Renault presenteert nieuwe 1.3-liter TCe benzinemotor
SCHIPHOL-RIJK – Renault presenteert een nieuwe 1,3-liter benzinemotor met directe injectie en turbocompressor, ontwikkeld door de Alliantie in samenwerking met Daimler. Deze krachtbron debuteert op de Autosalon van Genève en wordt in eerste instantie leverbaar voor de Renault Captur en Scénic.
De nieuwe TCe benzinemotor combineert meer rijplezier dan de motor die hij vervangt dankzij een hoger koppel bij lage toerentallen en een hoger en gelijkmatiger koppel bij hoge toerentallen. Tevens staat de 1.3 TCe garant voor een lager brandstofverbruik en minder uitstoot van CO2. De nieuwe motor voldoet ook aan de hoogste normen op het gebied van betrouwbaarheid en duurzaamheid.
De krachtbron bezit de nieuwste innovaties van de Alliantie, waaronder de speciale cilindercoatingtechniek ‘Mirror Bore Coating’ die ook gebruikt wordt voor de motor van de Nissan GT-R. Dit zorgt voor extra efficiency doordat de interne wrijving wordt verminderd en de warmtegeleiding geoptimaliseerd.
Andere technologieën ter verbetering van het rijplezier en de efficiency zijn directe brandstofinjectie met een verhoogde inspuitdruk tot 250 bar en een speciaal ontwerp van de verbrandingskamer om het lucht-brandstofmengsel te optimaliseren. Ook dubbele VVT-technologie (Variable Valve Timing) is een kenmerk van de nieuwe motor. Dit systeem varieert de timing van de in- en uitlaatkleppen op basis van het rijgedrag. Dit zorgt voor meer rijplezier dankzij een hoger koppel bij lagere toeren en een constante koppelafgifte bij hogere toeren.
In de Renault Scénic is de 1.3 TCe benzinemotor beschikbaar in drie vermogensvarianten met (85 kW (115 pk), 103 kW (140 pk) en 118 kW (160 pk), waarmee de motor maximaal 22 kW (30 pk) krachtiger is dan zijn voorganger. Met een trekkracht van 270 Nm voor de sterkste variant is het koppel maximaal 65 Nm toegenomen. De TCe 140 en TCe 160 zijn verkrijgbaar met automatische EDC-versnellingsbak.
In de Renault Captur wordt de TCe benzinemotor leverbaar met 96 kW (130 pk), gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Het maximumkoppel bedraagt 220 Nm tussen 1.500 en 3.500 t/min. Er komt ook een 110 kW (150 pk) sterke versie die naar wens te combineren is met de automatische EDC-transmissie. Deze motorvariant is goed voor 250 Nm tussen 1.600 en 3.250 t/min.
“Onze nieuwe benzinemotor maakt gebruik van de expertise van Groupe Renault, de Alliantie én Daimler. De krachtbron voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen van zowel de Alliantie als Daimler en werd onderworpen aan meer dan 40.000 uur aan tests en simulaties. De motor wordt overal ter wereld geleverd en geproduceerd in vijf verschillende fabrieken met een totale productie van circa een miljoen stuks per jaar”, zegt Philippe Brunet, Vice President Powertrain and Electric Vehicle Engineering bij de Alliantie.
Renault Talisman TCe 225
Ook voor de Renault Talisman is een nieuwe krachtbron beschikbaar. De Renault Talisman TCe 225 wordt aangedreven door de 1,8-liter TCe benzinemotor met een vermogen van 165 kW (225 pk) en 300 Nm koppel. Een zeventraps EDC-automaat met dubbele koppeling is standaard. De Talisman TCe 225 is in een later stadium te bestellen en wordt eind 2018 leverbaar.