50 tinten blauw: een iconische kleur in beweging
Wanneer je aan Alpine denkt, dan denk je aan de kleur blauw. In het collectieve onderbewustzijn is deze kleur immers rechtstreeks verbonden met het sportieve merk van Renault Group. Het klopt dat de kleur van dichtbij betrokken was bij de prestaties van zijn modellen, zowel op de weg als bij races. Antony Villain, directeur Design van het merk Alpine, legt ons echter uit dat er niet echt één Alpine-blauw is…
Alle autoliefhebbers hebben het beeld van een driftende blauwe Alpine-berlinette in een hoekje van hun geheugen zitten. De triomfen van de A110 in de rally’s van de jaren ’60 en ’70 hebben generaties lang een grote indruk gemaakt en bijgedragen tot een instinctieve associatie tussen het merk en deze kleur.
“Voor Alpine is blauw meer dan een kleur. Het is een territorium! “Antony Villain, directeur Design bij Alpine
Een gevarieerd palet
Aanvankelijk waren de eerste Alpine modellen echter niet bepaald blauw. Wanneer Jean Rédélé in de zomer van 1955 zijn eerste producties op de binnenplaats van de fabriek van Billancourt voorstelt aan Pierre Dreyfus, destijds algemeen directeur van Renault, gebruikt hij een gevarieerd kleurenpalet: een blauwe, een witte en een rode auto. En wanneer hij de auto laat deelnemen aan races, is de kleine A106 soms wit of lichtblauw, maar nog niet metaalblauw. Ook worden Alpine-straatversies vaker in het rood, wit of geel besteld, in plaats van in het blauw.
Een legendarische kleurcombinatie
Pas met de A110-berlinette maakt metaalblauw, dat algauw iconisch wordt, zijn opwachting. Het schijnt trouwens dat dit gebeurde op vraag van een klant die zijn A110 wilde zien in een blauwe kleur, Panama genaamd. Jacques Cheinisse, commercieel medewerker bij Alpine en in zijn vrije uren overigens ook amateurcoureur, zou dat blauw gezien hebben en het ook gevraagd hebben voor de A110 die hij begin 1963 bestelde en in de rallysport inzette. Een virale keuze die algauw werd toegepast op alle berlinettes van het officiële team. Dit om de nationale kleuren te laten schitteren tijdens races, zoals formeel gebeurde bij Grote Prijzen tot 1967 (blauw voor Frankrijk, rood voor Italië, groen voor Groot-Brittannië, wit en daarna zilver voor Duitsland, enz.). Een legendarische kleurencombinatie was geboren…
Dit Alpine-metaalblauw, dat lange tijd de code RE 331 droeg, was niet het enige blauw dat Alpine destijds aan zijn klanten kon aanbieden. Daarnaast waren er bijvoorbeeld ‘Azur-metaalblauw’, ‘metallic staalblauw’, ‘Pacific-metaalblauw’ of ‘Estoril-metaalblauw’, die in de catalogus stonden tussen vele andere kleuren. “Er is inderdaad nooit één Alpine-blauw geweest”, bevestigt Antony Villain. “En er was toen in Dieppe ook veel geel, rood, oranje…”. De laatste A110, die in 1977 werd gebouwd, verliet de fabriek trouwens in prachtig Normandisch metaalgroen.
De sportieve prestaties van de berlinette (en de lagere prijs van deze kleur!) maken metaalblauw erg populair bij klanten. “In die mate dat veel Alpines die oorspronkelijk niet blauw waren, in de jaren ‘80 door hun eigenaar opnieuw werden gespoten in deze kleur. Er zijn tegenwoordig veel meer blauwe berlinettes dan er toen waren! ”, bevestigt Antony Villain. Metaalblauw was destijds goed voor 30% van de orders.
Blauw afgestemd op de trends … en de behoeften
Toen Renault in 2012 besloot om 50 jaar berlinette in stijl te vieren met de concept car A110-50, koos men natuurlijk voor een metaalblauw exemplaar. “Dit werd het iconische Alpine-blauw genoemd, maar was een nieuwe kleur”, zegt Antony Villain. “Bij de hergeboorte van Alpine bestond een van de eerste opdrachten erin om de Alpine te decoreren die meedeed aan endurence races. De tijd begon te dringen, daarom namen we het blauw over dat we sindsdien gebruiken. ”
Een kleur die we vandaag terugvinden op de A110-straatversie, maar ook op de A480 van het Alpine Elf Matmut Endurance Team en de A521 van het Alpine F1 Team. Maar bij die laatste gaat het om een specifieke, iets lichtere kleur, gemaakt in samenwerking met de ingenieurs in Enstone. Met één specifiek doel: meer opvallen op het asfalt van de circuits en dus beter in beeld komen, terwijl de sponsors zichtbaarder worden.
Een blauw om opnieuw uit te vinden
De directeur Design van Alpine en zijn medewerkers kunnen hun creativiteit de vrije loop laten: “Ons doel als designers is om dit imago te projecteren in de toekomst. Het is een mooi palet voor ons. Blauw is een verankering die eindeloos kan worden aangepast. Het staat niet vast. Dat is er interessant aan. Het is een uitdaging om nieuwe vibraties, nieuwe behandelingen, nieuwe dieptes te vinden… We moeten meegaan met de tijd en nieuwe technologieën. “De lancering van het toekomstige Alpine-gamma zou wel eens enkele verrassende kleuren kunnen opleveren…