Renault terug op het podium: eerste plaats in Frankrijk, tweede plaats in Europa

Het merk Renault verkocht in de eerste helft van 2023 in totaal 770.807 auto’s (PC & LCV) aan klanten wereldwijd (+11%). In Europa steeg de verkoop in de eerste helft van 2023 met 21% tot 501.985 eenheden (PC & LCV). Net als in 2022 boekt Renault aanzienlijke vooruitgang in de hogere segmenten, de groeiende geëlektrificeerde** markt, het C-segment, de retailmarkt en de LCV-markt.

GROEI OP DE GEELEKTRIFICEERDE MARKT

De grote groei van de verkoop van HEV’s (+40%) met 83.000 eenheden geeft een sterke impuls aan elektrificatiestrategie van Renault: de totale verkoop steeg met 17% tot 132.500 auto’s. De Austral – waarvan 65% een HEV-versies was – en de Arkana (55% van verkochte exemplaren een HEV) hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan dit succes.

De Renault Megane E-Tech electric – die in 2023 voor het eerst voor een heel jaar verkrijgbaar is – bereikte in het eerste half jaar van 2023 meer dan 23.000 verkopen. Het is de best verkochte elektrische auto in zijn segment in Frankrijk. De Megane E-Tech electric is daarnaast goed voor bijna 50% van de EV-verkopen van Renault, met in totaal 48.000 eenheden. Vanaf de tweede helft van 2023 start de internationale verkoop van de Megane, met een verkoopstart in Turkije en Brazilië.

GROEI IN DE HOGERE SEGMENTEN

Het C-segment modellengamma van Renault neemt een steeds groter deel van de verkoop van het merk voor zijn rekening: met een verkoop van ongeveer 136.195 voertuigen steeg het volume met 42%.

De Renault Austral nam een ​​groot deel van dit succes voor zijn rekening met 39.495 verkopen in het eerste half jaar van 2023. Van de Renault Arkana verkocht Renault in de eerste helft van 2023 in totaal 41.821 exemplaren.

Ondanks de aanhoudende bevoorradingsbeperkingen behaalde Renault zijn verkoopdoelstelling. Het merk wist deze op optimaal niveau te houden, met meer dan een op de twee verkochte voertuigen aan particuliere klanten. De retailmix komt uit op 51% in de eerste helft van 2023. Dat is een plus van 8 procent ten opzichte van het marktgemiddelde (43%).

GROEI OP DE LCV-MARKT

De verkoop van lichte bedrijfswagens (LCV) van Renault stijgt nog altijd harder dan de totale LCV-markt zelf. Wereldwijd bereikte de verkoop van Renault LCV’s in totaal 186.000 eenheden (+21,5%) en in Europa steeg de verkoop met 25,4% tot 144.250 eenheden. De LCV-markt zelf steeg met 11,7%.

Deze uitstekende prestatie was te danken aan het succes van de Kangoo (+11,7%), Express (+48,9%), Master (+13,8%) en Trafic (+36%), allemaal leiders in hun segment.

De markt in Latijns-Amerika groeide met 11,9%, terwijl Renault hier een groei realiseerde van +19% met 27.833 eenheden. Dit komt onder meer door het succes van de Oroch pick-up (+36,8%), Kangoo (+21,9%) en Master (+15,9%).

Renault is al 12 jaar pionier in de markt van geëlektrificeerde bedrijfsvoertuigen met de Kangoo en Master. Het merk zet dit momentum voort met de lancering van Trafic Van E-Tech en de onthulling van een nieuwe multi-energie bestelwagen voor het einde van 2023.

Fabrice Cambolive, Chief Executive Officer, merk Renault: “We zijn dit jaar goed begonnen. Alle inspanningen hebben geresulteerd in een tweede plaats overall in Europa. Dit is het resultaat van het succes van de Austral en Megane E-Tech electric en van de inzet van ons netwerk en het Renault-team. In het tweede half jaar van 2023 voeren we het tempo op met de gloednieuwe Espace, de nieuwe Clio en de nieuwe Arkana.”