Renault ZOE
Compacte elektrische hatchback voor iedereen
Er start een nieuw tijdperk met de ZOE. Het tijdperk van de betaalbare elektrische auto voor iedereen. De ZOE staat symbool voor het ‘Drive The Change 2016’-beleid van Renault en is de bekroning van het Renault Z.E. gamma. Renault heeft al zijn technische kennis op het gebied van elektrisch rijden verpakt in een compact en fraai design en biedt dit aan voor een betaalbare prijs. De Renault ZOE is voor het eerst op de salon van Genève 2012 aan het publiek getoond en vanaf juni staat hij bij de Renault-dealer in de showroom.
Renault heeft de ZOE van meet af aan ontworpen als honderd procent elektrische auto. Het is een model met vloeiende en strakke lijnen. Het front met het nieuwe familiegezicht valt op door het grote verticaal geplaatste Renault logo. De blauw chromen exterieur accenten, de blauw getinte koplampen en ruiten en het Z.E. logo kenmerken de ZOE maar ook het gehele Z.E. gamma en verraden het elektrische hart van de auto. Het interieur is simpel, zen en ontspannend met materialen die goed passen bij de belevingen.
Het design avontuur begon eind 2008
Renault-CEO Carlos Ghosn kondigt eind januari 2008 aan dat het merk vier elektrische auto’s op de markt wil brengen. Het hoogtepunt wordt ‘project X10’, een compacte hatchback die alleen met een elektrische motor en in grote series op de markt zal komen. Een onderzoeksteam bevestigt op 16 december 2008 dat het project technisch en financieel haalbaar is. Dat is het startschot voor de designers: er wordt een ontwerpwedstrijd gelanceerd. In de briefing van 21 januari 2009 wordt gevraagd om een ontwerp dat ‘ondeugend oogt maar ook vertrouwen wekt voor de auto die 100% elektrisch, innovatief en veilig moet zijn’.
ZOE, een aparte auto
De eerste designvoorstellen zijn bijzonder radicaal. Het nieuwe elektrische tijdperk is natuurlijk de gedroomde kans voor iedere ontwerper om ‘de auto’ opnieuw uit te vinden. Maar stap voor stap is het ontwerp toch teruggevoerd tot een meer realistische versie. De verandering van verbrandingsmotor naar elektrisch is al zo’n breuk met de gewoonten van de klant, dat de stijl van de ZOE niet voor nog meer onrust moet zorgen. Er moet een aparte auto komen, maar wel met lijnen en verhoudingen volgens de bestaande norm zodat klanten er snel aan kunnen wennen.
Lees hier het volledige persdossier