150 Renault ZOE modellen voor Smart Solar Charging-project
Smart Solar Charging-netwerk project
Renault, Europa’s marktleider in elektrische auto’s, en zijn Nederlandse economische partners, de Gemeente Utrecht, ElaadNL en LomboXnet, ondertekenden op 11 maart 2016 in Parijs een intentieverklaring voor de ontwikkeling van een Frans-Nederlands netwerkproject voor Smart Solar Charging-oplossingen voor elektrisch aangedreven auto’s.
De ondertekening werd bijgewoond door Laurens van den Acker, Senior Vice-President Corporate Design van Renault en Guillaume Berthier, Renault Sales Director elektrische auto’s, in bijzijn van koning Willem-Alexander en koningin Máxima, minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en de Franse staatssecretaris Désir van Europese Zaken.
Smart-charge-systeem voor elektrisch vervoer
Met de ondertekening is het de bedoeling dat de gemeente Utrecht pilotgebied wordt voor het Smart Solar Charging project. Tot en met 2017 heeft Renault – de grootste Europese fabrikant van elektrische auto’s – de intentie om 150 volledig elektrische Renault ZOE modellen aan de stad te leveren. ElaadNL verzorgt de infrastructuur en de smart charge-netwerkaansluiting. LomboXnet zal het netwerk van openbare 44 kW oplaadpunten installeren en netbeheerder Stedin brengt vraag en aanbod bij elkaar.
Fase 1 van het project zou bestaan uit de plaatsing van duizend Smart Solar Charge-laadpalen in de regio Utrecht. Die worden door 10.000 zonnepanelen van stroom voorzien. De installatie van de infrastructuur valt samen met de ontwikkeling van een dienst om elektrische auto’s te delen. Daarbij kunnen inwoners van Utrecht gebruikmaken van elektrische auto’s, aangedreven door middel van duurzame energie. De Renault ZOE R.Access-connectiviteit en de laadcapaciteit van 22 kW maken de elektrische Renault ZOE zeer geschikt voor het autodeelprogramma en voor slimme oplaad-apps.
Fase 2 zou voorzien in de ontwikkeling van een ‘vehicle-to-grid’-ecosysteem (V2G). Dat is een netwerk van solar oplaadpunten die elektrische auto’s voorzien van stroom, maar tijdens piekmomenten ook energie kunnen afnemen uit de batterij van geparkeerde elektrische auto’s die verbonden zijn aan het netwerk. Dit is het startpunt van een nieuw duurzaam energiesysteem.
Gebruik van duurzame energie bevorderen
Dankzij het pionierswerk met elektrische auto’s draagt Renault bij aan een grote verandering in de auto-industrie. Het doel is het gebruik van fossiele brandstof flink te beperken. Renault stimuleert ook wereldwijd de elektrische markt door middel van smart charging-experimenten die het gebruik van duurzame elektrische auto’s bevorderen. Een van de objectieven van het Smart Solar Charging-project ontwikkeld door Renault, ElaadNL, LomboXnet en de gemeente Utrecht, is het leveren van een substantiële bijdrage om de ecologische voetafdruk van de auto-industrie – maar ook die van alle sectoren die energie verbruiken – te verkleinen.
ElaadNL onderzoekt en test namens de Nederlandse netbeheerders de opties voor slim opladen. Met innovatieve techniek kunnen elektrische auto’s op slimme wijze en op het juiste moment worden opladen. Met Smart Charging is er de zekerheid dat de overvloed aan zonne- en windenergie gebruikt wordt om de auto’s op te laden.
LomboXnet had in juni 2015 in Utrecht een wereldprimeur: een oplaadstation dat Smart Solar Charging wereldwijd toegankelijk maakt. Dit oplaadstation kan laden en ontladen (V2G) en vormt de basis voor een nieuw lokaal energiesysteem, gebaseerd op lokale energiebronnen en lokale opslag. Het unieke laadstation is ontwikkeld door LomboXnet in samenwerking met GE, Stedin, Vidyn, Last Mile Solutions en gemeente Utrecht.
Door het V2G-project in te voeren op regionale schaal, creëert de regio Utrecht, samen met partners als Renault, een groot dynamisch laboratorium voor innovatieve slimme netwerkoplossingen. Dit project toont niet alleen de kracht van duurzame energie, maar verzekert de stad en de regio Utrecht ook van schonere lucht. Hiermee loopt Utrecht voorop als schone stad en verstevigt het zijn leidende positie als de competitiefste regio van de EU (volgens Eurostat) – een inspiratie voor andere stedelijke regio’s.
Renault bouwt al sinds 1898 auto’s. De Groupe Renault omvat meerdere automerken en verkocht in 2015 zo’n 2,8 miljoen voertuigen in 125 landen. De productie vindt plaats in 36 fabrieken en er werken meer dan 117.000 mensen bij Groupe Renault. Om de technologische uitdagingen van de toekomst het hoofd te bieden en de strategie van winstgevende groei voort te zetten, versterkt Groupe Renault de internationale groei en de samenhang tussen de merken Renault, Dacia en Renault Samsung Motors. De focus ligt nadrukkelijk op elektrische voertuigen, de unieke alliantie met Nissan en de partnerschappen met AVTOVAZ en Daimler.