Nieuwe raceauto met spectaculaire styling

Renault Sport R.S. 01

SCHIPHOL-RIJK – Renault onderstreept opnieuw zijn passie voor autosport met de Renault Sport R.S. 01. De nieuwe raceauto met middenmotor heeft een spectaculaire styling en levert exceptionele prestaties. Renault heeft de auto speciaal voor een nieuwe raceklasse in de World Series by Renault in 2015 ontwikkeld.

De naam van de auto, Renault Sport R.S. 01, is een ode aan Renaults eerste Formule 1-auto. Onder toeziend oog van Nederlander Laurens van den Acker – Senior Vice President Corporate Design van Renault – creëerde het ontwikkelingsteam een functioneel ontwerp, met de kenmerkende uitstraling van Renault. Het ontwerp van de Renault Sport R.S. 01 straalt snelheid en efficiency uit. Het eerste wat opvalt is de grille, die koellucht via een kanaal in de carrosseriestructuur naar twee radiatoren achter in de auto leidt. De splitter aan de voorkant genereert downforce terwijl twee vinnen aan de zijkant van de voorbumper de turbulentie van de draaiende wielen minimaliseren. Op topsnelheid (300 km/uur) genereert de raceauto 1,7 ton downforce. De luchtweerstand van de Renault Sport R.S. 01 is eveneens gelijk aan die van een Formula Renault 3.5.

Indrukwekkende prestaties
Dankzij de koolstofvezel monocoque is het gewicht slechts 1.100 kg. De 3,8-liter NISMO V6-motor produceert 367 kW (500 pk) vermogen en 600 Nm koppel. De krachtbron is gekoppeld aan een sequentiële zevenversnellingsbak. Michelin-banden en Öhlins- schokdempers zorgen voor een optimale wegligging. Koolstofvezel remschijven met een diameter van 380 mm en schijfremmen met zes zuigers per remklauw brengen de Renault Sport R.S. 01 veilig en snel tot stilstand.

Renault Sport Trophy
De Renault Sport R.S. 01 rijdt in een eigen raceklasse tijdens de World Series by Renault: de Renault Sport Trophy. Deze klasse biedt plaats aan twintig zogenoemde Pro-Am-teams, bestaande uit een professionele coureur en een amateur. Omdat alle auto’s identiek zijn, komt het volledig aan op de vaardigheden van de coureurs. De winnaar van de Pro-categorie krijgt een uitnodiging om mee te doen aan een speciaal trainings-programma met onder meer een simulator, mediatraining en een fysieke training. Na deze training gaat de winnaar naar Japan, om als onderdeel van het NISMO-team mee te rijden in het Japanse Super GT-kampioenschap. De winnaar van de amateurs krijgt de kans om in de LMP2-klasse deel te nemen aan de 24-uursrace van Le Mans in 2016.

Onderstel
Type Dallara koolfstofvezel monocoque en stalen veiligheidskooi
Veiligheid Monocoque, veiligheidskooi en crashboxes die voldoen aan de FIA-eisen voor LMP1 2014, inklapbare stuurkolom, Sabelt-stoel FIA 8862/2009 standard
Carrosserie Composietmateriaal Aerodynamica   Splitter en blade aan de voorzijde, getrapte vlakke bodem, diffuser en vleugel achter
 Motor
Type NISMO V6 – 24 kleppen – 3.799 cm3
Plaatsing Midden achterin, in lengterichting geplaatst
Brandstofinspuiting – twee turbo’s
Maximumvermogen > 367 kW (500 pk)
Maximumkoppel > 600 Nm
Maximumtoerental 6,800 t.p.m.
Elektronisch motormanagement Pectel SQ6M met tractiecontrole
Data-acquisitie Cosworth ICD Pro
Transmissie
Type Achterwielaandrijving
Versnellingsbak Sadev sequentiële zevenversnellingsbak met achteruitversnelling
Bediening XAP semi-automaat met flippers aan het stuur
Differentieel Limited slip
Koppeling ZF Race Engineering, long service life met anti-afslaan-functie
 Wielophanging
Wielophanging Dubbele dwarsgeplaatste wieldraagarmen met duwstang
Dempers Öhlins-dempers verstelbaar in twee standen
Remmen PFC 380 mm koolstofvezel remschijven, zes zuigers per remklauw, Bosch ABS
Besturing Hydraulische stuurbekrachtiging
Wielen
Wielen Braid-wielen, centrale wielmoer
Banden Michelin 30/68 R18 (voor), 31/71 R18 (achter)
Maten, inhoud en gewicht
Lengte 4.710 mm
Breedte 2.000 mm
Hoogte 1.116 mm
Wielbasis 2.744 mm
Spoorbreedte voor/achter 1.675 / 1.624 mm
Brandstoftank 150 liter
Gewicht < 1.100 kg

* Voorlopige specificaties