{"id":12858,"date":"2021-10-27T09:20:54","date_gmt":"2021-10-27T07:20:54","guid":{"rendered":"https:\/\/media.renault-group.nl\/?p=12858"},"modified":"2021-11-03T08:37:30","modified_gmt":"2021-11-03T07:37:30","slug":"van-hooibalen-tot-golftas-de-revolutie-van-de-achterklep","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/media.renault-group.nl\/van-hooibalen-tot-golftas-de-revolutie-van-de-achterklep\/","title":{"rendered":"Van hooibalen tot golftas: de revolutie van de hatchback"},"content":{"rendered":"

We schrijven 1961: Renault onthult zijn R4<\/strong>. In die tijd begonnen de Fransen het platteland te verlaten om zich dichter bij de steden te gaan wonen. Aangezien het openbaarvervoer verre van optimaal was, kozen ze vooral voor de randstad. Zo groeide er een nieuwe behoefte aan een auto die zich zowel op de velden als in de stad op zijn gemak voelde. Een auto waarmee je zowel naar de winkel als naar het werk kon rijden. In diezelfde periode begonnen ook steeds meer vrouwen te werken, waardoor de koopkracht van huishoudens toenam. In die context bood de Renault 4, al snel omgedoopt tot \u20184L\u2019, een oplossing voor zowel de stad als het platteland. Zowel voor doordeweeks als voor het weekend\u2026 En dat was in ruime mate te danken aan zijn achterklep.<\/p>\n

Hugues, Directeur van Renault Classic: \u201cDe achterklep bracht een ware revolutie teweeg in de autosector, door een uitzonderlijke moduleerbaarheid te cre\u00ebren in het interieur.\u201d<\/em><\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Een deur naar vrijheid<\/h2>\n

De Renault 4<\/strong> groeide al snel uit tot een maatschappelijk fenomeen dankzij deze vijfde deur<\/strong>. Initiatiefnemer van het project was Pierre Dreyfus, van 1955 tot 1975 baas van de R\u00e9gie Renault. Hij legde zijn teams uit dat hij \u2018volume\u2019 wilde in een \u2018Blue Jean\u2019-auto, een auto die iedereen zou aanspreken en alle leeftijdsgroepen en sociale klassen over de hele wereld zou bereiken. Met ruim 8 miljoen verkochte exemplaren in meer dan honderd landen<\/strong> gedurende meer dan 30 jaar lijdt het geen twijfel dat Renault in die uitdaging geslaagd is. \u201cMet de 4L en zijn achterklep hebben we een automodel uitgevonden en een nieuwe autostandaard gecre\u00eberd,\u201d<\/em>, zegt Hugues tevreden. \u201cHet was een geniale uitvinding, die resulteerde in een auto die het midden hield tussen een sedan en een station, en zelfs een bedrijfsvoertuig.\u201d<\/em><\/p>\n

\"\"<\/p>\n

De achterklep bood 4L-gebruikers een eenvoudige en praktische toegang tot het interieur<\/strong>, om een baal stro of kampeerspullen in te laden en te vervoeren, gericht op de activiteiten en het leven dat men leidde. De uitzonderlijke moduleerbaarheid die deze vijfde deur<\/strong> cre\u00eberde, bood ingenieurs en ontwerpers echter ook de mogelijkheid om de eerste echte \u2018auto om in te leven\u2019 te ontwerpen.<\/strong> \u201cDankzij die achterklep konden de ingenieurs zich namelijk ontdoen van de erg klassieke vorm (motorkap, interieur en kofferbak),\u201d<\/em> legt Hugues uit. \u201cMet een vijfde deur ben je veel vrijer om te tekenen wat je wil.\u201d<\/em> Het was inderdaad de achterklep die het mogelijk maakte om later nieuwe voertuigtypes zoals MPV\u2019s en SUV\u2019s te cre\u00ebren\u2026<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Toegepast op het hele gamma<\/h2>\n

Door het succes dat de 4L dankzij deze innovatie kende, durfde Renault het recept later ook in meer traditionele segmenten toe te passen: in die van de gezinsauto met een reguliere kofferbak. Dat resulteerde in de Renault 16, geboren in 1965 en het boegbeeld van een ongeziene revolutie: hij \u2018democratiseerde\u2019 de nieuwe norm via hoger gepositioneerde modellen. Maar eigenlijk kan je de Renault 16 als een grote versie van de Renault 4 beschouwen. Hij beschikte namelijk over alle kenmerken van die laatste: ze kwamen allebei met vijfde deur en een uitgebreid moduleerbare achterbank.<\/p>\n

\u201cMet de Renault 16 beseften we dat we de achterklep konden \u2018opleggen\u2019 op gezinsvriendelijkere modellen en zelfs op topmodellen.\u201d<\/em> Hugues, Directeur van Renault Classic<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

In feite leende de achterklep zich voor alle modellen<\/strong>, van sedans tot coup\u00e9s en stations. Vanuit die basis begon Renault een uitgebreid gamma van modellen met achterklep te ontwikkelen, zoals de R20 en R30, de Fuego, de R25, de R11, enz. De achterklep beleefde zelfs zijn gloriedagen tijdens de rally Parijs-Dakar 1982, die werd gewonnen door de broers Marreau met hun Renault 20.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

De achterklep van Arkana, een evidentie<\/h2>\n

In het huidige Renault aanbod is Arkana de grootste ambassadeur van de achterklep.<\/strong> \u201cDe achterklep was een must op deze mix van een SUV en een coup\u00e9,\u201d<\/em> vertelt Hugues. \u201chet vormt de ideale oplossing voor de ontwerper, die een strakke en elegante lijn kan tekenen terwijl de klant toch over alle nodige functionaliteit beschikt,\u201d<\/em> gaat hij verder. \u201cDe achterklep van de Arkana cre\u00ebert volume, vergemakkelijkt de toegang tot het interieur en biedt meer laadvolume dan een gewone kofferbak”<\/em>. Kortom, de ideale auto om gemakkelijk een golftas in te laden. Zelfs in combinatie met een baal stro, als je dat zou willen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

We schrijven 1961: Renault onthult zijn R4. In die tijd begonnen de Fransen het platteland te verlaten om zich dichter bij de steden te gaan wonen. Aangezien het openbaarvervoer verre van optimaal was, kozen ze vooral voor de randstad. Zo groeide er een nieuwe behoefte aan een auto die zich zowel op de velden als […]<\/p>\n","protected":false},"author":27,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1017],"tags":[1112],"acf":[],"yoast_head":"\nVan hooibalen tot golftas: de revolutie van de hatchback - Renault Group<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/media.renault-group.nl\/van-hooibalen-tot-golftas-de-revolutie-van-de-achterklep\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"nl_NL\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Van hooibalen tot golftas: de revolutie van de hatchback - Renault Group\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"We schrijven 1961: Renault onthult zijn R4. In die tijd begonnen de Fransen het platteland te verlaten om zich dichter bij de steden te gaan wonen. Aangezien het openbaarvervoer verre van optimaal was, kozen ze vooral voor de randstad. Zo groeide er een nieuwe behoefte aan een auto die zich zowel op de velden als […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/media.renault-group.nl\/van-hooibalen-tot-golftas-de-revolutie-van-de-achterklep\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Renault Group\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2021-10-27T07:20:54+00:00\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2021-11-03T07:37:30+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/media.renault-group.nl\/wp-content\/uploads\/2021\/10\/3-2021-Story-Renault_From-carrying-straw-bales-to-golf-bags-the-hatchback-sparked-a-revolution-scaled.jpg\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"2560\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"1712\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/jpeg\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"peterstraathof\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Geschreven door\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"peterstraathof\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Geschatte leestijd\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"3 minuten\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/media.renault-group.nl\/van-hooibalen-tot-golftas-de-revolutie-van-de-achterklep\/\",\"url\":\"https:\/\/media.renault-group.nl\/van-hooibalen-tot-golftas-de-revolutie-van-de-achterklep\/\",\"name\":\"Van hooibalen tot golftas: de revolutie van de hatchback - Renault Group\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"http:\/\/media.renault-group.nl\/#website\"},\"datePublished\":\"2021-10-27T07:20:54+00:00\",\"dateModified\":\"2021-11-03T07:37:30+00:00\",\"author\":{\"@id\":\"http:\/\/media.renault-group.nl\/#\/schema\/person\/18423f22b073f7a445f8709cedb98d6a\"},\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/media.renault-group.nl\/van-hooibalen-tot-golftas-de-revolutie-van-de-achterklep\/\"]}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"http:\/\/media.renault-group.nl\/#website\",\"url\":\"http:\/\/media.renault-group.nl\/\",\"name\":\"Renault Group\",\"description\":\"Nieuws & Media Center\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"http:\/\/media.renault-group.nl\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"nl-NL\"},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"http:\/\/media.renault-group.nl\/#\/schema\/person\/18423f22b073f7a445f8709cedb98d6a\",\"name\":\"peterstraathof\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"http:\/\/media.renault-group.nl\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/6bfdb76b26c7ba0e28b396fa7cbe7318?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/6bfdb76b26c7ba0e28b396fa7cbe7318?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"peterstraathof\"},\"url\":\"https:\/\/media.renault-group.nl\/author\/peterstraathof\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Van hooibalen tot golftas: de revolutie van de hatchback - Renault Group","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/media.renault-group.nl\/van-hooibalen-tot-golftas-de-revolutie-van-de-achterklep\/","og_locale":"nl_NL","og_type":"article","og_title":"Van hooibalen tot golftas: de revolutie van de hatchback - Renault Group","og_description":"We schrijven 1961: Renault onthult zijn R4. In die tijd begonnen de Fransen het platteland te verlaten om zich dichter bij de steden te gaan wonen. Aangezien het openbaarvervoer verre van optimaal was, kozen ze vooral voor de randstad. Zo groeide er een nieuwe behoefte aan een auto die zich zowel op de velden als […]","og_url":"https:\/\/media.renault-group.nl\/van-hooibalen-tot-golftas-de-revolutie-van-de-achterklep\/","og_site_name":"Renault Group","article_published_time":"2021-10-27T07:20:54+00:00","article_modified_time":"2021-11-03T07:37:30+00:00","og_image":[{"width":2560,"height":1712,"url":"https:\/\/media.renault-group.nl\/wp-content\/uploads\/2021\/10\/3-2021-Story-Renault_From-carrying-straw-bales-to-golf-bags-the-hatchback-sparked-a-revolution-scaled.jpg","type":"image\/jpeg"}],"author":"peterstraathof","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Geschreven door":"peterstraathof","Geschatte leestijd":"3 minuten"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/media.renault-group.nl\/van-hooibalen-tot-golftas-de-revolutie-van-de-achterklep\/","url":"https:\/\/media.renault-group.nl\/van-hooibalen-tot-golftas-de-revolutie-van-de-achterklep\/","name":"Van hooibalen tot golftas: de revolutie van de hatchback - Renault Group","isPartOf":{"@id":"http:\/\/media.renault-group.nl\/#website"},"datePublished":"2021-10-27T07:20:54+00:00","dateModified":"2021-11-03T07:37:30+00:00","author":{"@id":"http:\/\/media.renault-group.nl\/#\/schema\/person\/18423f22b073f7a445f8709cedb98d6a"},"inLanguage":"nl-NL","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/media.renault-group.nl\/van-hooibalen-tot-golftas-de-revolutie-van-de-achterklep\/"]}]},{"@type":"WebSite","@id":"http:\/\/media.renault-group.nl\/#website","url":"http:\/\/media.renault-group.nl\/","name":"Renault Group","description":"Nieuws & Media Center","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"http:\/\/media.renault-group.nl\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"nl-NL"},{"@type":"Person","@id":"http:\/\/media.renault-group.nl\/#\/schema\/person\/18423f22b073f7a445f8709cedb98d6a","name":"peterstraathof","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"http:\/\/media.renault-group.nl\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/6bfdb76b26c7ba0e28b396fa7cbe7318?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/6bfdb76b26c7ba0e28b396fa7cbe7318?s=96&d=mm&r=g","caption":"peterstraathof"},"url":"https:\/\/media.renault-group.nl\/author\/peterstraathof\/"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/media.renault-group.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12858"}],"collection":[{"href":"https:\/\/media.renault-group.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/media.renault-group.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/media.renault-group.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/27"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/media.renault-group.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=12858"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/media.renault-group.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12858\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/media.renault-group.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=12858"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/media.renault-group.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=12858"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/media.renault-group.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=12858"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}