Renault Trafic, Estafette en Goelette: de eerste Software Defined Vehicles (SDV) van Ampere

Renault introduceert met de volledig elektrische Trafic, Estafette en Goelette drie baanbrekende bedrijfswagens die als eerste gebruik maken van een flexibele en schaalbare softwarearchitectuur. Deze door Ampere ontwikkelde SDV-architectuur (Software Defined Vehicle) maakt de modellen slimmer, efficiënter en toekomstbestendig.

NIEUWE BASIS: SOFTWARE IN PLAATS VAN ALLEEN HARDWARE

Traditioneel worden auto’s ontworpen rondom een chassis met een verbrandingsmotor of elektrische aandrijving, waarna software en andere componenten worden toegevoegd. Het resultaat is dat bepaalde voertuigen soms wel 80 elektronische regeleenheden (ECU’s) bevatten, wat de integratie van nieuwe functies bemoeilijkt.

Ampere pakt dit anders aan. Door het voertuig op te bouwen als een geavanceerde computer, ontstaat een centraal, intelligent softwaresysteem dat in real-time functies kan aansturen, analyseren en bijwerken. Dankzij deze centrale architectuur – aangedreven door high-performance computers – kunnen systemen zoals rijhulpassistenten (ADAS), aandrijflijn, chassiscontrole en connectiviteitsdiensten efficiënter samenwerken.

Het slimme besturingssysteem, CAR OS, is ontworpen door Ampere en biedt continue updates. Het is voor het eerst beschikbaar op de nieuwe Renault Trafic, Estafette en Goelette.

EEN GESCHIKT VOERTUIG VOOR ELK DOELEINDE

Uitgaande van de SDV-architectuur kunnen zakelijke gebruikers hun bedrijfswagen personaliseren en upgraden, net zoals bij een smartphone of laptop. Dit maakt het voertuig aanpasbaar op basis van gebruik, branche en voorkeuren. Voorbeelden van toepassingen zijn:

VERBETERDE INZETBAARHEID

Voorspellend onderhoud is al beschikbaar op bestaande voertuigen, maar krijgt een enorme boost door de rekencapaciteit van de SDV-architectuur. De slijtage van bepaalde onderdelen is in real-time te volgen en het is ook mogelijk om op afstand diagnoses te stellen, zodat reparaties gepland kunnen worden. Waar mogelijk kunnen ook direct corrigerende maatregelen getroffen worden. Dit verhoogt de inzetbaarheid van bedrijfswagens en verlaagt onderhoudskosten, wat met name nuttig is voor wagenparkbeheerders.

LANGERE LEVENSDUUR

Dankzij de mogelijkheid tot over-the-air software-updates blijft een auto bij de tijd, zelfs jaren na levering. Een drie of vier jaar oude auto schrijft bovendien minder snel af, omdat er nieuwe functies zijn toegevoegd. Dat is een groot voordeel in het bedrijfswagensegment, waar auto’s intensiever worden gebruikt en een lange levensduur kennen.

GEPRESENTEERD OP DE CV SHOW IN BIRMINGHAM

De Renault Trafic, Estafette en Goelette worden ontwikkeld in samenwerking met Flexis en geproduceerd in de fabriek in Sandouville, Frankrijk. Op 29 april 2025 om 9:00 uur (UTC) worden de drie nieuwe bedrijfswagens gepresenteerd tijdens de CV Show in Birmingham.