Renault op Brussels Motor Show 2026
De Renault Clio speelt al sinds 1990 een centrale rol in het gamma van het merk. Als iconisch model en Europese bestseller heeft hij zich door de generaties heen steeds opnieuw bewezen. De nieuwe Clio, die werd onthuld op de IAA van München, is de zesde generatie. Zowel met styling als met technologie maakt de Clio indruk. Hij oogt assertief en is efficiënt en innovatief. De zesde generatie Clio belichaamt de nieuwe designtaal van Renault en de ambitie om oplossingen te bieden die zijn afgestemd op de werkelijke behoeften van de bestuurder.
EXTERIEURDESIGN: EEN TECHNISCHERE EN EXPRESSIEVERE DESIGNTAAL
De voorzijde illustreert het nieuwe gezicht van Renault, met een moderne en onmiddellijk herkenbare dagrijverlichting in de vorm van een halve ruit. De led-verlichting creëert een krachtige visuele aanwezigheid, nog versterkt door de slankere koplampen en de bredere grille. De lijnen van de carrosserie zijn meer geprononceerd, waardoor het silhouet een atletischer karakter krijgt. De aandacht voor details komt ook tot uiting in de onderzijde van de carrosserie. Die is opnieuw ontworpen volgens aerodynamische criteria om het energieverbruik te verminderen en tegelijkertijd de visuele dynamiek te versterken. In de versie esprit Alpine krijgt de Clio extra karakter dankzij specifieke velgen, een selectief kleurenpalet en sportieve gevormde bumpers. Dat zorgt voor een temperamentvolle aanblik, zonder dat de intrinsieke kwaliteiten van de Clio verdwijnen, zoals wendbaarheid, compactheid en veelzijdigheid.
GEMODERNISEERD, HOOGTECHNOLOGISCH INTERIEUR
Het interieur van de nieuwe Clio is aanzienlijk opgewaardeerd. Zo omvat het dashboard een groot digitaal display van maximaal 10,1” in combinatie met het centrale OpenR Link-scherm dat het geïntegreerde Google-ecosysteem bevat. De Google Maps-navigatie, de spraakassistent en de apps die beschikbaar zijn via de Play Store geven de bestuurder de digitale ervaring die hij gewend is, plus de eenvoud van een intuïtieve interface. De gebruikte materialen weerspiegelen Renaults streven naar een meer verantwoorde productie: in verschillende delen van het interieur is gerecycleerd textiel gebruikt, zonder dat dit afbreuk doet aan de waarneembare kwaliteit of het comfort.
Het akoestische comfort is verbeterd door de demping van rolgeluiden en trillingen te optimaliseren. De vernieuwde stoelen bieden meer steun en een natuurlijkere ergonomie voor extra comfort bij lange afstanden. De interieurruimte is nog steeds een referentie in deze klasse, vooral achterin, waar de beschikbare been- en hoofdruimte comfortabel plaats bieden aan volwassenen en kinderen. Met tot 391 liter bagagevolume heeft de Clio een van de grootste kofferruimtes in het B-segment.
AANDRIJFLIJNEN: EFFICIËNTIE EN TECHNOLOGISCH TOONAANGEVEND
De nieuwe Clio is beschikbaar met twee sterk geoptimaliseerde aandrijflijnen. De full hybrid E-tech met 160 pk is de technologische vaandeldrager van het model. Die beschikt over een benzinemotor met Atkinson-cyclus, twee elektromotoren en een automatische versnellingsbak. Met deze aandrijflijn zijn de meeste stadsritten volledig elektrisch af te leggen. Dankzij deze geavanceerde hybrideaandrijving ligt het verbruik rond de 3,9 l/100 km en daalt de uitstoot tot minder dan 90 g/km, wat resulteert in een opmerkelijke balans tussen prestaties en zuinigheid.
De Clio is verder leverbaar met een TCe-benzinemotor met 115 pk, die is geoptimaliseerd om de interne wrijving te verminderen. Hij biedt een soepele, lineaire rijervaring en voldoende kracht, zonder daarbij in te boeten aan efficiëntie.
TECHNOLOGISCHE ASSISTENTIE EN VEILIGHEID OP HET HOOGSTE NIVEAU
De Clio beschikt naargelang de uitvoering over maximaal 29 rijhulpsystemen. Daartoe behoren de nieuwste generaties van het actieve remsysteem, de rijstrookbewaking en de dodehoekbewaking. De adaptieve cruise control, die samenwerkt met de dynamische verkeersbordherkenning, optimaliseert de rijervaring op snelwegen. Terwijl parkeersensoren manoeuvreren en parkeren in de stad vergemakkelijken. Deze kenmerken, in combinatie met een stijvere carrosseriestructuur en verbeterde veiligheidssystemen, versterken de positie van de Clio als een van de veiligste auto’s in zijn klasse.
NIEUWE TWINGO E-TECH ELECTRIC: GEEST VAN DE TWINGO VERTAALD NAAR HET ELEKTRISCHE TIJDPERK
Renault blaast de Twingo nieuw leven in en plaatst hem in het hart van de elektrische stadsmobiliteit. De nieuwe Twingo E-Tech electric weerspiegelt het iconische karakter van het eerste model uit 1993. Tegelijk beantwoordt hij aan de hedendaagse verwachtingen inzake duurzame mobiliteit, gebruiksgemak en toegankelijke technologie.
EEN COMPACT EN EXPRESSIEF DESIGN VOOR DE STAD
De nieuwe Twingo E-Tech electric is ontworpen volgens het monovolume silhouet dat het originele model zo uniek maakte. Zijn korte motorkap, ver naar voren doorlopende voorruit en verticale interieur lay-out creëren een verrassend ruime indruk voor een stadswagen van dit formaat. De ontwerpers wisten deze kenmerken bij de nieuwe Twingo te behouden en introduceerden tegelijkertijd slankere lijnen, een zachte lichtsignatuur achteraan in de vorm van een halve maan en proporties die de wendbaarheid ten goede komen.
Dankzij zijn compacte afmetingen garandeert hij een uitzonderlijk gebruiksgemak in druk verkeer. De draaicirkel werd korter en manoeuvreren gaat vlotter, waardoor deze auto perfect geschikt is voor dagelijks gebruik in de stad.
INTERIEUR EN AANPASBAARHEID: COMPACTE AUTO DIE GROOTS DENKT
Het interieur van de Twingo is ontworpen om praktische bruikbaarheid te maximaliseren. De beide delen van de achterbank kunnen onafhankelijk van elkaar worden verschoven om naar wens meer beenruimte of meer bagageruimte te creëren. Ook kan de passagiersstoel voorin vooraan volledig worden neergeklapt, waardoor met de nieuwe Twingo ook lange voorwerpen zijn te vervoeren. Het zijn slimme oplossingen die de reputatie van de eerste generaties van de Twingo hebben gevestigd.
Het dashboard omvat het centrale display van het OpenR Link-systeem met Google, een primeur voor een auto uit het A-segment. De gebruikerservaring wordt gekenmerkt door intuïtieve navigatie, natuurlijke spraakinteracties via Google Assistant, beschikbare apps via de Play Store, updates op afstand en intelligent planning van laadroutes. Een dergelijk connectiviteitsniveau was tot voor kort voorbehouden aan auto’s van de hogere segmenten.
EEN ELEKTROMOTOR GEOPTIMALISEERD VOOR STADSGEBRUIK
De Twingo E-Tech electric wordt aangedreven door een elektromotor van 60 kW die een levendige, aangename rijervaring verzekert, en die perfect is aangepast aan veelvuldige acceleraties in stadsverkeer. De LFP-batterij, gekozen vanwege zijn robuustheid, duurzaamheid en lage kostprijs, garandeert een rijbereik tot 263 kilometer volgens de gemengde WLTP-cyclus. Voor veel stedelijke gebruikers volstaat dat rijbereik ruimschoots voor dagelijks gebruik.
Het energiebeheer werd geoptimaliseerd om rijefficiëntie te maximaliseren. De ‘One Pedal’-rijmodus vereenvoudigt het rijden optrekken en vertragen wordt geregeld door het gaspedaal in meer of mindere mate los te laten. Dat bevordert zowel vloeiend rijden als de energieterugwinning bij vertraging.
TECHNOLOGIE EN VEILIGHEID
De Twingo heeft een reeks rijhulpsystemen die rechtstreeks bekend zijn van de modellen uit de hogere segmenten. Zo beschikt hij over een rijstrookwaarschuwing, een actief remsysteem, voetgangers- en fietsersdetectie en geavanceerde parkeerhulpsystemen. Al deze technologieën bevorderen de veiligheid en vereenvoudigen het rijden voor de gebruiker.
RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC EN RENAULT 4 E-TECH ELECTRIC: ELEKTRISCHE REVIVAL, RETROCHARME EN MODERN GEBRUIKSGEMAK
De Renault 5 E-Tech electric, de ‘Auto van het Jaar 2025’, is een moderne visie op een compacte elektrische auto, die retrocharme combineert met hedendaagse technologieën. Het design is een ode aan het icoon uit de jaren 1970, terwijl de auto toch een erg eigentijdse stijl vertolkt. De vorm onderscheidt zich door visuele energie en compacte afmetingen. De 5 E-Tech electric is perfect geschikt voor de stad en biedt efficiënte elektrische prestaties. Met twee beschikbare batterijcapaciteiten, een urban range van 40 kWh en een comfort range van 52 kWh, biedt Renault 5 E-Tech electric een rijbereik tot 410 km volgens de gemengde WLTP-cyclus. Een bijzonder aantrekkelijke waarde waarmee deze elektrische auto geschikt is voor dagelijkse ritten in de stad alsook langere reizen in het weekend of de vakantie. Dat rijbereik is mede te danken aan een zorgvuldig geoptimaliseerde elektrische architectuur die snel en flexibel opladen mogelijk maakt, zowel thuis als aan een openbaar oplaadpunt in de stad of aan een snellader.
Renault heeft ook de speciale Renault 5 E-Tech electric Roland-Garros uitgebracht, met stijlkenmerken en een uitrustingsniveau gericht op liefhebbers van exclusiviteit. Deze speciale versie is verkrijgbaar met de comfort range-batterij van 52 kWh, met een WLTP-rijbereik tot 410 km, en heeft een uitrusting die opvalt door verzorgde esthetiek, een hoogstaand comfort en geavanceerde elektrische functies.
Naast de Renault 5 draagt ook de Renault 4 E-Tech electric in belangrijke mate bij aan de elektrische vernieuwing van het merk op basis van zijn rijke erfgoed en de praktische behoeften van moderne bestuurders. Deze elektrische Renault 4 is een moderne interpretatie van het oorspronkelijke model met een silhouet dat zowel vertrouwd als eigentijds oogt en werd ontworpen voor een grote veelzijdigheid. De Renault 4 E-Tech electric is verkrijgbaar met vermogens tot 150 pk en een geschat rijbereik van meer dan 400 kilometer. Het interieur, dat werd ontworpen om modulair en praktisch te zijn, beantwoordt zowel aan de eisen van gezinnen als van mensen die de auto gebruiken voor weekendtrips. Oplaadtechnologieën en rijhulpsystemen zorgen voor comfort, bruikbaarheid en hoogstaande veiligheid.
HYBRID E-TECH-GAMMA: EEN BREDER, EFFICIËNTER EN TECHNOLOGISCHER AANBOD
Renault toont in Brussel ook zijn uitgebreide hybrid-gamma, dat wordt belichaamd door SUV’s zoals de Symbioz en de Captur en door de recente stilistische en technologische evoluties van de modellen Austral en Espace. Bij Renault beperkt elektrificering zich niet tot zuiver elektrische aandrijvingen. De kern van de productstrategie wordt mede gevormd door het full hybrid E-Tech-programma.
De Renault Symbioz is een geslaagd voorbeeld. Deze gezinscrossover, die is gebaseerd op het technische platform van de Captur en een sterke visuele persoonlijkheid uitdraagt, koppelt de praktische voordelen van een compacte SUV aan de veelzijdigheid van een hybrideaandrijving die een groot rijbereik mogelijk maakt. De Symbioz is verkrijgbaar met de full hybrid E-Tech aandrijflijn van 160 pk. Daarmee is een groot deel van de ritten in de stad elektrisch af te leggen. Met zijn ruime interieur, doordachte aanpasbaarheid en rijke uitrusting leent de Symbioz zich perfect voor zowel dagelijks gebruik als lange reizen. Bovendien biedt hij alle apps en digitale diensten van het OpenR Link-systeem met Google-integratie.
De Renault Captur full hybrid E-Tech is eveneens verkrijgbaar met de 160 pk sterke full hybrid E-Tech aandrijflijn, die garant staat voor energiezuinigheid, een lager brandstofverbruik en het soepele rijplezier van een elektromotor. In het dagelijkse verkeer kan de Captur eveneens grotendeels puur elektrisch rijden. Dankzij zijn interieurruimte, zijn comfortgerichte ergonomie en de geavanceerde connectiviteit van het OpenR Link-systeem met Google-integratie is de Capturbijzonder veelzijdig en voldoet hij aan de behoeften van gezinnen of veeleisende gebruikers op het vlak van technologie aan boord en rijhulpsystemen.
In het segment van de grotere SUV’s heeft Renault onlangs belangrijke updates doorgevoerd aan de Austral en de Espace. Zo combineert de nieuwe Renault Austral full hybrid E-Tech een zelfopladende hybrideaandrijving met een flink rijbereik. Het vernieuwde design wordt gekenmerkt door onder meer een nieuwe grille met micro-diamantpatroon. In het interieur is nieuwe bekleding te zien met verbeterde texturen. Ook heeft hij een OpenR Link-multimediasysteem met Google-integratie en bestuurdersherkenning. De verschuifbare achterbank en royale bagageruimte geven de Austral praktisch comfort en bruikbaarheid voor zowel korte ritten met het gezin als lange reizen. De geavanceerde rijhulpsystemen verhogen de veiligheid en rijgemak.
De Renault Espace valt op door een restyling die hem qua stijl en technologie op een lijn brengt met de Austral en de Rafale. Deze grote hybride-SUV onderging een esthetische evolutie, geïnspireerd op de jongste stijlelementen van het merk. De nieuwste full hybrid E-Tech aandrijflijn biedt een soepele rijervaring, een laag brandstofverbruik en een groter rijbereik zonder dat de batterij extern moet worden opgeladen. De Espace blijft favoriet bij klanten die op zoek zijn naar een royaal ruimte-aanbod, aanpasbaarheid en een verfijnde rijervaring.
De Renault Rafale is verkrijgbaar als hyper hybrid E-Tech 4×4 300 in de uitvoering atelier Alpine. Deze heeft een batterij met grotere capaciteit binnen een 300 pk sterke vierwielaangedreven volledig zelfopladende hybride aandrijflijn. Daarmee is een aanzienlijk deel van de dagelijkse ritten in de puur elektrische modus af te leggen. Het elektrische rijbereik is meer dan 100 kilometer in de stad, terwijl de aandrijflijn ook garant staat voor dynamische prestaties die passen bij een premium SUV-coupé..
RENAULT 5 TURBO 3E: ELEKTRISCH RIJPLEZIER IN ZIJN MEEST EXPRESSIEVE VORM
Op Brussels Motor Show 2026 presenteert Renault ook de Renault 5 Turbo 3E, een spectaculaire herinterpretatie van de originele Renault 5 Turbo. Dit onconventionele ontwerp is een eerbetoon aan de jaren tachtig, toen de R5 Turbo naam en faam verwierf als een van de meest gedurfde auto’s van zijn generatie. De Turbo 3E bouwt voort op die gedachte, maar voegt er een eigentijdse, elektrische dimensie aan toe.
RADICALE VORMTAAL ALS BRUG TUSSEN ERFGOED EN MODERNITEIT
Het silhouet van de R5 Turbo 3E is onmiddellijk herkenbaar. Zijn imposante vleugels, het chassis met een grote spoorbreedte en de imposante diffuser verwijzen duidelijk naar de Turbo 2. Maar dan herwerkt in een modernere, grafische en resoluut extreme designtaal. Grote luchtinlaten, geïntegreerde verlichtingseffecten en een spectaculaire spoiler versterken zijn karakter als een prestatiegerichte auto.
Het interieur valt op door de verbazingwekkende mix van rauwe sportiviteit, retro-inspiratie en futuristische details. Het gebruik van hoogwaardige materialen en de aandacht voor texturen geven de cockpit een uitstraling die even exclusief als radicaal is.
ELEKTRISCHE ARCHITECTUUR GEWIJD AAN PRESTATIES
De Renault 5 Turbo 3E maakt gebruik van een krachtige elektrische architectuur, ontworpen om extreme sensaties te leveren. De twee motoren op de achteras leveren samen meer dan 500 pk. Het instant beschikbare koppel, dat eigen is aan elektrische auto’s, staat borg voor pittige acceleraties en uitzonderlijk snelle reacties. De ingenieurs ontwikkelden een stijf buizenchassis en gaven de veren een stijve afstelling die het gedrag van driftauto’s nabootst, waardoor de Turbo 3E zich profileert als een bijzonder prestatieobject.
Renault heeft voor dit model een erg beperkte oplage van 1.980 stuks aangekondigd, als verwijzing naar het introductiejaar van de originele Turbo. Elk exemplaar kan worden geconfigureerd met exclusieve afwerkingen, wat zijn status als verzamelobject nog versterkt.