Renault en Nissan, die samen goed zijn voor tien procent van de wereldwijde autoverkoop, startten in 2014 samenwerking op vier belangrijke punten: technische ontwikkeling, productie- en onderdelenlevering, inkoop en human resources. Terwijl Renault en Nissan onafhankelijk van elkaar opereren, vallen de genoemde bedrijfsonderdelen onder verantwoording van een gezamenlijke Alliance Executive Vice President.<\/p>\n
\u201cSamenwerking in vier belangrijke businessfuncties hebben geresulteerd in het bereiken van meerwaarde door kostenreductie, het vermijden van onnodige uitgaven en in omzetgroei. Dankzij de samenwerking verwacht de Alliantie tenminste 4,5 miljard euro synergievoordeel in 2018\u201d<\/em>, aldus Carlos Ghosn<\/strong>, Voorzitter en CEO van de Alliantie Renault-Nissan.<\/p>\n
Common Module Family<\/strong>
\nCommon Module Family (CMF) is het unieke systeem van modulaire voertuigarchitectuur dat de Alliantie in toenemende mate toepast uit het oogpunt van synergie. De Alliantie plukt al de voordelen van CMF, zoals die zich aftekent in de Nissan Roque voor Noord-Amerika, de awards winnende QASHQAI voor Europa en de X-TRAIL voor Japan en China. Renault boekt succes met de nieuwe Espace, de Kadjar, de nieuwe M\u00e9gane en de Talisman, allen gebaseerd op het CFM-C\/D platform.<\/p>\n
In 2015 startte Renault met de verkoop van de Kwid in India, gevolgd door de lancering van de Redi-Go door Datsun medio 2016. Beide modellen worden gebouwd in de fabriek van de Alliantie in Chennai, India, op het CMF-A platform<\/a>, dat is bedoeld voor de kleinste en meest betaalbare modelcategorie\u00ebn.<\/p>\n