolutie op gang te brengen en meer waarde te bieden aan haar klanten, medewerkers, aandeelhouders en al haar stakeholders. De drie bedrijven hebben een gezamenlijke roadmap voor 2030 opgesteld waarbij ze samen investeren in toekomstige elektrificatie- en connectiviteitsprojecten. Enorme investeringen die geen van de drie bedrijven alleen zou kunnen doen. Samen maken we het verschil voor een nieuwe duurzame en globale toekomst: de Alliantie wordt koolstofneutraal tegen 2050.”

Samenwerking voor ieders succes: de Leader-Follower-strategie

De leden van de Alliantie hebben een methodologie ontwikkeld op basis van ‘smart differentiation’. Dit principe bepaalt voor voertuig het gewenste deelniveau door verschillende gemeenschappelijke parameters te integreren: platformen, fabrieken, aandrijflijnen. Deze aanpak wordt aangevuld en versterkt door een nauwkeurigere benadering van design- en koetswerkdifferentiatie. Zo zal het gemeenschappelijke platform voor het C- en D-segment gebruikt worden voor 5 modellen van 3 merken binnen de Alliantie (Nissan Qashqai en X-Trail, Mitsubishi Outlander, Renault Austral en de volgende SUV met 7 zitplaatsen).

Om dit proces te versterken, zullen de leden van de Alliantie de komende jaren het gebruik van gemeenschappelijke platformen verhogen, van 60% vandaag tot meer dan 80% van hun 90 modellen in 2026. Deze evolutie zal elke onderneming in staat stellen zich meer te concentreren op de behoeften van haar klanten, haar iconische modellen en haar belangrijkste markten, terwijl de innovaties goedkoper worden uitgebreid naar de hele Alliantie.

Mitsubishi Motors zal zijn aanwezigheid in Europa versterken met twee nieuwe modellen, waaronder de Nieuwe ASX op basis van bestsellers van Renault.

Vijf gezamenlijke elektrische platforms: het breedste aanbod in de sector

Renault, Nissan en Mitsubishi hebben als pioniers van het elektrische voertuig al meer dan 10 miljard euro geïnvesteerd in elektrificatie. Op de belangrijkste markten (Europa, Japan, de Verenigde Staten, China) produceren 15 fabrieken van de Alliantie al onderdelen, motoren en batterijen voor 10 elektrische modellen die al in omloop zijn. Er zijn tot nu toe meer dan een miljoen elektrische auto’s verkocht die samen al meer dan 30 miljard kilometer reden.

Voortbouwend op deze unieke expertise schakelt de Alliantie de komende vijf jaar een versnelling hoger met een bijkomende investering van 23 miljard euro in elektrificatie. Hiermee zal ze 35 nieuwe elektrische modellen tegen 2030 kunnen aanbieden.

90% van deze modellen zal gebaseerd zijn op vijf gemeenschappelijke platformen voor elektrische voertuigen, die de meeste markten van de grootste regio’s dekken:

Gemeenschappelijke batterijstrategie, baanbrekende innovaties en wereldwijde productiecapaciteit van 220 GWh: het meest aantrekkelijke aanbod op de markt voor klanten

Competitiviteit is van essentieel belang en heeft de Alliantie-ondernemingen ertoe aangezet een gemeenschappelijke batterijstrategie uit te werken, met name door gemeenschappelijke leveranciers te selecteren voor Renault Group en Nissan in de voornaamste markten.

De Alliantie werkt samen met gemeenschappelijke partners om schaalvoordelen te realiseren en betaalbare prijzen aan te bieden, waardoor de kostprijs van de batterijen met 50% zal dalen in 2026 en met 65% in 2028.
Tegen 2030 zal de Alliantie wereldwijd beschikken over een totale batterijproductiecapaciteit van 220 GWh.

Bovendien deelt de Alliantie een gemeenschappelijke visie op ASSB-technologie (All Solid-State Battery). Dankzij zijn uitgebreide expertise en unieke ervaring als pionier in batterijtechnologie zal Nissan hier de leiding nemen op het gebied van innovaties, ten voordele van alle leden van de Alliantie.
De ASSB-technologie zal de energiedichtheid verdubbelen in vergelijking met de huidige lithium-ionbatterijen. De laadtijd zal ook nog maar een derde bedragen, waardoor klanten met meer comfort langere ritten kunnen maken.

Tegen midden 2028 is het de bedoeling om de ASSB-technologie in serie te produceren. Het streefdoel is om in de toekomst aan dezelfde kosten te komen als die van voertuigen met verbrandingsmotor en dus $ 65/kWh te halen. Hierdoor zal de wereldwijde overgang naar elektrische auto’s versnellen.

De Alliantie beschikt ook over een hoogtechnologisch batterijbeheersysteem. In tegenstelling tot andere spelers in de sector heeft de Alliantie ervoor gekozen om 100% van haar hardware en software te controleren. Zo kan ze steunen op waardevolle voorspellende gegevens om de werking van de batterij te controleren en de technologie te verbeteren.

De Alliantie werkt samen met strategische partners om haar klanten de beste openbare laadoplossingen aan te bieden. Mobilize Power Solutions levert B2B-klanten een complete end-to-end service. Deze omvat projectontwerp, installatie, onderhoud en beheer van geoptimaliseerde laadinfrastructuur en alle bijbehorende diensten om aan de behoeften van hun bedrijf te voldoen.

De Alliantie tekende onlangs een overeenkomst met Ionity, via Plug Surfing, de leverancier van diensten voor elektrische mobiliteit van de Alliantie. Deze overeenkomst zorgt ervoor dat haar klanten toegang krijgen tot het ultrasnelle oplaadnetwerk van Ionity in Europa.

Met meer dan tien jaar ervaring op het vlak van elektrische voertuigen beschikken de leden van de Alliantie over een grondige kennis die hen in staat stelt een lengte voorsprong te nemen op hun concurrenten op het vlak van hergebruik van batterijen. Hierbij gaat het met name om gebruik voor tweede leven, recyclage en de implementatie van efficiënte en duurzame oplossingen over de volledige levenscyclus van batterijen.

25 miljoen voertuigen die aangesloten zijn op de Cloud van de Alliantie tegen 2026: de beste digitale ervaring voor onze klanten

Intelligente mobiliteit en geconnecteerde mobiliteit zijn voor de Alliantie essentiële domeinen voor gezamenlijke innovatie.

Met twintig jaar ervaring op het gebied van ADAS (geavanceerde rijhulpsystemen) en autonoom rijden blijft de Alliantie de veiligheid, het gebruiksgemak en het rijplezier in de echte wereld verbeteren. Dat doet ze door innovaties aan te bieden op het gebied van intelligente voertuigen en rijhulptechnologieën, zoals het ProPILOT-systeem van Nissan, dat talrijke prijzen in de wacht sleepte.

Door het delen van platforms en elektronica verwachten de leden van de Alliantie dat tegen 2026 meer dan 10 miljoen voertuigen op basis van 45 modellen van de Alliantie zullen zijn uitgerust met autonome rijsystemen.

Vandaag zijn al 3 miljoen voertuigen via permanente gegevensstromen verbonden met de Cloud van de Alliantie.
Tegen 2026 zullen jaarlijks meer dan 5 miljoen voertuigen worden geleverd met de Cloud van de Alliantie, om in totaal 25 miljoen geconnecteerde voertuigen op de weg te brengen. De Alliantie wordt ook de grootste massaconstructeur ter wereld die het ecosysteem van Google in haar auto’s aanbiedt.

Onder het leiderschap van Renault ontwikkelt de Alliantie een gemeenschappelijke, gecentraliseerde elektrische en elektronische architectuur die hardware en software verenigt om een optimaal prestatieniveau te verzekeren.

De Alliantie zal tegen 2025 haar eerste softwaregedefinieerde voertuig of full software defined vehicle lanceren. Zo zal de Alliantie de prestaties van haar Over The Air-voertuigen gedurende hun volledige levenscyclus optimaliseren. Dit zal de klanten een grotere toegevoegde waarde bieden. Ze zullen namelijk door de integratie van de auto in hun digitale ecosysteem een gepersonaliseerde ervaring beleven, van nieuwe en verbeterde diensten genieten en minder uitgeven aan onderhoud. Dit gaat ook de herverkoopwaarde van de voertuigen verhogen. Bovendien zullen deze voertuigen in staat zijn tot interactie met de geconnecteerde objecten, de gebruikers en de infrastructuur, waardoor nieuwe gebieden van waardecreatie ontstaan voor de ondernemingen binnen de Alliantie.

Deze unieke digitale ervaring van de Alliantie en de onuitgegeven hoeveelheid gegevens die ze zal genereren, definieert de nieuwe grenzen van de autosector, met Renault Group, Nissan Motors en Mitsubishi Motors, die aan de voorhoede van deze revolutie staan.