5 EuroNCAP-sterren voor de Renault Captur: voor de vijftiende keer een maximale score voor Renault!
Uitgangspunt is optimale bescherming van alle inzittenden De Renault Captur moest hetzelfde passieve veiligheidsniveau bieden als de nieuwe Clio waarmee het platform wordt gedeeld. Vanuit onderzoek naar ongelukken en reëel gedrag van auto’s, heeft Renault veiligheidssystemen ontwikkeld, zodat de veiligheid van de inzittenden zo volledig en efficiënt mogelijk kan worden aangepakt. Om de inzittenden meer bescherming te bieden, is de elektronica in de Renault Captur zo ontwikkeld dat de meest actuele veiligheidsuitrustingen worden geactiveerd wanneer dit nodig is.
Bescherming van volwassen inzittenden
Bij een frontale aanrijding worden de bestuurder en passagier vóór beschermd door twee grote airbags, veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers. Ook zijn kreukelzones toegevoegd ter hoogte van de Magic Drawer opberglade om knieën en schenen nog beter te beschermen.
Achterin zijn alle zitplaatsen voorzien van 3-puntsgordels en hebben de zijzitplaatsen bovendien een spankrachtbegrenzer.
Er is bijzonder veel aandacht besteed aan de veiligheid bij een zijdelingse aanrijding, wat heeft geleid tot een indrukwekkende score van 7,9 van de 8 punten. Om in geval van een aanrijding twee keer zo snel te kunnen reageren, is de Renault Captur voorzien van twee sensoren: één in het voorportier en één in de middenstijl. Een speciaal algoritme past de reactiesnelheid aan de intensiteit van de aanrijding aan en activeert de allernieuwste airbags ter bescherming van borstkas en bekken.
In combinatie met de pole-test en de aanrijding van achteren zorgen deze resultaten ervoor dat de Renault Captur een score van 32 van de 36 punten heeft behaald voor het criterium ‘Aanrijding volwassene’ en dat is één van de beste resultaten in het segment van de kleine auto’s.
Bescherming van kinderen
Dankzij het ontwerp van de constructie en de 3-punts Isofix-bevestigingen die zowel op de passagiersstoel vóór als op de achterste zijzitplaatsen aanwezig zijn, behoort de bescherming van kinderen in de Renault Captur tot de beste van het B-segment met 39 van de 49 punten, ondanks de strengere beoordeling.
De Renault Captur behoort tot de beste op het gebied van bescherming van voetgangers
De voorkant van de Captur is zo ontworpen dat verwondingen ten gevolge van een aanrijding met een voetganger worden beperkt. De bumper heeft geen scherpe delen en het gedeelte onder de voorruit, dat normaal gesproken zeer stijf is, is nu zo ontworpen dat het vervormt, waardoor letsel op dit deel ook wordt beperkt. De motorkap is hoger geplaatst om een kreukelzone te behouden tussen de carrosserie en het bovenste gedeelte van de motor. Met 22 van de 36 punten, is de Renault Captur één van de koplopers in zijn segment.
Lees het volledige persbericht in de bijlage.