Revolutie Alpine in aantocht
Dankzij het ‘Renaulution-plan’ dat is geïntroduceerd door Luca de Meo, CEO van Renault Group, kreeg het iconische Franse sportautomerk Alpine een geweldig vooruitzicht. Luca de Meo presenteerde een ambitieus toekomstplan voor de verdere groei van Alpine tijdens een event voor pers en investeerders op de locatie van het Alpine F1 Team in Enstone (Verenigd Koninkrijk).
Alpine werd opnieuw gelanceerd in 2017 met de A110. Na de reorganisatie in 2021 maakt het merk zich nu als zelfstandige Business Unit op voor een nieuwe groeifase. De lancering van nieuwe, 100% elektrisch modellen vanaf 2024 stelt het merk in staat zijn inkomsten te verhogen, zodat het vanaf 2026 break-even kan draaien. In 2027 start Alpine met internationale uitbreiding, ondersteund door een modellenaanbod dat is afgestemd op nieuwe markten, waaronder de Verenigde Staten. Deze verdere uitrol helpt om de financiële prestaties en merkwaarde te verbeteren.
Alpine bevestigt ambitieuze doelen:
|
Van Renaulution naar Revolution
Luca de Meo, CEO van Renault Group: “Alpine is het merk voor liefhebbers van autosport en hypermoderne technologie. De focus ligt op excellentie. Nog maar twee jaar geleden zat Alpine op een dood spoor en ontbrak het aan duidelijke perspectieven. Sindsdien hebben we van Alpine een volwaardige autofabrikant gemaakt met uitstekende troeven: een technisch centrum van topklasse, een unieke fabricagekennis en een groeiend distributienetwerk. Bovendien bereidt de toetreding van Alpine tot de Formule 1 het bedrijf voor op het bereiken van nieuwe hoogten, waardoor het merk de erkenning krijgt die hoort bij het toppunt van de autosport.”
Alpine A110 ongekend populair
De omzet van Alpine bereikte in 2022 een record, een stijging van 33% ten opzichte van 2021. Bijna zeven jaar na de lancering is de Alpine A110 de bestverkochte sportauto in Frankrijk en staat hij in de top 5 van bestverkochte sportauto’s in Europa. In 2022 waren de drie gelimiteerde edities – de A110 GT J. Rédélé, A110 Tour de Corse 75 en A110 R Fernando Alonso – in slechts dertig minuten uitverkocht. De orderboeken zijn voor ruim zeven maanden gevuld en naar verwachting worden in 2023 meer dan 4.200 eenheden verkocht.
Verenigde Staten
Het totaal aantal verkooppunten van Alpine is in amper twee jaar tijd verdubbeld tot 140, gebaseerd op cijfers van 31 december 2022. Alpine is een samenwerking aangegaan met RedBird en AutoNation in de Verenigde Staten, waarmee het zijn aantrekkingskracht verder versterkt in een land waar het merk grote ambities heeft. Bovendien is Alpine voor het eerst opgenomen in de top 150 van meest waardevolle merken in Frankrijk en is het nu € 550 miljoen waard (2023 Brand Finance France 150 Study).
Zeven nieuwe modellen tegen 2030
Alpine staat vele uitdagingen te wachten, zoals de transitie naar 100% elektrische aandrijving. Hiervoor kan het merk vertrouwen op de uitgebreide expertise van zijn technici en ingenieurs, die tot de top van ‘s werelds beste autosportspecialisten behoren. Alpine ontwikkelt zijn eigen ‘Dream Garage’, bestaande uit 100% elektrische modellen:
- De toekomstige, elektrische en sportieve A290 (voor het B-segment op basis van het CMFB-EV-platform van de Renault 4 en 5), waarvan de showcar afgelopen mei werd onthuld, wordt in 2024 verwacht.
- Een C-segment Crossover GT gepland voor 2025, die zal worden geproduceerd in de fabriek van Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé in Frankrijk.
- De geheel nieuwe A110 – de vaandeldrager van het erfgoed en de knowhow van Alpine – volgt eind 2026 met 100% elektrische aandrijving.
APP (Alpine Performance Platform)
Het prototype van de A110 E-ternité bewees dat Alpine de capaciteit heeft om op kostenefficiënte wijze een eigen platform te ontwikkelen, wat betekent dat het auto’s kan aanbieden die trouw zijn aan het DNA van Alpine, met een sterke focus op sportiviteit en wendbaarheid.
Het modulaire Alpine Performance Platform (APP) profiteert ook van de interne middelen van het bedrijf om schaalvoordelen te realiseren. Dankzij het modulaire karakter van het APP kan het platform voor de toekomstige, elektrische Alpine A110 in lengte en breedte worden aangepast. Het APP dient ook als basis voor andere nieuwe modellen, waaronder een baanbrekende roadster op basis van de Alpine A110 en de nieuwe Alpine A310: een sportcoupé met vier zitplaatsen. Ten slotte zal de toekomstige ‘Dream Garage’ van Alpine ook bestaan uit twee nieuwe modellen in het D/E-segment.
Waterstof
Behalve het APP-platform ontwikkelt Alpine ook eigen technologie voor zijn exclusieve sportauto’s, waaronder een interne verbrandingsmotor op waterstof en ADM (Alpine Dynamic Module). ADM tilt de centrale intelligentie naar een ongekend niveau ter verbetering van de wendbaarheid en prestaties binnen de elektrische architectuur.
Ondersteund door toonaangevende partners
Alpine streeft naar de creatie van een ecosysteem, waarbij belangrijke partners helpen om samen met Renault Group de sportauto van morgen uit te vinden. Het APP-platform profiteert van de SDV-expertise (Software-Defined Vehicle) van Ampere, de toekomstige software-speler van Renault Group.
Mobilize Financial Services stelt Alpine in staat klanten aan te trekken en aan zich te binden via op maat gemaakte financiële diensten. Ten slotte kan het bedrijf – als aanvulling op zijn eigen verkoopkanaal – een beroep doen op het internationale distributienetwerk van Renault Group. Andere externe partners bieden ook ondersteuning, zoals Google om connectiviteitsdiensten te ontwikkelen en Verkor om hoogwaardige, in Frankrijk (Duinkerken) geproduceerde batterijen te leveren.
Alpine streeft ernaar zijn merkimago te versterken en de inkomsten te verhogen. Dit bereikt het merk onder andere door meer bekendheid te geven aan autosport, zoals het World Endurance Championship 2024 waar Alpine als fabrieksteam de strijd aangaat in de hoogste Hypercar-klasse. Maar ook in de Formule 1 waar Alpine meer licenties en merchandising-inkomsten wil creëren. Om zijn transformatie te versnellen, werkt Alpine samen met nieuwe investeerders zoals Otro Capital, RedBird Capital Partners en Maximum Effort Investments.
Belangrijkste cijfersAlpine heeft bijna 2.000 medewerkers, 140 verkooppunten en vijf ontwerp- en productiefaciliteiten.
|
De strategie van Alpine werd maandag 26 juni 2023 door Luca de Meo, CEO van Renault Group, en Laurent Rossi, CEO van Alpine, toegelicht tijdens de Alpine Future Tour in Enstone. Bekijk de persconferentie terug via de deze link: Alpine Future Tour.