Renault presenteert Trafic Van E-Tech electric: de nieuwe, flexibele, slimme en duurzame bedrijfswagen
Zes maanden na de bekendmaking van de nieuwe generatie volledig elektrische lichte bedrijfswagens presenteert Renault de productieversie van het eerste model van deze generatie: de Trafic Van E‑Tech electric.
Een naam die staat voor succes
Renault introduceerde Trafic voor het eerst in 1980 en heeft inmiddels in meer dan 2,5 miljoen exemplaren in drie generaties geproduceerd. De naam Trafic is synoniem voor het succes in het segment van middelgrote lichte bedrijfswagens. De vierde, volledig elektrische generatie – die Renault presenteert op de bedrijfswagenbeurs Solutrans 2025, van 18 t/m 22 november in Lyon, Frankrijk – bouwt voort op dit erfgoed en is een revolutionaire stap voorwaarts.
Geoptimaliseerde afmetingen
De Renault Trafic Van E-Tech electric is gebaseerd op een volledig nieuw elektrisch ‘skateboard’-platform. Dat is ontwikkeld om de verhouding tussen laadvolume en formaat van de auto te maximaliseren. De nieuwe Trafic heeft een minimale overhang aan de voorzijde en de aandrijflijn is achterin geplaatst. Hierdoor is de draaicirkel met 10,3 meter bijzonder klein – vergelijkbaar met die van de Renault Clio. Behalve om duurzaamheid draait het bij de Trafic Van E-Tech electric ook om compactheid en wendbaarheid, essentiële eigenschappen voor gebruik in stedelijk gebied.
In de bestelversie L1 biedt de Trafic 5,1 m3 laadvolume van bij een lengte van 4,87 meter en een breedte van 1,92 meter. De L2-bestelversie biedt 5,8 m3 laadvolume en is 5,27 meter lang, met een 40 centimeter langere wielbasis. De hoogte van de carrosserie is gereduceerd tot 1,90 meter, zodat toegang tot alle parkeergarages mogelijk is. De grote zij- en achterdeuren maken het eenvoudig om Europallets te laden.
Modern, hightech, futuristisch design
Het design van de Renault Trafic Van E-Tech electric is modern en kenmerkt zich door de korte overhang vóór, de royale wielbasis en de aerodynamische carrosserie. De horizontale lichtstrip aan de voorzijde oogt hightech en benadrukt de merkidentiteit. Die wordt nog verder versterkt door het van achter verlichte logo en de lichtstrips naar de dagrijverlichting. Dat zorgt voor een innovatieve lichtsignatuur.
Die lichtstrip trekt direct de aandacht en maakt de voorzijde optisch breder. De koplampunits eronder zijn juist ingetogen vormgegeven. Het futuristische karakter komt ook tot uiting in de vizierachtige voorruit, die één geheel lijkt te vormen met de zijruiten.
Stijlvol in zwart
De Renault Trafic Van E-Tech electric heeft uitgebalanceerde proporties en een krachtige uitstraling, mede door de afwisseling van carrosseriekleur en zwarte accenten. Dit benadrukt het robuuste karakter dat je van een bedrijfswagen verwacht. Aan de voorzijde bijvoorbeeld lijkt het deel in carrosseriekleur te zweven tussen twee zwarte elementen: de lichtstrip en de bumper, die voor een groot deel afgewerkt is in zwart met een reliëf. Elk onderdeel is zorgvuldig vormgegeven voor een strak uiterlijk. De onderbumper is voorzien van een lasermotief dat lijkt op dat van de Renault Scenic E-Tech electric. De aandacht voor detail is kenmerkend voor de nieuwe designtaal van Renault.
Aan de zijkant benadrukt de carrosseriebescherming in zwart generfd kunststof het robuuste karakter van de Trafic en zijn geschiktheid voor de uitdagingen van zakelijk gebruik. Tegelijk accentueert het lasermotief ook de aandacht voor design. De opvallend vormgegeven taillelijn is een dynamisch element in de flanken. De ogenschijnlijk willekeurige onderbrekingen in het lijnenspel suggereren beweging en energie, zelfs wanneer de auto stilstaat.
Het aerodynamische element aan de bovenrand van de achterzijde is uitgevoerd in hetzelfde zwarte kunststof, met hetzelfde reliëf en motief als het onderste deel van de achterbumper. De Trafic Van E-Tech electric is de eerste bedrijfswagen van Renault met een eigen lichtsignatuur aan de achterzijde. Die bestaat uit een dubbele verticale lichtlijn aan weerszijden van de asymmetrische achterdeuren en heeft een driedimensionale vorm. De conventionele verlichtingsfuncties zijn ondergebracht in een aparte, eveneens in reliëf uitgevoerde lichtunit onder de signatuurverlichting.
Net als op de personenauto’s van Renault is het logo rechtstreeks op het plaatwerk van de Trafic geplaatst, op de rechterachterdeur. De Trafic-badge aan de linkerkant toont het nieuwe lettertype dat Renault hanteert voor zijn bedrijfswagens.
Baanbrekend moderne cockpit
De ‘cockpit’ van de Renault Trafic Van E-Tech electric is het resultaat van de nieuwe benadering van het design. Het robuuste, buisvormige dashboard strekt zich uit over de volledige breedte van de cabine. De buisvorm is tijdloos. Het geheel oogt modern dankzij twee schermen: een 10-inch Driver Display en een centraal geplaatst 12-inchscherm dat naar de bestuurder is gericht.
De stoelen zijn bekleed met een mix van Zeta jeans en grijze stof. De grijze delen zijn afgewerkt met geel stiksel, de delen in jeans met wit stiksel.
Riante bergruimte
Opbergmogelijkheden zijn voor zakelijk rijders een belangrijk aspect van het gebruiksgemak. De Trafic Van E-Tech electric speelt daarop in met een reeks slimme en ruime bergvakken. Behalve een afsluitbaar dashboardkastje zijn er diverse open, maar goed afgebakende vakken: drie bekerhouders en een documentenhouder onder het centrale beeldscherm, drie vakken achter het Driver Display, twee kleine bergvakken aan weerszijden van het stuur, een diep vak onder de ‘buis’ aan passagierszijde en bergruimte op twee niveaus in de portieren – bovenin voor kleinere items, onderin voor grotere objecten als flessen. Achter het dashboard, tussen de buisconstructie en de onderzijde van de voorruit, bevindt zich een royaal bergvak dat geschikt is voor uiteenlopende items, zoals een notitieblok, een tablet of zelfs een jas. Dit vak is zichtbaar van zowel binnen als buiten en bestaat voor 50% uit plantaardige vezels. Dat onderstreept het duurzame karakter van de elektrische Trafic.
Eco-design
Ook bij de ontwikkeling van de Trafic Van E-Tech electric heeft Renault sterk ingezet op eco-design. Renault streeft ernaar dat meer dan 23%** van de gebruikte materialen gerecycled is*** (inclusief de batterij), een percentage dat vergelijkbaar is met dat van het op dit vlak best presterende elektrische model van het merk – de Renault 4 E-Tech electric met 26%. Dit streven sluit aan bij de strategie van Renault Group om in 2030 gemiddeld 33% gerecyclede materialen (naar gewicht) in zijn auto’s te gebruiken.
Wat kunststoffen betreft, bevat de Trafic meer dan 15%*** gerecycled plastic (> 40 kg), waarmee Renault zijn koppositie in deze sector bevestigt – ruim boven het marktgemiddelde van 9%****. De stoelbekleding bestaat voor 50% uit gerecycled Twi-jeans.
Oplossing voor elk gebruik: twee batterijopties
Voor maximale flexibiliteit biedt Renault voor de Trafic Van E-Tech electric keuze uit twee batterijen: urban range en long range.
Voor wie veel rijdt, biedt de long range NMC-batterij (nikkel-mangaan-kobalt) de hoogste energiedichtheid en een actieradius van circa 450 km WLTP*. Deze batterij is er vanaf de marktintroductie van de Trafic Van E-Tech electric.
Voor zakelijk rijders die vooral binnen de stad blijven, is er de urban range-LFP-batterij (lithium-ijzerfosfaat), waarin geen schaarse metalen als kobalt of nikkel zijn verwerkt. Deze versie is er voor een concurrerende prijs en heeft een actieradius van bijna 350 km WLTP*, wat voor veel zakelijke toepassingen toereikend is. Deze batterij komt later beschikbaar.
Alle batterijcellen worden geproduceerd in Europa en de assemblage van de batterijen vindt plaats in Frankrijk, in de fabriek in Sandouville.
Ultrasnel laden met 800-Volt technologie
Behalve de actieradius ondersteunen de batterijen ook de nieuwe 800-volt snellaadtechnologie. Dit is een primeur voor Renault en vergemakkelijkt de dagelijkse planning van zakelijk gebruikers. Via een DC-snellaadpunt laadt de batterij in ongeveer 20 minuten op van 15 tot 80%, wat goed is voor 260 km extra actieradius.
Elektromotor van de nieuwe generatie
Met een vermogen van 150 kW en een koppel van 345 Nm is de nieuwe, in Europa ontwikkelde elektromotor bijzonder efficiënt. Met de krachtige elektromotor en het robuuste platform kan de Trafic Van E-Tech electric een aanhanger van 2 ton trekken en 1,25 ton lading vervoeren (onder voorbehoud van homologatie).
V2G-functionaliteiten
De Renault Trafic Van E-Tech electric biedt standaard Vehicle-to-Load (V2L) en Vehicle-to-Grid (V2G). Dat betekent dat de berijder via een laadaansluiting in de cabine of via een adapter externe apparaten, zoals gereedschap of een laptop, van stroom kan voorzien en opladen (V2L – van auto naar elektrisch apparaat). Dankzij de bidirectionele lader kan de berijder ook energie uit de batterij terugleveren aan het elektriciteitsnet (V2G).
Gemaakt in Sandouville en omgebouwd door Renault
De Renault Trafic Van E-Tech electric wordt geproduceerd in Frankrijk, in de fabriek van Renault Group in Sandouville. Daar wordt ook de huidige Trafic met verbrandingsmotor gebouwd, die nog in productie blijft. In Sandouville worden ook diverse ombouwvarianten gerealiseerd die vaak worden besteld. Een deel daarvan wordt verzorgd door Qstomize, de dochteronderneming van Renault die gespecialiseerd is in maatwerk en conversies van bedrijfswagens. Dit vindt plaats in een gebouw direct naast de fabriek.
Ongeacht de gekozen versie – chassis-cabine, platform-cabine, kipper, met open laadbak of gesloten opbouw – combineert de Renault Trafic Van E-Tech electric snelle productietijden met scherp kostenbeheer en de kwaliteitsgarantie van de fabrikant. Voor maatwerkoplossingen kunnen klanten een beroep doen op de expertise van de driehonderd door Renault PRO+ erkende carrosseriebouwers.
De SDV-revolutie
De SDV, ofwel Software Defined Vehicle, is een technologische doorbraak. Software speelde in oudere voertuigen slechts een aanvullende rol die beperkt was tot enkele functies. Nu is software het centrale element van het volledige voertuig. De tientallen computers in oudere auto’s zijn in een SDV vervangen door één extreem krachtige centrale computer. Deze gecentraliseerde softwarearchitectuur kan gedurende de hele levensduur van de auto worden geüpdatet, net als die van een smartphone of een laptop.
CAR OS-besturingssysteem
Het nieuwe CAR OS (Car Operating System) is ontwikkeld door Ampere en draait op Android™ Automotive OS. Dit maakt het systeem eenvoudig in het gebruik en compatibel met een breed scala bestaande én toekomstige applicaties.
Automatische en gepersonaliseerde updates
De centrale software is verbonden met de cloud en kan op afstand en realtime worden geüpdatet.
Zakelijk gebruikers kunnen hun auto tijdens de gehele gebruiksperiode voorzien van nieuwe of verbeterde functies, op dezelfde manier als met een telefoon of laptop. Er kunnen gepersonaliseerde updates worden aangeboden, afgestemd op het werkelijke gebruik en de rijgewoonten van de bestuurder.
Zo komt het openR evo-multimediasysteem met Google built-in beschikbaar als functie op aanvraag. Die kan na aankoop van de auto op elk gewenst moment op afstand worden toegevoegd via FOTA (Firmware Over The Air).
Klanten kunnen via het netwerk van Renault ook extra opties laten installeren, zoals een 360°-camera of automatische airconditioning.
Dankzij SDV-technologie kan het computer-ecosysteem van het bedrijf rechtstreeks worden geïntegreerd in het multimediasysteem van de Trafic. Dit opent de weg naar geavanceerde digitale configuraties. Door professionele tools centraal te stellen in de rijervaring, sluit het systeem optimaal aan op de specifieke behoeften van zakelijk gebruikers.
Bedrijven die werken met een eigen computersysteem – bijvoorbeeld voor bezorgdiensten – kunnen hun systemen integreren in het multimediasysteem van de Trafic Van E-Tech electric. Op die manier kunnen zij realtime informatie versturen (zoals tijdschema’s, routes, contactgegevens en opmerkingen) naar de chauffeurs die onderweg zijn.
Voorspellend onderhoud voor maximale beschikbaarheid
Voorspellend onderhoud – nu al beschikbaar op bestaande modellen – wordt dankzij de hogere rekenkracht en kunstmatige intelligentie van de SDV-architectuur nog preciezer. Het wordt mogelijk om slijtage van essentiële componenten realtime te volgen via remote diagnostics. Hierdoor kunnen reparaties vooraf worden ingepland, is het onderhoud eenvoudiger te beheren en kunnen bepaalde aanpassingen zelfs op afstand worden uitgevoerd.
Deze functionaliteit is vooral interessant voor wagenparkbeheerders, omdat die helpt om kosten en stilstand te beperken en de beschikbaarheid van voertuigen te maximaliseren.
Een verbeterde digitale rijervaring
Dankzij de SDV-technologie introduceert Renault met de Trafic Van E-Tech electric een nieuwe generatie van het openR-multimediasysteem met een 12-inchscherm, geoptimaliseerd voor bedrijfswagens. Dit is het grootste scherm binnen het gamma van lichte bedrijfswagens van Renault. Het systeem bevat een navigatiefunctie die speciaal is ontwikkeld voor bedrijfswagens en houdt rekening met de afmetingen van het voertuig en de belading om ongeschikte routes te vermijden. Hierdoor stelt het systeem optimale routes voor, inclusief laadstops op basis van nauwkeurige verbruiksgegevens.
Ook Google-diensten als Google Assistant en diverse functies via Google Play, zijn beschikbaar.
Met Google Assistant kan de bestuurder intuïtief communiceren met zijn voertuig zonder de ogen van de weg te halen. Hij of zij kan onder meer de interieurtemperatuur instellen, notities maken, de radio bedienen en vragen om het laatste nieuws of de weersverwachting.
Google Play biedt een steeds groter wordende catalogus van apps (momenteel meer dan honderd) die de digitale rijervaring op het 12-inchscherm verrijken.
Tot de beschikbare apps behoren onder meer Vivaldi – een internetbrowser waarmee gebruikers hun e-mails kunnen controleren – en EasyPark, dat het betalen van parkeerkosten vereenvoudigt. Verder zijn diverse streamingapps beschikbaar voor gebruik tijdens pauzes, zoals HBO Max en Prime Video.
Meer veiligheid
Met het in 2023 gelanceerde ‘human first programme’ onderstreept Renault zijn inzet voor het wereldwijd verbeteren van de veiligheid van bestuurders, passagiers én overige weggebruikers door middel van diverse technologische innovaties.
Om het rijgedrag te verbeteren en de veiligheid te verhogen, is de Trafic Van E-Tech electric voorzien van de Safety Coach. Deze gebruikt voertuigsensoren én kunstmatige intelligentie om risico’s voor de bestuurder te analyseren. Daarbij houdt Safety Coach rekening met de snelheid, het aanhouden van een veilige afstand en de rijstrook, rijstrookwisselingen en alertheid van de bestuurder.
Op basis van de verzamelde gegevens geeft het systeem na elke rit een score van 0 tot 100 (de Safety Score), samen met persoonlijke adviezen op basis van het rijgedrag. Daarbij toont de Safety Monitor een realtime weergave van het rijgedrag direct op het dashboard.
Elektrisch rijden gemakkelijker met My Renault app
De Trafic Van E-Tech electric biedt toegang tot de functies van de My Renault app, die van dagelijks nut zijn bij het gebruik van een elektrische auto. Denk aan het plannen van laadsessies, preconditionering van het interieur en het monitoren van de actieradius. Ook andere functies vereenvoudigen het dagelijks gebruik, zoals het lokaliseren van de auto, het controleren van de portiervergrendeling op afstand en het bijhouden van het onderhoud via de gekoppelde onderhoudskalender.
Digitale personalisatie
In ambulances, brandweerwagens, politievoertuigen, koelwagens en andere omgebouwde versies van de Trafic E-Tech electric zijn de conversies eenvoudig te beheren via het 12-inch multimediascherm, dankzij de nieuwe generatie van de Convertor Companion-app. Deze bekroonde app – geïntroduceerd in de Renault Master – biedt carrosseriebouwers meer flexibiliteit. Zij kunnen de inhoud eenvoudig en intuïtief aanpassen aan de specifieke toepassing.
Renault introduceert met de Trafic Van E-Tech electric bovendien een volledig nieuwe functie voor identificatie van de chauffeur. Deze connected service, speciaal ontwikkeld voor wagenparken, genereert QR-codes op het scherm, waarmee bestuurders zich kunnen identificeren in auto’s die zijn uitgerust met openR evo. Hierdoor zijn extra apparaten of fysieke badges overbodig: alles is direct beschikbaar in het voertuig zodra de dienst is geactiveerd.
Hogere waardevastheid
De mogelijkheid om voertuigen op afstand te updaten verbetert niet alleen de rijervaring en daarmee de productiviteit van gebruikers, maar draagt ook bij aan de waardevastheid van het voertuig. Een auto van drie of vier jaar oud daalt minder snel in waarde als hij voortdurend is verrijkt met nieuwe functies. Dit resulteert in een hogere inruilwaarde. Dit verjongingseffect is vooral van belang bij lichte bedrijfswagens. In vergelijking met personenauto’s hebben die doorgaans een langere levensduur en worden ze intensiever en frequenter gebruikt.
Gedurende de volledige levenscyclus van de Trafic E-Tech electric worden nieuwe connected services toegevoegd, die zowel de rijervaring als het wagenparkbeheer verder verbeteren.
De Trafic E-Tech electric wordt geproduceerd in Frankrijk, in de fabriek van Renault Group in Sandouville, en verschijnt eind 2026.
* Onder voorbehoud van WLTP-homologatie
** Inclusief gerecyclede materialen op basis van ISO-norm 14021 + restmaterialen uit de productie die opnieuw op industriële schaal in het proces worden gebruikt
*** In afwachting van definitieve documentatie over gebruikte materialen
**** The Circular Economy for Plastics – A European Analysis 2024
Google, Google Play, Google Maps, Android Auto, Gemini en andere merknamen zijn handelsmerken van Google LLC.