Renault 5 Turbo 3E maakt indruk met eerste publieke demonstratieritten tijdens Tour de Corse Historique
- De Renault 5 Turbo 3E, een ‘mini-supercar’ en moderne elektrische herinterpretatie van de iconische Renault 5 Turbo en Turbo 2, beleefde zijn dynamische debuut tijdens de Tour de Corse Historique rally.
- Het debuut vond plaats voorafgaand aan de rally die op 11 oktober eindigt en dit jaar in het teken staat van het 40-jarig jubileum van Jean Ragnotti’s overwinning met de Maxi 5 Turbo in 1985.
- Twee geavanceerde prototypes van de Renault 5 Turbo 3E lieten tijdens het debuut in Calvi en op legendarische klassementsproeven zoals Notre Dame de la Serra en Montegrosso hun kunnen zien met demonstraties en drifts.
- Het publiek kon de prestaties en wendbaarheid van deze unieke elektrische sportauto met 555 pk aanschouwen, bestuurd door Renault-ambassadeur en rallycoureur Julien Saunier, die zelf deelneemt aan de Historic Tour de Corse in een Maxi 5 Turbo in de historische kleuren van Jean Ragnotti.
- De Renault 5 Turbo 3E is nu te reserveren vanaf € 160.000,-*, waarmee klanten één van de 1.980 beschikbare exemplaren kunnen kopen zodra het bestelproces opent.
De Renault 5 Turbo 3E, een elektrische en expressieve herinterpretatie van de iconische Renault 5 Turbo en Turbo 2, heeft zijn eerste publieke runs gereden tijdens de Tour de Corse Historique rally. Het model toonde daar zijn spectaculaire prestaties, indrukwekkende wendbaarheid en opvallende design.

Een nieuwe fase in de ontwikkeling van de Renault 5 Turbo 3E
Als moderne, elektrische en uitbundige reïncarnatie van de iconische Renault 5 Turbo en Turbo 2 uit de jaren tachtig, maakten twee geavanceerde prototypes van de Renault 5 Turbo 3E op zondag 5 en maandag 6 oktober hun publieke opwachting in Calvi, Corsica. Deze demonstraties vonden plaats voorafgaand aan de Tour de Corse Historique rally en volgden op maanden van intensieve ontwikkeling en finetuning door de Alpine-ingenieurs die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van dit unieke model.
De Renault 5 Turbo 3E is het eerste model binnen de elektrische ‘mini-supercar’-klasse. Dit is de viering van de sportieve geest, met maximale wendbaarheid, adembenemende prestaties, spectaculaire driftcapaciteiten en puur rijplezier, in een uniek compact formaat. Met een lengte van slechts 4,08 meter en een breedte van 2,03 meter, en een indrukwekkende lengte-breedteverhouding van 2,01, is de Renault 5 Turbo 3E geïnspireerd op zowel het innovatieve DNA als de sportieve geest van zijn voorgangers.
Philippe Varet, Director of Innovations, Concepts & Projects, Alpine Cars:
“Ingenieurs krijgen zelden in hun carrière de kans om een innovatieve, high-performance auto te ontwikkelen zoals de Renault 5 Turbo 3E. En dit model verdient absoluut het label ‘mini-supercar’. Dankzij technologieën afkomstig uit de wereld van supercars is hij gebouwd voor uitzonderlijke prestaties, rijplezier en sensatie achter het stuur. De eerste testritten bevestigden de technische keuzes: krachtige geïntegreerde motoren in de wielen, uitzonderlijke wendbaarheid, adembenemende acceleratie met een vermogen-gewichtsverhouding van 2,5 en een ideale gewichtsverdeling van 43/57. Een machine gebouwd voor puur rijgenot! Werken aan dit project was een groot genoegen, met talloze technische uitdagingen zoals het nieuwe aluminium/carbon platform, de nieuwe batterij en de koolstofvezel bovenbouw. Tegelijkertijd werkten we onder extreem strakke deadlines.”
Geavanceerde techniek: lichtgewicht platform en ‘in-wheel’-aandrijving
De Renault 5 Turbo 3E is ontwikkeld door Alpine en gebouwd op een op maat ontworpen aluminium platform, geoptimaliseerd met koolstofvezelcomponenten in onder andere het bovenste deel van het schutbord en een gedeelte van de vloer. Deze mix levert een optimale balans tussen een lichtgewicht karakter en stijfheid op.
De belangrijkste innovatie wordt gevormd door de elektromotoren die in de achterwielen zijn geïntegreerd. Ze leveren 2 x 204 kW (555 pk) en een koppel van 4.800 Nm, dat sneller beschikbaar is dan bij een conventionele elektromotor. De twee achterwielen kunnen onafhankelijk worden aangestuurd voor een geoptimaliseerde koppelverdeling en voor extra wendbaarheid en prestaties. Tractie wordt geleverd via de voor- en achterwielophanging met dubbele wishbone ophanging.
Terug op een historische plek van sportieve successen
De prototypes van de Renault 5 Turbo 3E gaven demonstraties voor een enthousiast publiek op een afgesloten terrein in de haven van Calvi en op het parcours van de iconische klassementsproeven Notre Dame de la Serra en Montegrosso. Voor deze gelegenheid verschenen de prototypes in een zwart-geel-witte livery als eerbetoon aan de Tour de Corse, en in een rood-wit-blauwe livery als eerbetoon aan de kleuren van de Maxi 5 Turbo van Jean Ragnotti, die in 1985 de Tour de Corse won op dezelfde locatie.
De Renault 5 Turbo 3E werd bestuurd door Julien Saunier, Renault-ambassadeur en rallycoureur. Saunier behaalde onder meer successen in de Alpine Elf Rally in 2021, de Historic Monte-Carlo Rally in 2022 en de Tour de Corse Historique in 2024.
Julien Saunier, Renault-ambassadeur en rallycoureur: “Rijden in deze Renault 5 Turbo 3E is echt een ongelooflijke ervaring! Hij heeft werkelijk alles wat je van een super sportauto verwacht – het is een echte rallymachine. De acceleratie is verbluffend en blijft krachtig, zelfs bij hogere snelheden. Het remvermogen is enorm, maar tegelijkertijd perfect te doseren. En dan die spectaculaire, maar volledig controleerbare drifts! Het was een fantastische rit vol nieuwe rijbelevingen. En dat in de kleuren van de ‘Philips’ Maxi 5 Turbo uit 1985, die ook te zien is op de Maxi 5 Turbo waarin ik momenteel rijd tijdens de Tour de Corse Historique. Dit is ons eerbetoon aan het 40-jarig jubileum van Jean Ragnotti’s overwinning.”
Zodra Julien zijn kunsten had vertoond in de demonstraties, stapte hij weer achter het stuur van zijn Maxi 5 Turbo en vertrok richting de klassementsproeven op de bochtige wegen van Corsica. Als winnaar van de editie van vorig jaar behoort hij tot de favorieten van de Tour de Corse Historique 2025, die momenteel in volle gang is en eindigt op 11 oktober.
Nu te reserveren
Deze mijlpaal in de ontwikkeling van de Renault 5 Turbo 3E komt slechts zeven maanden na de onthulling. De meeste technische specificaties zijn inmiddels definitief en het homologatieproces is gestart. De auto beschikt over een volledig koolstofvezel superstructure van minder dan 100 kilo, een totaalgewicht van net onder de 1.450 kilo en accelereert van 0 naar 100 km/u in minder dan 3,5 seconden. Dankzij de 800V-architectuur, een batterij van 70 kWh en een DC-lader tot 330 kW wordt laden van 15 naar 80% mogelijk in slechts 15 minuten. De WLTP-actieradius zal boven de 400 km uitkomen.
De reserveringen zijn geopend op 22 april. De vanafprijs begint bij € 160.000,- inclusief btw, exclusief opties, accessoires en personalisatiemogelijkheden*. De Renault 5 Turbo 3E is beschikbaar in Europa (inclusief het Verenigd Koninkrijk), het Midden-Oosten, Japan en Australië. Het reserveringsproces verloopt via de dealer, waar klanten een reserveringsformulier ondertekenen en een aanbetaling doen van € 50.000,-. Zij krijgen vervolgens voorrang bij de bestelling van één van de 1.980 geproduceerde exemplaren – een eerbetoon aan het introductiejaar van de originele Renault 5 Turbo. Klanten kunnen bovendien tegen betaling het gewenste productienummer van hun auto kiezen.
Michael Grosjean, Projectmanager Renault 5 Turbo 3E: “Dit ongelooflijke project heeft voor enorm veel enthousiasme gezorgd, niet alleen intern, maar ook bij het publiek – met 500 reserveringen in de eerste drie dagen! Deze eerste publieke demonstraties vormen een belangrijke fase binnen het project, en zijn ook sterk symbolisch. De keuze voor de Tour de Corse en het 40-jarig jubileum van de overwinning van de Maxi 5 Turbo maken dit moment extra bijzonder. Het is bovendien bijna exact op de dag af het jubileum van de perspresentatie van de originele Renault 5 Turbo, die plaatsvond op 4 oktober 1978, vlak voor de Mondial de l’Automobile in Parijs. We kijken er nu naar uit om de volgende stap te zetten: het tonen van het personalisatieprogramma dat we voor onze klanten hebben samengesteld. Dat belooft een bijzonder aantrekkelijk en uitgebreid aanbod te worden!”
Keuze uit historische kleurstellingen en maatwerkopties
De volgende stap staat gepland voor begin 2026, met de start van het personalisatieprogramma. Klanten kunnen dan hun Renault 5 Turbo 3E voorzien van historische kleuren of livery’s van de Renault 5 Turbo en Turbo 2, zoals Rouge Grenade of de zwart-wit-gele kleurstelling van de Renault 5 Turbo die de Tour de Corse won in 1982. Ook een unieke ‘gentleman driver’-look behoort tot de mogelijkheden. Klanten krijgen bovendien de kans om samen met de ontwerpers van Renault hun eigen exterieur- en interieurontwerp samen te stellen, inclusief kleuren en materialen voor onder meer stoelen, deurpanelen en dashboard. Op die manier wordt iedere Renault 5 Turbo 3E een gepersonaliseerde en unieke creatie.
In de eerste helft van 2027 wordt de definitieve configuratie afgerond en kan de auto worden besteld bij de dealer. Het aanbetalingsbedrag wordt dan in mindering gebracht op het totaalbedrag, afhankelijk van de gekozen uitvoering. De eerste leveringen starten in 2027**, afhankelijk van homologatie.
* Voorlopige adviesprijs van het voertuig, onder voorbehoud van wijzigingen bij de start van de verkoop.
** Onder voorbehoud van homologatie.