Deze vierde aflevering van de serie ‘Alpine, 70 jaar’, die in maart werd gelanceerd ter ere van het jubileum van het merk, is volledig gewijd aan rijsensatie. En aan de verschillende manieren waarop de unieke Alpine-beleving wordt ervaren, door zowel de rijders als liefhebbers van het merk.
Toen hij na een snelle rit over bergwegen uit een van zijn creaties stapte, had Alpine-oprichter Jean Rédélé de gewoonte om te zeggen: ‘Ik heb er enorm van genoten’. De sensatie die het rijden in een Alpine toen al kenmerkte, is vandaag de dag nog steeds de leidraad voor de ontwikkelingsteams.
Rijsensaties als bron van inspiratie
Bij een ieder staat het rijgevoel centraal, ook in het persoonlijke verhaal van Laurent Hurgon, testrijder bij Alpine. Hij is ook een vaste deelnemer aan de Franse en Europese kampioenschappen in de GT4-klasse met een A110. Hurgon is betrokken bij de ontwikkeling van alle modellen van het merk en speelt een actieve rol in het waarmaken van de ‘adembenemende rijbeleving’ die Alpine belooft.
“We willen het plezier dat wij hebben gehad bij de ontwikkeling van onze auto’s, doorgeven aan onze klanten.”
Laurent Hurgon, Testrijder, Alpine Cars
Bij Alpine gaat de ervaring verder dan de auto zelf
Maar de Alpine-ervaring beperkt zich niet tot de bestuurdersstoel. Rondom het merk ontvouwt zich een hele opwindende wereld. Antonino Labate beschrijft met precisie en overtuiging de verschillende facetten van deze unieke belevingswereld.
“Rijden is slechts het begin. Ons doel is een complete multizintuigelijke ervaring te creëren, met momenten die ons emotioneel verbinden met onze fans.”
Alpine, dat in 1955 werdopgericht door Jean Rédélé, heeft in de loop der jareneensterkereputatieopgebouwd met zijn Franse sportauto’s. In 2018 introduceerde het merk de nieuwe A110, eensportauto die trouw is aan de tijdloze principes van Alpine op het vlak van compacteafmetingen, gewichtsreductie, wendbaarheidenrijplezier. In 2021 is de businessunit Alpine opgerichtalshét merk voorinnovatieve, authentiekeenexclusievesportauto’s van Renault Group. Die sportauto’sbouwenvoort op het erfgoeden de knowhow van de historische Alpine fabriek in Dieppe en van de technische knowhow van Alpine Racing en Alpine Cars. Met zijnexpertiseneemt Alpine deelaan de twee grote FIA-kampioenschappen: de Formule 1 en het World Endurance Championship. Alpine is ookactief in andere disciplines via klantenteams in de rallysporten in de racerij in Cup- en GT4-kampioenschappen. 2024 markeerdeeenkeerpunt in de ambities van Alpine. Dat komttotuiting in de 100% elektrische ‘Dream Garage’ en in de lancering van zijnhot hatch, de A290, gevolgd door de eerstesportieve fastback, de A390 die in 2025 verschijnt.