Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Alpine A290: speciale samenwerking met Michelin

Alpine

Om de volledig nieuwe Alpine A290 de kenmerkende wendbaarheid en het rijplezier van de Alpine A110 mee te geven, is opnieuw een samenwerking met Michelin aangegaan voor de ontwikkeling van de banden. Philippe Mérimée, verantwoordelijk voor rijgedrag en afstelling bij Alpine, en Frédéric Brigaud, Technisch Accountmanager bij Michelin voor Alpine, gaan in op de bijna fusieachtige samenwerking tussen de twee bedrijven.

De banden vormen het enige contactpunt tussen de auto en het wegdek en spelen daarom een cruciale rol in de rijdynamiek van een auto. Dat geldt al helemaal voor sportauto’s zoals de Alpine A110. Het merk aarzelde dan ook geen moment toen het begon met de planning en ontwikkeling van de volgend jaar te lanceren Alpine A290. “De met Michelin-banden uitgevoerde Alpine A110 werd al snel de referentie qua rijdynamiek. Dus waarom zouden we elders zoeken voor de ontwikkeling van de banden voor de nieuwe A290?”, zegt Philippe Mérimée.

“De met Michelin-banden uitgevoerde Alpine A110 werd al snel de referentie qua rijdynamiek. Dus waarom zouden we elders zoeken voor de ontwikkeling van de banden voor de nieuwe A290?”

Philippe Mérimée


Langdurige samenwerking gebaseerd op innovatie

De samenwerking die vandaag de dag tussen Alpine en Michelin bestaat, bouwt voort op een lange traditie die teruggaat tot de jaren zestig van de vorige eeuw, toen Michelin zich inzette voor de ontwikkeling van radiaaltechnologie die de wereld van banden revolutioneerde. Het leveren van banden voor Alpine Formule 3-raceauto’s met verstelbare wielophanging droeg bij aan het verfijnen van het concept, evenals het elimineren van gripverlies bij hoge snelheden dat het werk van de ingenieurs van Michelin belemmerde.

De twee bedrijven zijn sindsdien altijd nauw blijven samenwerken, zowel in de autosport als voor productieauto’s. Het was immers met Alpine dat Michelin de eerste slicks in de autosport introduceerde, tijdens de 24 uur van Le Mans in 1967. Het idee werd onmiddellijk overgenomen in de Formule 1. Het was ook met Alpine en Michelin dat radiaaltechnologie voor het eerst zegevierde in het Wereldkampioenschap Rally (in 1973) en in Le Mans (1978).

Gezien het meer recente succes van de Alpine A110 was er alle reden om de samenwerking voort te zetten in de vorm van een exclusief partnerschap. “De waarde van onze samenwerking komt voort uit het feit dat we in een zeer vroeg stadium de basis kunnen leggen voor een gezamenlijk ontwikkelingsproject”, gaat Philippe Mérimée verder.


Gezamenlijke beslissing

De overgang van de Alpine A110 met achterwielaandrijving en een verbrandingsmotor naar de Alpine A290 met voorwielaandrijving en volledig elektrische aandrijving, was voor Alpine een compleet nieuwe gewaarwording. Philippe Mérimée: “We moesten de waarden van ons merk heroverwegen. Bij elektrische voertuigen is een laag energieverbruik een belangrijke parameter.”

Normaliter bepaalt de autofabrikant de bandenmaten voor een model, maar bij de bepaling van de bandenmaat van de nieuwe Alpine A290 was Michelin nauw betrokken. “De bandenmaat speelt een cruciale rol op het gebied van dynamische prestaties, veerkracht, massa, actieradius en energie-efficiëntie”, benadrukt Frédéric Brigaud.

Voor de Alpine A290 is uiteindelijk gekozen voor de bandenmaat 225/40 R19, wat neerkomt op een loopvlakbreedte van 225 millimeter, gecombineerd met 45 millimeter hoge wang en een binnendiameter van 19 inch. Ondertussen zijn twee bandentypen geselecteerd voor het model: de Michelin Pilot Sport S5, een op prestaties gerichte band, en de Pilot Sport EV die meer de nadruk legt op efficiency door de lagere rolweerstand.


Project gestart in 2021

De technische samenwerking tussen Alpine en Michelin voor de Alpine A110 begon in 2012. Die voor de A290 in 2021. “Op dat moment was er eigenlijk nog niets tastbaars”, zegt Frédéric Brigaud. “Maar we waren in staat om aan de hand van virtuele simulaties toch aan de opdracht te werken.”

Vervolgens konden Alpine en Michelin het werkelijke ontwikkelingsproces starten, inclusief een gezamenlijk testprogramma om verschillende banden te evalueren die waren gemonteerd op een testvoertuig. De meeste van deze tests – die meestal een week duren – vonden plaats op het testterrein van Michelin in Ladoux, nabij Clermont-Ferrand in Frankrijk, waar een breed spectrum aan (weers)omstandigheden kunnen worden nagebootst. In 2024 staat nog een gezamenlijke test gepland bij de Indra-faciliteit in Zuid-Spanje. De gegevens die tijdens deze tests zijn verkregen, zijn van onschatbare waarde voor het vaststellen van de uiteindelijke specificaties van de banden. De onthulling van de nieuwe Alpine A290 staat medio 2024 gepland.

over Alpine