Renault presenteert innovaties voor de toekomst

Innovatie en technologie zijn meer dan ooit de belangrijkste kernwaarden van Renault. Renault toont de nieuwste technologie en onderzoeksprojecten die zijn gericht op de toekomst. Renault geeft openheid van zaken op het gebied van drie belangrijke onderwerpen: veiligheid, innovatie ter verbetering van het comfort en het rijplezier en innovatie om CO2-emissie te beperken en het milieu te ontzien. De grootste ambitie is om geavanceerde technologie te ontwikkelen die betaalbaar is voor een brede doelgroep.

Comfort
Een gouden regel voor de interieurspecialisten is om technologie zodanig vorm te geven dat de bestuurder zijn ogen nooit langer dan 1,5 tot 2 seconden van de weg hoeft te houden om de instrumenten te bekijken. In dit kader heeft Renault twee nieuwe features ontwikkeld: een head-updisplay in kleur (een display voor de voorruit waarbij de bestuurder zijn ogen niet van de weg hoeft te halen om het af te lezen) en een centraal geplaatst 8,7-inchscherm met een weergave en bediening vergelijkbaar met die van een smartphone of tablet. Deze technologie zorgt ervoor dat de bestuurder een enorme hoeveelheid informatie tot zich kan nemen zonder dat de veiligheid in het geding komt.

Renault heeft een rijke historie op het gebied van comfort. Ook in de huidige en de nieuwste modellen speelt comfort een belangrijke rol, evenals dynamiek en rijplezier. Met het variabele dempingssysteem kan de bestuurder de gewenste rijmodus kiezen – zoals ‘comfort’ en ‘sport’. Van het vierwielbesturingssysteem 4Control, dat in 2008 werd geïntroduceerd op de GT-versies van de Renault Laguna, is een nieuwe generatie ontwikkeld. Deze nieuwe generatie van het 4Control-onderstel past de vierwielbesturing aan – afhankelijk van de gekozen modus – voor optimale grip en wendbaarheid als van een stadsauto.

ADAS (Advanced Driver Assistance Systems)
De geheel nieuwe innovaties die het rijgedrag en het comfort naar een hoger niveau tillen, zijn de Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Zoals de naam al aangeeft, geven deze bestuurdersassistentiesystemen realtime informatie over de omgeving rond de auto. Of het nu gaat om informatie over de objecten die zich rond de auto bevinden tijdens het parkeren, of om informatie over de maximumsnelheid of de aanwezigheid van een auto in de dode hoek tijdens rijden op de snelweg. Het door Renault ontwikkelde ADAS maakt gebruik van twee camera’s, twaalf ultrasonische sensoren en radartechnologie om alle waardevolle en de veiligheid verhogende informatie te verzamelen.
Een geavanceerde computer verwerkt de informatie en stuurt onder meer de elektronische stuurbekrachtiging en het elektronische stabiliteitssysteem aan wanneer ingrijpen noodzakelijk is.

Minimaliseren van CO2-emissies
De Renault Groep presteerde in de eerste helft van 2013 het beste van alle Europese autofabrikanten op het gebied van reductie van de CO2-emissie. Deze uitstekende prestatie is bereikt met twee belangrijke strategieën: de ontwikkeling van de volledig elektrische Renault Z.E.-modellen en de constante doorontwikkeling van de Renault ENERGY-benzine- en dieselmotoren.
Renault toont drie op de toekomst gerichte ontwikkelingen: twinturbo-techniek, gekantelde motoren om ruimte te besparen en op de Formule 1 geïnspireerde technologie.

Het voertuiggewicht heeft de grootste invloed op de efficiency van auto’s. Een gewichtsbesparing van 10 kilo resulteert in een CO2-reductie van 1 g/km. Renault investeert daarom in de ontwikkeling van lichtgewicht materialen, die tegelijkertijd de stijfheid en de veiligheid van de auto verbeteren.

Autonoom rijdende auto
Dankzij de vooruitgang die Renault boekt op het gebied van digitale technologie en connectiviteit, zijn Renault-modellen in de toekomst in staat om onderling informatie uit te wisselen en te communiceren met de infrastructuur van het wegennet. Veiligheid is hierbij van fundamenteel belang. Connectiviteits- en mobiliteitssystemen moeten worden aangepast, zodat de auto volledig probleemloos kan functioneren in het netwerk van diensten en mobiliteitsoplossingen. Als aan alle voorwaarden wordt voldaan, is het mogelijk dat binnen enkele jaren alle auto’s met elkaar in verbinding staan (vehicle-to-vehicle), communiceren met de infrastructuur (vehicle-to-infrastructure) en volledig autonoom rijden (vehicle-to-cloud). Deze nieuwe technologie verlost de bestuurder geleidelijk van bepaalde taken, waardoor het mogelijk is om tijdens het rijden andere dingen te doen.

PAMU (Platforme Avancée de Mobilite Urbaine)
Deze geavanceerde technologie wordt ontwikkeld binnen het PAMU-project. PAMU staat voor ‘geavanceerd stedelijk mobiliteitsplatform’ en het doel van dit project is om een elektrische auto, zonder passagiers in een gecontroleerde omgeving volledig autonoom te laten rijden. Dit systeem kan worden gebruikt om een auto vanaf een parkeerplaats naar een voor de gebruiker gewenste locatie te laten rijden. Het PAMU-project van Renault richt zich op vier pijlers: de ontwikkeling van sensoren en camera’s om de auto in een bepaalde omgeving te laten functioneren, computergestuurde besturing, geavanceerde GPS-positionering en een controle- en servicesysteem dat op afstand met de auto communiceert.

SCORE@F (Système Coopératif Routier Expérimental en France)
Het SCORE@F-project is gericht op het testen van communicatiesystemen als geavanceerde WiFi-netwerken met G5-technologie in auto’s, en zenders met een hoge frequentie langs de weg. Op deze wijze staan auto’s en de infrastructuur continu met elkaar in verbinding. De bestuurder wordt via de grote centrale display gewaarschuwd voor naderende verkeersproblemen.