Renault Group presteert: winst verdubbeld, record vrije kasstroom, terugkeer van dividend en verdere prestatieverbetering verwacht in 2023
Luca de Meo, CEO van Renault Group, zegt: “2022 heeft zijn beloften meer dan waargemaakt: met resultaten die onze aanvankelijke doelstellingen en marktverwachtingen overtroffen, hebben we de ‘Resurrection’-fase drie jaar eerder dan gepland voltooid. Deze prestatie weerspiegelt de energie en het harde werk van de teams van de Renault Group, ondanks sterke tegenwind door de verkoop van onze activiteiten in Rusland, de halfgeleidercrisis en kosteninflatie. De fundamenten van de Renault Group zijn grondig opgeschoond en er is geen weg meer terug. De financiële vooruitzichten voor 2023 en de terugkeer van een dividend illustreren dit. Daarnaast hebben we onze doelstelling bereikt om sinds 2010 een vermindering van 25% van onze wereldwijde CO2-voetafdruk te realiseren.”
“Ik wil alle teams bedanken voor deze goede resultaten. We hebben vertrouwen in de toekomst van de Groep. De uitstekende deelname van onze medewerkers aan het aandeelhoudersplan illustreert dit en maakt me bijzonder trots. De tweede fase van het plan, ‘Renovation’, gericht op producten, is al grotendeels aan de gang en zal de Renault Group in staat stellen om over 30 jaar zijn beste voertuigenaanbod te hebben. De successen van Renault Megane E-TECH Electric, Renault Austral en Dacia Jogger zijn de eerste modellen in dit offensief. Onze vooruitgang in de implementatie van de eerste strategische en financiële mijlpalen van Renaulution stelt ons in staat om vanaf vandaag het spannendste hoofdstuk van ons plan te starten: ‘Revolution’. Tot slot, zoals aangekondigd op 6 februari met onze partners Nissan en Mitsubishi, zullen de nieuwe fundamenten van onze Alliantie vanaf dit jaar worden ingezet met operationele projecten die waarde creëren voor alle belanghebbenden. Kom maar op met 2023!”
De highlights
- Resultaten voor 20221: financiële vooruitzichten voor boekjaar 2022 overtroffen (update in juli 2022)
- Groepsomzet € 46,4 miljard: +11,4% versus 2021
- Operationele marge van de groep € 2,6 miljard (5,6% van de omzet): € 1,4 miljard meer dan in 2021 (+2,8 punten), tot 6,4% in 2022 H2 (+2,9 punten versus 2021 H2)
- Bedrijfsmarge Automotive € 1,4 miljard (3,3% van de omzet): € 1,4 miljard meer dan in 2021 (+3,3 punten), tot 4,2% in 2022 H2 (+3,5 punten versus 2021 H2)
- Record operationele marge Automotive per voertuig
- Nettoresultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten € 1,6 miljard: € 1,1 miljard meer dan in 2021
- Nettoresultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten van -€ 2,3 miljard als gevolg van een stop van Russische industriële activiteiten aangekondigd op 16 mei 2022
- Record operationele vrije kasstroom in de auto-industrie van € 2,1 miljard (inclusief € 800 miljoen dividend van Mobilize Financial Services): € 1,2 miljard meer dan in 2021
- Automotive net-cash: terug naar groene cijfers met +€ 549 miljoen op 31 december 2022 vergeleken met -€ 1,1 miljard op 31 december 2021. Dat is een verbetering van € 1,6 miljard
- Break-evenpunt is met 50% verlaagd ten opzichte van 2019
- Doelstelling bereikt om sinds 2010 een vermindering van 25% van wereldwijde CO2-voetafdruk te realiseren
- Orderboeken op recordniveau en nieuwe voertuigen succesvol
- Orderboeken van Renault Group in Europa op recordniveau: 3,5 maanden omzet aan het einde van het jaar
- Verkoopmix aan retailklanten in de 5 belangrijkste Europese landen (Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Verenigd Koninkrijk): 67% (+9 punten vs. 2021, +15 punten vs. 2019)
- Groeiende prestaties van de verkoop van E-TECH3, goed voor 39% van de verkoop van personenauto’s van het merk Renault in Europa (+9 punten vs. 2021). Renault is het derde merk op de 100% EV-markt en het twee merk op de full-hybrid markt in Europa
- Succes van modellen:
- Liefst 86.000 exemplaren Renault Arkana verkocht in 2022 in meer dan 50 landen. In Europa is 65% van de verkopen de E-TECH-versie, 74% van kopers kiest hoogste uitrustingsniveau en 56% is verkocht via het retailkanaal
- Renault Megane E-TECH Electric in 2022 meer dan 33.000 keer verkocht sinds de lancering eind 2022 Q2. Het was de nummer 1 EV in Frankrijk in 2022 H2. Sinds de lancering zijn er tot nu toe 49.000 bestellingen geregistreerd, waarvan meer dan 70% voor de hoogste versies en meer dan 80% voor de krachtigste motoren.
- Dacia Sandero, met 229.500 verkochte exemplaren, bleef sinds 2017 de best verkochte auto voor particuliere klanten in Europa
- Dacia Spring 100% electric, geïntroduceerd medio 2021, boekte 48.900 verkochte exemplaren, een stijging van 75% ten opzichte van 2021 en was de nummer 3 EV verkocht aan particuliere klanten in Europa
- Dacia Jogger registreerde bijna 57.000 verkopen en was nummer 2 van het C-segment (ex. SUV) verkocht aan particuliere klanten in Europa
- Alpine bereikte een recordomzet, een stijging van 33% ten opzichte van 2021
- Productmix-effect van +2,8 punten op de auto-omzet vs. 2021 dankzij nieuwe introducties (Renault Arkana, Dacia Jogger en Renault Megane E-TECH Electric)
- Versnelling van het prijseffect, dat +9,7 punten bereikte op de omzet Automotive versus 2021 (+12,1 punten in H2 2022 na +7,4 punten in H1 2022), dankzij het commerciële beleid van Renaulution
- Financiële vooruitzichten voor boekjaar 2023
In een nog steeds uitdagende omgeving streeft de Groep ernaar zijn prestaties in 2023 te verbeteren met:
- een operationele marge van de Groep hoger dan of gelijk aan 6%
- een operationele vrije kasstroom in de auto-industrie van meer dan of gelijk aan € 2 miljard
1 De gepresenteerde resultaten hebben betrekking op voortgezette activiteiten (exclusief Avtovaz en Renault Rusland waarvan een stop op verkoop werd aangekondigd op 16 mei 2022)
2 Ton CO2-eq/vh. @150 000 km, Renault, Dacia, Alpine, Renault Korea Motors
3 E-Tech-gamma: elektrische en hybride voertuigen