Renault Group white logo Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Alpine A390 bewijst zijn kracht in extreme kou

Alpine
  • Alpine onderwerpt A390 aan laatste wintertests in Lapland, waar extreme temperaturen tot -40°C de prestaties en betrouwbaarheid op de proef stellen.
  • Nieuwe Alpine A390 uitgerust met drie elektromotoren, vijf rijmodi (incl. ‘Track Mode’) en Alpine Active Torque Vectoring voor optimale grip en dynamiek.
  • Onthulling eerste sport fastback van Alpine op 27 mei 2025 in Dieppe, tijdens de viering van het 70-jarig bestaan van het merk.

De ontwikkeling van de nieuwe Alpine A390 – de eerste volledig elektrische sport fastback van het merk – is in de laatste fase beland. In Zweeds Lapland ondergaat het model bij temperaturen tot -40°C de laatste validatietests voordat de Alpine A390 op 27 mei 2025 in Dieppe wordt gepresenteerd, op de dag dat Alpine zijn 70-jarig bestaan viert.

Philippe Krief, CEO Alpine: “Onze sport fastback, het tweede model in de Alpine Dream Garage, ondergaat de laatste tests in extreme omstandigheden. De A390 is ontwikkeld door Alpine Engineering en biedt de prestaties en wendbaarheid van een vijfzitter met de geest van de A110. Met deze tests in Zweeds Lapland kunnen we garanderen dat de A390 trouw blijft aan het DNA van Alpine.”

Alpine ontwikkelt A390 in Lapland

Bij Alpine speelt engineering een centrale rol in de ontwikkeling van alle modellen. De A390 vormt daarop geen uitzondering. Het model ondergaat de laatste tests voor zijn officiële introductie over enkele maanden. Tijdens deze tests verfijnt Alpine de technologie die de status van het nieuwe vlaggenschip onderstreept. De extreme weersomstandigheden helpen het merk de duurzaamheid en betrouwbaarheid van het toekomstige productiemodel naar een nog hoger niveau te tillen, door omstandigheden te simuleren die overeenkomen met vijf jaar versnelde slijtage.

Met temperaturen tot wel -40°C zijn tests op besneeuwde wegen en bevroren meren noodzakelijk voor de ontwikkelingsteams om de prestaties te valideren. De A390 wordt zwaar op de proef gesteld om een opwindende rijervaring te garanderen. Het doel is om het prestatie- en wendbaarheidsniveau te bereiken dat van een Alpine model wordt verwacht, terwijl de auto toegankelijk en progressief blijft zodat hij zich aanpast aan het niveau van de bestuurder.

Daarnaast hecht Alpine veel waarde aan de herhaalbaarheid van prestaties. Lapland is in die zin de perfecte testomgeving voor het beproeven van de technologie waarmee de A390 is uitgerust, zoals het aandrijfsysteem met drie elektromotoren en de vijf rijmodi, inclusief de nieuwe ‘Track Mode’ en Alpine Active Torque Vectoring. De extreme omstandigheden geven het ontwikkelingsteam een realistische indruk van het rijden in extreme condities. Daarnaast wordt in het bijzonder aandacht besteed aan verwarming, ontwaseming en ontdooiing, evenals aan het ESC-systeem (Electronic Stability Control) op sneeuw. Dit zijn aspecten die in warmere testomstandigheden lastig na te bootsen zijn.

One-of-a-kind vijfzits sportauto

De Alpine A390 neemt een unieke positie in op de markt dankzij zijn sportieve karakter, volwaardige vijfzits interieur en geavanceerde technologieën en prestaties. Voor het eerst wordt de A390 als prototype getoond met zijn definitieve carrosserie en afmetingen. Het prototype heeft een lengte van 4.615 mm, een hoogte van 1.532 mm en een breedte van 1.885 mm.

De A390 is een auto die emoties oproept en ontworpen is voor dagelijks gebruik, maar die zich ook kan transformeren in een pure sportauto. Hij beschikt over een unieke verlichtingssignatuur, geïnspireerd op die van de A390_β showcar. Dit ontwerp zet de stijl voort van de Alpenglow, met onder de voorste lichtstrip een cluster van verlichte driehoeken, genaamd ‘Cosmic Dust’.

De camouflage van de Alpine A390 onthult aerodynamische elementen die scherp door de Zweedse vrieskou snijden. Aan de voorzijde zorgt een motorkapvleugel voor een verbeterde luchtstroom over de auto, terwijl een microgeperforeerde grille de lucht optimaal geleidt. Grote luchtinlaten aan de zijkanten creëren een luchtgordijn om de natuurlijke luchtstroom te versnellen. De achterzijde blijft voorlopig geheim en laat nu slechts een hint van een achterspoiler zien. Alpine presenteert het definitieve design bij de officiële onthulling.

Opvallend interieurdetail Alpine A390

Het enige interieurdetail dat Alpine nu al vrijgeeft, is het sportieve met Nappaleder afgewerkte stuurwiel met een afgeplatte middensectie. Dit is een verwijzing naar de betrokkenheid van Alpine in de autosport. Net als bij de stuurwielen van Alpine F1-auto’s beschikt het stuur over drie belangrijke bedieningselementen:

  • OV (Overtake): voor een tijdelijke vermogensboost
  • RCH (Recharge): voor energieregeneratie
  • Drive Mode-selectie: met directe toegang tot een nieuwe ‘Track Mode’

De Alpine A390, het tweede model in de Alpine Dream Garage, belooft een inspirerende en dynamische rijervaring die trouw blijft aan het DNA van Alpine. Dankzij een lichtgewicht chassis combineert de auto een acceleratie die vergelijkbaar is met die van de A110 R met scherpe bochtprestaties, terwijl hij plaats biedt aan vijf passagiers.

Toonbeeld van Frans vakmanschap

Met de A390 benadrukt Alpine sterker dan ooit zijn Franse vakmanschap. Dit volledig Franse product is ontworpen in Frankrijk door Alpine Engineering, gebouwd in de Alpine fabriek in Dieppe en voorzien van drie elektromotoren uit de Renault fabriek in Cléon. Ook de samenwerkingen rondom de A390 onderstrepen deze Franse expertise. Zo voorziet Devialet de auto van een high-end audiosysteem en levert Michelin speciale banden met unieke A39-branding. De nieuwe Alpine A390 wordt op 27 mei 2025 onthuld in Dieppe (Frankrijk) tijdens de viering van het 70-jarig bestaan van het merk.

Meer beeld op de internationale mediasite

over Alpine