Renault presenteert nieuwe Koleos

SCHIPHOL-RIJK – Renault breidt zijn aanbod in het topsegment verder uit met een SUV in het D-segment. De volledig nieuwe Renault Koleos combineert het herkenbare, door Laurens van den Acker ontwikkelde Renault-design met een robuust SUV-design. De Koleos onderscheidt zich door een gespierd uiterlijk, een royale bodemvrijheid en all-roadcapaciteiten dankzij ALL MODE 4x4-i-techniek. De Koleos is het vierde topmodel van Renault in Europa en is qua design en comfort nauw verwant aan de Renault Talisman. De nieuwe Koleos beleeft zijn wereldpremière op de autoshow van Beijing, die van 25 april tot en met 4 mei 2016 plaatsvindt. De eerste exemplaren arriveren in 2017 op de Europese markt en in het tweede kwartaal van 2017 in Nederland.

De nieuwe Koleos is de eerste SUV van Renault in het D-segment. Het model is belangrijk voor de wereldwijde groeistrategie van Renault en komt in meer dan tachtig landen op vijf continenten op de markt. Hiermee wordt de Koleos een van de meest gedistribueerde Renault modellen wereldwijd van Renault. In Europa voegt de Koleos zich in het rijtje topmodellen van Renault, dat nu bestaat uit een crossover (Espace), een sedan (Talisman), een stationwagen (Talisman Estate) én een SUV (Koleos). Renault heeft met deze modellen in minder dan 18 maanden een compleet nieuw topsegment geïntroduceerd.

De verkoop start in het derde kwartaal van dit jaar in Australië, Turkije, de Golfstaten en een aantal landen in Zuid-Amerika, gevolgd door China eind 2016. De Russische en Europese marktintroductie staat gepland voor de eerste helft 2017. Renault introduceert de Koleos in een tijd waarin al bijna 20 % van alle verkochte auto’s in de wereld een crossover of SUV is. In China neemt de SUV zelfs al 30 % van de totale verkoop voor zijn rekening (+53 % t.o.v. 2014). Voor Renault is de Koleos een belangrijk model op nieuwe internationale markten.

Geïnspireerd op de Renault Talisman
De Renault Koleos en de Renault Talisman zijn parallel aan elkaar ontwikkeld, door twee teams onder leiding van designer Alexis Martot. De overeenkomsten zijn onmiskenbaar, zoals het front met het prominente Renault-logo, de grote grille en de kenmerkende C-shape  lichtsignatuur van de koplampen (met  LED PURE VISION techniek voor de luxere uitvoeringen).

Het model is 4,67 meter lang en 1,84 meter breed. De wielbasis van 2,71 meter behoort tot de langste in deze klasse. Mede hierdoor heeft de Renault Koleos het ruimste interieur in het D-SUV-segment. Met 28,9 centimeter beenruimte achterin overklast hij al zijn concurrenten. Afhankelijk van de uitvoering zijn de voorstoelen zesvoudig elektrisch verstelbaar, inclusief lendensteun, en voorzien van verwarming en ventilatie. Naar wens is ook de achterbank verwarmbaar. De bagageruimte heeft een inhoud van 624 liter. Met neergeklapte achterbank is een vlakke laadvloer van bijna 2.000 liter voorhanden.

Wereldwijde strategie
De Renault Koleos is ontwikkeld voor optimale prestaties op alle soorten ondergrond. Hij is gebouwd op het CMF-C/D-platform van de Alliantie Renault-Nissan, waarvan onder meer de Renault Espace, Kadjar en Talisman gebruik maken.

Behalve de bodemvrijheid van 21,3 centimeter zorgt ook de intelligente vierwielaandrijving ALL MODE 4×4-i voor uitstekende all-roadcapaciteiten. Het beproefde 4×4-systeem van de Alliantie Renault-Nissan, dat miljoenen auto’s wereldwijd voorziet van optimale tractie, biedt keuze uit diverse rijstanden via de keuzeschakelaar op het dashboard. In de 2WD-modus worden alleen de voorwielen aangedreven. In de stand 4WD AUTO worden de aandrijfkrachten automatisch verdeeld over de wielen en in slechte omstandigheden met weinig grip kan de bestuurder bij lage snelheden kiezen voor 4WD LOCK.

De Renault Koleos, beschikt in Europa over twee dieselmotoren  van 130 tot 175 pk (96 tot 127 kW). De 6 versnellingsbak van de Energy dCi 130 is handmatig te bedienen, de dCi 175 is gekoppeld aan een X-Tronic-automaat. In de andere werelddelen worden ook twee benzinemotoren aangeboden.

Comfort, kwaliteit en hightech voorzieningen
In het interieur is de SUV stijl doorgetrokken en is er veel aandacht voor kwaliteit, verfijning en hightech voorzieningen. Lederen bekleding met contrasterende stiksels, verchroomde details, en instelbare Ambiance verlichting creëren een luxe sfeer.

Centraal op het dashboard prijkt het multimedia- en navigatiesysteem R-LINK 2, met een 8,7” portrait touchscreen die zich laat bedienen als een tablet. Mobiele apparaten integreren naadloos via Bluetooth en USB. Behalve audio en navigatie zijn via het R-LINK 2-systeem ook zaken als voertuiginstellingen en de climate control te bedienen. Het voor de Koleos speciaal ontworpen BOSE Surround Sound-systeem omvat twaalf high-performance speakers, inclusief subwoofer, en houdt rekening met de akoestiek in auto.

Verder wordt het innovatieve karakter van de Renault Koleos versterkt door de uitgebreide reeks rijhulpsystemen en veiligheidsfuncties om de bestuurder te waarschuwen en te helpen, waaronder Adaptive Cruise Control, Active Emergency Braking, Lane Departure Warning en Advanced Traction Control, Blind Spot Warning, Park Assist en grootlichtassistent.

Wereldwijd succes
Van de vorige generatie Renault Koleos, die werd geïntroduceerde in 2008, zijn wereldwijd meer dan 300.000 exemplaren verkocht. Ruim 70 % daarvan werd buiten Europa op de weg gezet. Vooral in China, waar 135.000 stuks zijn verkocht, heeft de Koleos een grote naamsbekendheid opgebouwd.

De nieuwe Renault Koleos bezit alle eigenschappen die wereldwijd van een topklasse SUV worden verwacht. Hij vertegenwoordigt de levensfase ‘Explore’ van de designstrategie van Renault– bedacht door Laurens van den Acker, Senior Vice President Corporate Design Renault – wat staat voor robuustheid en liefde voor avontuur.

De nieuwe Renault Koleos beleeft zijn wereldpremière op de autoshow van Beijing (25 april t/m 4 mei 2016). De SUV wordt geproduceerd, voor alle landen behalve China, in het Zuid-Koreaanse Busan. Alle exemplaren voor China komen uit de fabriek in het Chinese Wuhan.

De eerste exemplaren arriveren in 2017 op de Europese markt en in het tweede kwartaal van 2017 in Nederland.