Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

The originals Renault: een virtueel museum, gewijd aan de iconische modellen van het merk, en een nieuwe webshop met merchandising

Persbericht   Renault

Renault blijft zichzelf opnieuw uitvinden en opent voor het eerst in zijn geschiedenis een gloednieuw virtueel museum, alsook een nieuwe webshop met merchandise. De ideale gelegenheid om tijdens de kerst- en eindejaarsfeesten 123 jaar Franse autopassie te herbeleven en de magie van Renault onder de kerstboom te leggen.

Renault sluit weer aan bij zijn verleden en lanceert officieel zijn eerste virtuele museum ‘The Originals’, dat online en volledig gratis ter beschikking wordt gesteld. Dit virtuele museum herbergt ook de nieuwe webshop ‘The Originals Store’. Hier kunnen bezoekers merchandisingproducten bestellen, waarvan sommige ook in het Atelier Renault op de Champs-Elysées verkrijgbaar zijn. Beide sites zijn overal ter wereld toegankelijk en zijn beschikbaar in zes talen (Frans, Engels, Duits, Spaans, Portugees en Italiaans). De volgende maanden komen daar nog andere talen bij.

Door dit nieuwe virtuele museum online te brengen, biedt Renault bezoekers uit de hele wereld onbeperkt toegang tot het culturele erfgoed van het Franse merk, een echte primeur. Ze worden op sleeptouw genomen voor een onbegrensde en vindingrijke ontdekkingstocht. Opgebouwd uit archieven en eenvoudige technische gegevens, een bezoek aangepast aan de wereld van vandaag, zo vrij en ludiek als het maar kan.

Eenentwintig mythische modellen van het merk passeren de revue in een nieuwe ervaring met innovatieve technologie, die kan worden beleefd dankzij het fotogrammetrieproces1. Deze techniek werd door het merk geselecteerd om bezoekers nog meer onder te dompelen in de ervaring en zijn iconische modellen te tonen met een ongeëvenaarde zin voor detail. Renault creëerde daartoe een unieke studio om auto’s in goede lichtomstandigheden te kunnen scannen.

De voertuigen werden volledig in 3D gescand en de delen die niet toegankelijk waren voor het instrument, werden hertekend en in postproductie geassembleerd.

Vanaf eind december 2021 zullen er nog andere modellen worden toegevoegd. Tegen eind januari 2022 zullen er vijftig nieuwe modellen beschikbaar zijn en tegen eind december 2022 zullen er tachtig modellen worden tentoongesteld.

“Renault, een emblematisch merk van de popcultuur, had recht op een museum die naam waardig. Met deze virtuele fotogalerij laten we onze bezoekers onze – en hun – geschiedenis herbeleven. Het merkuniversum van Renault komt ook tot uiting in het gamma The Originals-producten in onze gloednieuwe e-shop,” benadrukt Arnaud BELLONI, Directeur Global Marketing van Renault.

De oprichting van deze nieuwe webshop biedt het merk ook de gelegenheid om de ontwikkeling van een uitgesproken affectieve relatie tussen het merk en zijn klanten centraal te stellen in zijn DNA en tegelijk zijn aanbod te diversifiëren om een breder publiek te bereiken. Met 400 merchandisingproducten, miniaturen, mode, speelgoed, accessoires, decoratie enz., evenals onuitgegeven collecties en bestsellers, biedt deze nieuwe webshop een strategische ondersteuning om het merk te dynamiseren. In de komende maanden zullen nog veel meer verrassingen te zien zijn en zullen de collecties regelmatig verrijkt worden.

Ontdek het virtuele museum ‘Renault The Originals’.

Toegang tot de e-shop ‘Renault The Originals Store’.

1Fotogrammetrie is een techniek waarbij op basis van een scan en een reeks foto’s een 3D-model wordt gemaakt. Deze techniek maakt het mogelijk om alle subtiliteiten van de oude automaterialen (leder, hout, koper, kunststof, stoffen, enz.) en de exacte lijnen van auto’s weer te geven. Tegelijkertijd draagt het bij tot de industrialisering van 3D-modellen en de creatie van materialen. Renault deed hiervoor een beroep op de knowhow van RAZORFISH en Museo3D.

over Renault