Renault Symbioz: aan boord van de ‘voiture à vivre familiale’
- De nieuwe Renault Symbioz is gemaakt voor veelzijdigheid (4,41 m lang, 1,79 m breed, wielbasis 2,64 m) met een gematigd gewicht (circa 1.500 kg, afhankelijk van de uitrusting) voor efficiëntie en wendbaarheid in de stad.
- Ruim en modulair van binnen, met een achterbank die ruim 16 cm verschuift, en een royale bagageruimte (van 492 tot 624 liter), toegankelijk via een elektrisch bedienbare achterklep met handsfree bediening.
- Het beste op het gebied van technologie met het Solarbay panoramadak en openR link multimediasysteem met geïntegreerde Google services.
- Schokdempers, aandrijflijn en stuurbekrachtiging afgesteld voor comfort en rijplezier.
- Efficiënte E-Tech full hybrid 145-aandrijflijn met een brandstofverbruik van 4,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 104 g/km (WLTP-cyclus) met de E-SAVE-functie om de batterijlading op peil te houden voor optimale prestaties en efficiëntie.
- Rijhulpsystemen van de nieuwe generatie: Active Driver Assist voor autonoom rijden op niveau 2, Predictive Hybrid Driving en Rear Automatic Emergency Braking.
- My Safety Switch: een knop waarmee de voorkeursinstellingen voor de rijhulpsystemen tegelijkertijd geactiveerd of gedeactiveerd kunnen worden.
- De nieuwe Renault Symbioz is verkrijgbaar vanaf € 36.490. Bekijk de volledige prijslijst. Het model is vanaf begin september te bezichtigen bij de Renault dealer.
Interieur is voortzetting van Renault erfgoed ‘voitures à vivre’
De Renault 16 was ontworpen als echte ‘voiture à vivre’ en onderscheidde zich daarmee van de concurrentie. Hij kwam in 1965 op de markt met een toentertijd ongekende vijfdeurs hatchback carrosserievorm. Samen met een verschuifbare achterbank was de Renault 16 veelzijdiger dan andere auto’s uit zijn tijd en ideaal voor vakantiereizen.
Sindsdien bleef Renault innoveren met gezinsauto’s die perfect pasten bij hun tijd. Dat gold ook voor de Renault Espace in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Die was toen revolutionair met zijn baanbrekende ‘monovolume’-ontwerp en modulaire interieur. Dat gebeurde opnieuw in de jaren negentig met de Renault Scénic, de eerste compacte MPV. Die was ontworpen als een cocon met een interieur dat volledig draaide om het welzijn van de passagiers.
De nieuwe Renault Symbioz deelt ditzelfde DNA. De bagageruimte en het interieur zijn naar behoefte aan te passen, hij zit vol handige technologieën en biedt compacte buitenmaten. Daarmee is hij een waardige opvolger van de vele voorgaande ‘voitures à vivre’ die inspeelden op de veranderingen in hun tijd. De Symbioz toont de nieuwe designtaal van Renault en sluit daarmee aan op de nieuwe Renault Scenic E-Tech electric en de nieuwe Renault Captur.
Het beste van het C-segment
De Symbioz combineert het beste van de Renault modellen in het C-segment met zijn modulaire ontwerp, connectiviteit en efficiëntie. Hij voldoet aan de hoogste standaarden op het gebied van comfort, zowel voor korte ritten als lange afstanden. Het model richt zich op een brede doelgroep, maar vooral op gezinnen die ruimte en efficiëntie willen combineren met een modern en hedendaags design. Ook voor zakelijke wagenparken is de Symbioz interessant dankzij zijn geëlektrificeerde aandrijflijnen en aantrekkelijke gebruikskosten. Voor beide doelgroepen biedt de Renault Symbioz een compromisloos win-win-aanbod.
Met een lengte van 4,41 meter positioneert de Renault Sybioz zich tussen de Captur en Austral. Hij versterkt daarmee de positie van Renault in het C-segment. Het nieuwe model vormt bovendien een uitbreiding van het E-Tech full hybrid-aanbod, bestaande uit de Arkana (4,57 meter) en Austral (4,51 meter) en van het E-Tech electric-aanbod dat verder bestaat uit de Megane en Scenic E-Tech electric. Dit sluit aan op de strategie van Renault om een volledig aanbod te bieden, dat met twee soorten elektrificatie en speciale platforms voldoet aan de wensen van een brede doelgroep.
De nieuwe Symbioz zit boordevol technologie, waaronder het openR link multimediasysteem met geïntegreerde Google-diensten en het innovatieve Solarbay panoramadak. De iconic-uitvoering is voorzien van maar liefst 29 rijhulpsystemen van de nieuwste generatie die de veiligheid en het rijcomfort optimaliseren.
Het nieuwe model wordt ook gekenmerkt door zijn ruime bagageruimte met een inhoud tot 624 liter – uitzonderlijk groot voor een auto van dit formaat – en een modulair interieur met een verschuifbare en volledig neerklapbare achterbank. Hiermee behoort de Symbioz zelfs tot de beste modellen in zijn klasse. Tegelijkertijd blijft hij compact en wendbaar in combinatie met de veelzijdigheid die onmisbaar is voor een gezinsauto.
De Renault Symbioz is een gezinsauto die milieuvriendelijk is, zuinig rijdt en circa 1.500 kg weegt (van 1.499 tot 1.506 kg, afhankelijk van de uitrusting). Met zijn E-Tech full hybrid 145-aandrijflijn onderscheidt hij zich met een zeer laag brandstofverbruik en lage emissie. Deze ultra-efficiënte technologie is door Renault in 2020 geïntroduceerd en sindsdien alsmaar verder verbeterd.
Na de Arkana, Megane E-Tech electric, Austral en Scenic E-Tech electric maakt de Symbioz het aanbod van Renault modellen in het C-segment compleet, als onderdeel van het Renaulution-offensief. De nieuwe Renault Symbioz is verkrijgbaar vanaf € 36.490. De volledige prijslijst is te bekijken op de Renault website. Het model is vanaf begin september te bezichtigen bij de Renault dealer.