‘Time Fighters’: het verhaal achter de unieke samenwerking tussen Renault en de brandweer

Renault traint wereldwijd brandweerlieden zodat zij sneller kunnen reageren op ernstige ongevallen, wat bijdraagt aan het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. De samenwerking met de brandweer heeft ook geleid tot de ontwikkeling van belangrijke veiligheidsinnovaties voor geëlektrificeerde modellen.

13 JAAR MET DE BRANDWEER

Luitenant-kolonel Christophe Lenglos, die momenteel via Yvelines SDIS Fire and Emergency Services fulltime is gedetacheerd bij Renault, heeft de onmisbare taak om te trainen en te coachen. Met hulp van Claire Petit-Boulanger (Tertiary Safety Expert bij Renault) reist hij de wereld rond, van Paraguay tot Tsjechië, om de veiligheidsexpertise van Renault te delen. Dat doen zij met behulp van:

INNOVATIES ONTWIKKELEN MET BRANDWEERLIEDEN

Brandweerlieden zijn betrokken bij het ontwerpproces van nieuwe auto’s. Een samenwerking die leidde tot een aantal innovaties:

Renault werkt naast deze innovaties aan andere innovatieve ideeën, bijvoorbeeld met stoelen. “We denken na over een manier om de rugleuningen van onze stoelen aan te passen, zodat brandweerlieden die eenvoudig naar achteren kunnen klappen om inzittenden snel en veilig uit de auto te bevrijden. We hebben hiervoor een patent opgesteld.”
– Claire Petit-Boulanger, Tertiary Safety Expert

We waren erg enthousiast toen Renault contact met ons opnam om de documentaire te maken. We ontdekten de meedogenloze training die eerstehulpverleners krijgen om die kostbare minuten te besparen die zo moeilijk te vinden zijn bij het reageren op verkeersongevallen.

‘TIMEFIGHTERS: EVERY MINUTE COUNTS’

Om het dierbare werk van de brandweer uit te lichten, lanceerden Renault en Publicis Conseil op 29 maart jl. een wereldwijde campagne. Publicis Conseil deed een beroep op de scherpe ogen van de gebroeders Jules en Gédéon Naudet (regisseurs van de bekroonde documentaires over de aanslagen van 11 september in New York, de terroristische aanslagen van 13 november in Parijs en de brand in de Notre Dame in Parijs) om de film ‘TimeFighters: every minute counts’ te maken.

Dagenlang volgden de broers het leven van brandweerlieden uit de kazerne van Montigny-le-Bretonneux (Yvelines, Frankrijk) en toonden zij de intensieve samenwerking tussen Renault Group en de hulpdiensten langs de weg. Omdat zij ‘altijd gefascineerd waren door de brandweer en de risico’s die genomen worden om levens te redden’, waren de gebroeders Naudet direct gecharmeerd van het idee om de dagelijkse werkzaamheden en noodgevallen te filmen, samen met het onderzoekswerk dat vooraf gedaan wordt om beter te kunnen anticiperen op ongevallen.

“We waren erg enthousiast toen Renault contact met ons opnam om de documentaire te maken. We ontdekten de meedogenloze training die eerstehulpverleners krijgen om die kostbare minuten te besparen die zo moeilijk te vinden zijn bij het reageren op verkeersongevallen. We waren nog meer verrast toen we hoorden dat Renault als enige autofabrikant ter wereld brandweerlieden betrekt bij het ontwerpen van auto’s. Dat is opmerkelijk!”
– Gebroeders Naudet

Door de scherpzinnige blik van de gebroeders Naudet biedt de film een kijkje achter de schermen van de vrij onbekende samenwerking tussen Renault en de brandweer, waarbij enkele van de belangrijkste innovaties van de Franse fabrikant worden getoond. De film gaat gepaard met een campagne op print waarin de hoofdrolspelers van de samenwerking worden belicht. Een campagne op social media gaat verder in op de betrokkenheid van Renault.

RENAULT DEELT VOORTGANG EN KENNIS MET IEDEREEN

Trainingstools voor brandweerlieden worden gedeeld via het #TimeFighters-platform waar alle brandweerlieden ter wereld toegang tot hebben. Er wordt zelfs overwogen om een open source database met innovaties van Renault Group te creëren, zodat zaken als de Fireman Access en de verwijderbare rugleuningen door alle fabrikanten kunnen worden toegepast.

Omdat het redden van levens iedereen aangaat.

Lees meer over het programma op https://www.renault.nl/human-first.html.