Rij slim, kies voor LPG

LPG heeft diverse kwaliteiten, maar die zijn niet allemaal even bekend: het is milieuvriendelijk, veilig en voordelig in het gebruik. In deze tijd van voortdurend stijgende brandstofprijzen en de noodzaak om CO2-emissies te beperken, maakt LPG het verschil. Maar, vraagt u zich af, is het niet lastig om op LPG te rijden? Om LPG te tanken? Damiaan, Verantwoordelijke Transversale Prestaties bij het merk Dacia, vertelt over LPG, ofwel Liquefied Petroleum Gas, dat veel lof oogst bij de klanten van Dacia die een Bi-Fuel-model rijden. Wie het probeert, is onmiddellijk verkocht.

‘Vloeibaar gas, dat is vast gevaarlijk en vervuilend’, denken veel mensen. Maar het tegendeel is waar. Onbekend maakt onbemind – dat gezegde geldt ook voor LPG. Die reputatie van een gevaarlijke brandstof is allang achterhaald en volstrekt onterecht. De LPG-verbrandingstechnologie heeft zich al decennialang bewezen als een veilige, betrouwbare en eenvoudige oplossing. Bestuurders die het gebruik van LPG hebben omarmd, zijn tevreden omdat ze goedkoper rijden en bovendien een beduidend grotere actieradius hebben. Want een auto die op LPG rijdt, is gewoon voorzien van een benzinemotor en heeft behalve een LPG-tank ook een benzinetank. Kun je het vergelijken met diesel rijden? Nou ja en nee, want de prijs aan de pomp is lager, net als de uitstoot van CO2 en fijnstof. In veel landen wordt LPG als een schone brandstof beschouwd en LPG wordt dus ook steeds bekender. Bij Dacia zijn de Sandero, de Sandero Stepway, de nieuwe Duster en de geheel nieuwe Jogger leverbaar als Bi-Fuel-versie, zodat ze op LPG kunnen rijden. Het aanbod is ongeëvenaard en biedt zowel de Dacia-rijder als onze planeet tal van voordelen.

‘LPG is praktisch en eenvoudig, economisch en ecologisch verantwoord. Met andere woorden: typisch Dacia!’, zegt Damiaan, Verantwoordelijke Transversale Prestaties van Dacia

LPG: EIGENTIJDSE BRANDSTOF

LPG is geen niche- of modeverschijnsel, integendeel! De LPG-verbrandingstechnologie is al sinds 1979 in gebruik in de autosector. Vooral in Korea, Rusland, Thailand, Mexico en Turkije. In Europa zijn Nederland, Italië, Polen en Oekraïne de koplopers op LPG-gebied. Wereldwijd rijden inmiddels ongeveer 28 miljoen voertuigen op LPG.

‘De populariteit van LPG in deze landen is te verklaren door de overvloedige aanwezigheid van natuurlijke gasbronnen én fiscale voordelen. In Nederland is de prijs van een liter LPG ongeveer de helft van wat een liter benzine kost, en daarom is rijden op LPG al vanaf pakweg 5.000 kilometer goedkoper.’

In andere landen is de lagere populariteit van LPG vooral te wijten aan het gebrek aan kennis over de voordelen van het gebruik van LPG en het beperkte aantal tankstations waar deze brandstof verkrijgbaar is.

DACIA DURFT OP HET GEBIED VAN LPG

Sinds twee jaar zit LPG meer dan ooit in de lift. De verkoop stijgt, mede vanwege de prijsstijging van benzine en diesel.
Mede daarom bieden steeds meer autofabrikanten modellen aan die af fabriek zijn voorzien van een LPG-installatie. De meerderheid van de voertuigen die op benzine en LPG rijden, zijn aangepast door gespecialiseerde ombouwers buiten het netwerk van de autofabrikant. Dacia zet al sinds 2010 in op LPG motoren die volledig op de band worden geproduceerd en is het enige automerk dat al zijn modellen met verbrandingsmotor ook met een LPG-installatie aanbiedt. Dacia is dus andermaal een merk met durf; het zette immers eerder al de autowereld al op zijn kop met ongekend voordelige, eigentijdse modellen die zijn gericht op de essentie.

‘Dacia heeft het LPG-aanbod voor iedereen bereikbaar gemaakt door de Sandero, de Sandero Stepway, de nieuwe Duster en de geheel nieuwe Jogger aan te bieden in een Bi-Fuel-versie’, aldus Damiaan.

Resultaat? Steeds meer automobilisten kopen een auto die op LPG kan rijden. Het totaal in Nederland is nog niet groot, maar LPG kent een relatief snelle groei, die voor een heel groot deel op naam van Dacia: 60% van alle in Nederland verkochte Dacia’s is een Bi-Fuel-versie. In thuisland Frankrijk verviervoudigde de verkoop van LPG-auto’s in het eerste halfjaar van 2021 ten opzichte van 2020. Die sterke groei in Frankrijk komt ook voor een groot deel op naam van Dacia: in 2020 leverde het merk maar liefst 78% van alle nieuwe auto’s met LPG-installatie. Dat zegt veel over het verband van LPG en de filosofie van Dacia.

BI-FUEL: LPG ‘ZONDER BEPERKINGEN’ DOOR DACIA

De in de productie geïntegreerde LPG-technologie van de TCe 100 Bi-Fuel-motor staat borg voor veiligheid en betrouwbaarheid. De looptijd van de garantie op de Bi-Fuel-versies – tot en met 18 oktober 2021 is dat vijf jaar of 100.000 kilometer, daarna de gebruikelijke drie jaar of 100.000 kilometer – is net als de onderhoudsintervallen en -kosten én de inhoud van de bagageruimte identiek aan die van de benzineversies. De LPG-tank is optimaal geïntegreerd in de uitsparing die anders het reservewiel herbergt. Dankzij het Bi-Fuel-aanbod af fabriek en de bijbehorende fabrieksgarantie trekt Dacia veel nieuwe klanten. En het succes komt niet uit de lucht vallen, want Bi-Fuel-modellen bieden tal van voordelen.

‘Dacia-klanten zijn heel praktisch: ze willen een nuttige auto voor dagelijks gebruik. Dankzij de twee tanks met brandstof bieden de Bi-Fuel-modellen een actieradius van ruim 1.000 kilometer en zelfs 1.300 kilometer met de nieuwe Dacia Sandero’, aldus Damiaan.

Het Dacia Bi-Fuel-aanbod is praktisch, economisch, ecologisch verantwoord en eenvoudig in gebruik. Het is praktisch doordat de bagageruimte ondanks de twee brandstoftanks ongewijzigd is. En LPG tanken gebeurt via de tankklep, net als benzine tanken.

Het is ook financieel voordelig, want de motor verbruikt weliswaar ongeveer 15% meer LPG dan benzine, maar LPG is aan de pomp ook ongeveer de helft of meer voordeliger dan benzine. Dankzij de twee brandstoftanks bedraagt de actieradius van een Bi-Fuel-model ruim duizend kilometer – met de nieuwe Sandero Bi-Fuel is dat meer dan 1.300 kilometer.
B-Fuel is ook ecologisch verantwoord, want rijdend op LPG stoot een Dacia 10% minder CO2 uit dan op benzine, terwijl de trekkracht en het vermogen van de motor hoger zijn. Ten slotte is Bi-Fuel ook eenvoudig in het gebruik: de actieradius van elke tank is af te lezen op het scherm in het dashboard. Omschakelen naar benzine gebeurt automatisch als de LPG-tank leeg is.

Dat betekent dat LPG en Dacia een slimme, voordelige en ecologisch verantwoorde keuze zijn: winst voor de klant en onze planeet.

WAT IS LPG?

LPG staat voor Liquefied Petroleum Gas, een mengsel van lichte koolwaterstoffen, voornamelijk butaan (huishoudgas) en propaan. Dit gas is absoluut niet giftig. Bij verbranding produceert het nauwelijks fijnstof of NOx – verantwoordelijk voor luchtwegaandoeningen. LPG bestaat voor meer dan 60% uit aardgas. De motor werkt dus zowel op benzine als op LPG, beide brandstoffen zijn opgeslagen in afzonderlijke tanks. De automobilist kiest zelf welke brandstof hij verbruikt. Kiest hij LPG, dan stoot de motor gemiddeld 10% minder CO2 uit dan op benzine. In Europa wordt LPG verkocht door zo’n 32.000 tankstations, ongeveer een kwart van het totale aantal tankstations.