Alpine A110 R Ultime, het toppunt van prestaties
- De meest extreme Alpine ooit – Gelimiteerd tot 110 exemplaren, met 345 pk, een gewichtsverhouding van 3,2 kg/pk en 20 seconden sneller op de Nordschleife dan de A110 R.
- Lichtgewicht en aerodynamisch geoptimaliseerd – Aluminium chassis, Öhlins® TTX-dempers, bredere gesmede velgen en geavanceerde aerodynamica met een verstelbare biplane achtervleugel.
- Ultieme personalisatie via Atelier Sur-Mesure – 28 carrosseriekleuren, tien tinten leer en veertien tinten Alcantara®, met exclusieve materialen van Poltrona Frau® en de speciale La Bleue-uitvoering.
A110 R Ultime: de meest exclusieve en extreme Alpine ooit
De op slechts 110 exemplaren gelimiteerde Alpine A110 R Ultime is de ultieme versie van de A110. Hij wordt geassembleerd in de historische Jean Rédélé Alpine fabriek in Dieppe en belichaamt pure emotie en extreme prestaties. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden en een rondetijd op de Nordschleife die ongeveer 20 seconden sneller is dan de A110 R, zet de A110 R Ultime nieuwe maatstaven. De 1,8-liter turbomotor levert tot 345 pk*, waardoor deze Alpine zich onderscheidt door zijn indrukwekkende vermogen-gewichtsverhouding.
Aanvankelijk werd de A110 R Ultime ontwikkeld door een kleine, gespecialiseerde ‘commando-eenheid’ van Alpine ingenieurs. Geïnspireerd door de autosport riepen zij later de hulp in van vooraanstaande autosportexperts, om samen het maximale uit de auto te halen op het gebied van kracht, aerodynamica en personalisatie.
Voor het eerst introduceert Alpine een ultra-personalisatieprogramma, waarmee klanten vrijwel onbeperkte combinaties kunnen samenstellen om hun eigen, unieke Alpine te creëren. Er zijn 28 carrosseriekleuren beschikbaar en in samenwerking met Poltrona Frau®, een wereldleider in lederbewerking, biedt Alpine veertien tinten Alcantara® en tien verschillende tinten leer aan voor het interieur.
Laten we een kijkje achter de schermen nemen bij de ontwikkeling van de A110 R Ultime en zijn prestaties op de Bugatti-testbaan in Le Mans en de befaamde Nordschleife van de Nürburgring.
De A110 R Ultime: de meest sportieve en exclusieve Alpine voor de weg
Sinds de succesvolle introductie van de nieuwe Alpine A110 in 2018, werkten de ingenieurs van Alpine aan de ultieme, straatlegale versie van dit iconische model. Het resultaat is de A110 R Ultime, een auto die extreme prestaties koppelt aan exclusiviteit.
De A110 R Ultime ontstond in het Alpine engineeringteam en was aanvankelijk bedoeld als een prototype, gezien de extreem sportieve specificaties. Al snel groeide echter de ambitie om een unieke, emotioneel geladen auto te creëren voor liefhebbers van pure prestaties. Twee uitgangspunten stonden centraal bij het ontwerp: ultieme sportiviteit en exclusieve aantrekkingskracht.
Met de kernwaarden van Alpine – lichtgewicht constructie en geavanceerde aerodynamica – en de expertise uit de Formule 1 ontwikkelden de ingenieurs een high-performance auto zonder simpelweg het motorvermogen te verhogen. Daarnaast konden ze putten uit acht jaar ervaring op het hoogste niveau van de GT4-racerij.
Gelimiteerd tot slechts 110 exemplaren, is de A110 R Ultime niet alleen een technisch hoogstandje, maar ook een belangrijke stap in de ontwikkeling van het ultra-personalisatieprogramma van Alpine. Voor het eerst krijgen klanten de kans om deel uit te maken van een echt co-creatieproces via het Atelier Sur-Mesure-programma, waarin maatwerk tot in de kleinste details mogelijk is.
De A110 R Ultime wordt geassembleerd in de Jean Rédélé Alpine fabriek in Dieppe en belichaamt de ultieme prestaties, verfijning en exclusieve stijl van Alpine. Het hoogtepunt dat met deze A110-versie is bereikt, zal een blijvende invloed hebben op toekomstige modellen, te beginnen met de elektrische A110 die eind 2026 wordt verwacht.
Philippe Krief, CEO van Alpine: “De A110 R Ultime belichaamt de absolute essentie van wat we bij Alpine willen bereiken: dynamische auto’s ontwerpen waarin rijplezier altijd vooropstaat. Met een ongeëvenaarde rijervaring onderscheidt dit nieuwste model zich van zijn directe concurrenten.”
Alpine A110 R Ultime: gebouwd voor pure prestaties
Het ontwerp van de A110 R Ultime bracht een uitdaging met zich mee: hoe verbeter je de prestaties van een al uitzonderlijk sportieve auto, terwijl je binnen de homologatielimieten blijft? Om dit te realiseren, benaderden de Alpine ingenieurs en testrijder Laurent Hurgon het project met de mentaliteit van een raceteam. Ze schakelden de beste partners uit de autosport in om elk aspect van de prestaties te verfijnen.
Om de wendbaarheid en bochtsnelheid verder te verhogen, werden de motor, het chassis, het remsysteem en de aerodynamica volledig herzien. De A110 R Ultime krijgt een nieuwe DCT6-transmissie die het extra vermogen aankan.
Het volledig uit aluminium opgebouwde chassis draagt bij aan het extreem lage gewicht, waardoor de A110 R Ultime een van de lichtste sportauto’s ter wereld is. De wielophanging werd compleet herzien en voorzien van nieuwe Öhlins® TTX-dempers, die in hoogte verstelbaar zijn en een tweeweg hydraulische aanpassing hebben voor compressie en rebound. De speciaal ontworpen, gesmede lichtmetalen velgen zijn 18-inch vooraan (10 mm breder dan die van de A110 R) en 19-inch achteraan en zijn geoptimaliseerd voor een laag gewicht.
Het remsysteem werd verbeterd met grotere samengestelde schijven en remblokken die afkomstig zijn uit de autosport. De Michelin PS CUP 2-banden, speciaal ontwikkeld voor de A110 R Ultime, zorgen voor maximale grip op het circuit.
De aerodynamica werd ingrijpend herzien, met een reductie van 160 kg neerwaartse druk vergeleken met de A110 R. Specifiek voor circuitgebruik is de A110 R Ultime uitgerust met een frontsplitter met flexibele lip, vinnen op de voorbumper en eindplaten op de achterbumper. Het koelsysteem werd geoptimaliseerd met twee luchtuitlaten op de motorkap die de luchtstroom omhoog leiden.
Verder beschikt de auto over een verstelbare biplane achtervleugel, een ducktail op de taillelijn en een vernieuwde achterspoiler. Al deze aanpassingen zorgen voor een optimale luchtweerstand en downforce, cruciaal voor hoge snelheden op het circuit.
De motor kreeg een ingrijpende upgrade met gesmede zuigers en nieuwe drijfstangen, rechtstreeks uit de autosport. De turbo werd verbeterd met een aangepaste compressorbehuizing en een nieuwe compressorwielconfiguratie. De motormapping is geoptimaliseerd voor 102 RON benzine, waarmee het maximale vermogen stijgt naar 254 kW (345 pk). Bij gebruik van 98 RON bedraagt het vermogen 325 pk.
De A110 R Ultime bereikt zijn piekvermogen bij 6.000 tpm en levert met de DCT6-transmissie een maximaal koppel van 420 Nm vanaf 3.200 tpm – dat is 80 Nm meer dan de A110 R Turini. De indrukwekkende vermogen-gewichtsverhouding van 3,2 kg/pk plaatst de auto in de klasse van veel krachtigere sportauto’s.
De cijfers spreken voor zich: op de legendarische Nordschleife is de A110 R Ultime ongeveer 20 seconden sneller dan de A110 R. Daarmee begeeft hij zich in een categorie sportauto’s die doorgaans over aanzienlijk meer vermogen beschikken.
Laurent Hurgon, Alpine testrijder: “Ik putte uit mijn acht jaar ervaring achter het stuur van de A110 in de GT4. Elk weekend verfijnen we de afstelling om onze prestaties te verbeteren. Al die rijbelevingen hebben we meegenomen in de ontwikkeling van deze A110 R Ultime.”
A110 R Ultime, extreme verfijning en een uiting van Frans vakmanschap
De exclusiviteit van de A110 R Ultime komt niet alleen tot uiting in zijn prestaties, maar ook in zijn design en de unieke klantervaring. Kopers worden volledig ondergedompeld in de wereld van Alpine en krijgen de mogelijkheid om hun auto tot in de kleinste details te personaliseren – net zoals bij luxe lederwaren of sieradenmerken. Dankzij samenwerkingen met gerenommeerde namen als Sabelt® en Poltrona Frau® biedt Alpine via het Atelier Sur-Mesure-programma een uitzonderlijke keuze aan maatwerkopties.
Met een breed scala aan kleur- en materiaalcombinaties kunnen klanten hun A110 R Ultime volledig naar eigen smaak samenstellen. Het personalisatieprogramma biedt 28 carrosseriekleuren, tien tinten leer en veertien kleuren Alcantara®. Veel exterieurelementen, zoals de aerodynamische koolstofvezelonderdelen, de motorkap, het dak en de achterruit, kunnen worden uitgevoerd in carrosseriekleur.
Voor het interieur ontwierpen de Alpine designers samen met Poltrona Frau® een luxueuze ambiance met exclusieve leersoorten en verfijnde afwerkingen. Het volledige interieur is bekleed met premium leer en Alcantara®, waaronder de kuipstoelen, deurpanelen, dashboard, middenconsole en zelfs de deurgrepen.
Ter ere van de kleur die Alpine definieert, wordt een speciale uitvoering van de A110 R Ultime uitgebracht: La Bleue. Van de 110 exemplaren worden er 30 uitgevoerd in deze exclusieve versie, met een lakafwerking waarin twee blauwtinten subtiel in elkaar overlopen. Het interieur van deze uitvoering is voorzien van een unieke combinatie van zwart en blauw leer, wat de sportieve en exclusieve uitstraling van de auto versterkt.
Stéphanie Petit, Chief Designer, Colour & Material, Alpine: “De A110 R Ultime is maatwerk, net als een haute couture kledingstuk. In het Atelier Sur-Mesure begeleiden we elke klant persoonlijk bij het creëren van een auto die volledig aan zijn wensen voldoet.”
Conclusie
Als de meest extreme en exclusieve Alpine ooit, is de A110 R Ultime een ware mijlpaal. Deze auto laat zien hoe Alpine grenzen blijft verleggen op het gebied van sportieve prestaties, terwijl hij tegelijkertijd de weg vrijmaakt voor toekomstige modellen die al in ontwikkeling zijn. Met een combinatie van supercar-prestaties en de verfijning die kenmerkend is voor Frans vakmanschap, zet de A110 R Ultime een nieuwe standaard voor Alpine.
Jean-Pascal Dauce, Vehicle Leader A110 R Ultime Alpine: “De A110 R Ultime zal zijn stempel drukken op de geschiedenis van Franse sportauto’s en een maatstaf worden voor innovatie en prestaties. Het model is nu al een groot succes onder liefhebbers die het allerbeste van Alpine zoeken. Sterker nog, we hebben nog maar enkele exemplaren beschikbaar.”
* Vermogen behaald met 102 RON-brandstof (gegevens onder voorbehoud van homologatie).