Renault viert zestigste verjaardag van iconische 4L

SCHIPHOL-RIJK – Renault viert dit jaar de zestigste verjaardag van de Renault 4L. Het zeer succesvolle model, waarvan meer dan 8 miljoen exemplaren zijn verkocht in ruim honderd landen, is meer dan alleen een auto. Het is een regelrecht icoon.

Ondanks de onzekere situatie van het Covid-coronavirus, gaan de geplande feestelijkheden rondom de verjaardag van de Renault 4L door, omdat deze voornamelijk op social media worden gevierd.

Voor de zestigjarige is een uitgebreid programma met events uitgerold, die telkens op de vierde en veertiende van de maand plaatsvinden. Op social media, met exclusieve content, door en voor fans en met verhalen van verzamelaars en prominente gasten. Dit alles heeft tot doel om ons opnieuw onder te dompelen in de geschiedenis van een Renault model dat veel meer dan zijn stempel heeft gedrukt op zijn tijd.

Als symbool van de Franse popcultuur is deze auto – van gisteren – ook de auto van vandaag. En waarom niet de auto van morgen? Het officiële programma kan variëren naargelang de actualiteit en wordt aangevuld met acties op lokaal initiatief.

FEBRUARI – Voor de verjaardag van de Renault 4L doet Renault een beroep op graficus en illustrator Greg, een toonaangevende kunstenaar op het gebied van sportieve illustraties. Zo creëerde Greg meer dan een dozijn exclusieve 4L’s in de grafische ontwerpen en universums die representatief zijn voor de verschillende tijdperken van de compacte Renault. Deze illustraties worden het gehele jaar door onthuld.

Het jubileum is ook een gelegenheid om onze passie en verbondenheid met de Renault 4L te benadrukken. Verder zijn er tal van mooie verhalen te ontdekken die aan achter het stuurwiel van deze legendarische auto zijn ontstaan (vanaf 8 februari op social media).

L’Atelier Renault, de emblematische plaats van het merk, presenteert vanaf 14 februari een Parijse versie van de Renault 4L in zijn etalage op de Champs-Elysées. Deze versie, die door iedereen zal worden herkend, heeft een carrosserie met een uniek motief.

MAART – Renault Classic, verantwoordelijk voor het behoud van het erfgoed van Renault, zet dertig modellen van deze Renault in de kijker. Van deze modellen worden twaalf iconische versies opgesteld in een speciaal voor deze gelegenheid ontworpen, scenografisch juwelenkistje.

APRIL – Doordat de Renault 4L ronduit tijdloos is, zullen de allerkleinsten er nog altijd ontzettend graag mee spelen… Influencers vertellen over hun eigen versie van de auto aan de hand van leuke filmpjes in Stop-Motion. Hiervoor wordt de miniatuurcollectie van Renault gebruikt.

MEI – Zowel de webshop als de boetiek van L’Atelier Renault, gevestigd op Avenue des Champs-Elysées nr. 53, stelt een reeks voorwerpen met een afbeelding van de Renault 4L tentoon, die speciaal ontworpen is voor zijn zestigste verjaardag.

Als icoon in de filmindustrie zal de Renault 4L tijdens de 74e editie van het Internationale Filmfestival van Cannes over de rode loper cruisen

In mei lanceert Renault een reeks video’s waarin de geheimen van Renault 4L worden onthuld aan de hand van verschillende modellen. Dat wordt ook de gelegenheid om de getuigenissen bijeen te sprokkelen van mensen die zijn opgegroeid met de Renault 4L. Niet alleen van verzamelaars, maar ook van alle beroemdheden die de geschiedenis van deze auto hebben gevormd.

JULI – Als icoon in de filmindustrie, beroemd geworden door zijn vele verschijningen op het witte doek, zal de Renault 4L tijdens de 74e editie van het Internationale Filmfestival van Cannes over de rode loper cruisen.

De tentoonstelling ‘4L popicoon’ doet zijn intrede in L’Atelier Renault op een van de mooiste avenues ter wereld. Dit wordt de gelegenheid om een nieuwe Renault 4L en tal van andere verrassingen te ontdekken.

SEPTEMBER – De autodeeldienst Zity verwelkomt de Renault 4L voor een unieke elektrische ontmoeting.

NOVEMBER – De Renault 4L bestelwagenversie, die ook in de regen het mooie weer maakt, zorgt voor een aanvullende verrassing.

In de loop van het jaar worden meer evenementen aangekondigd.